Jump to content

30PICT-1 kaasarin säätö..


Guest ropes

Recommended Posts

Guest ropes

Onko tuolle jotain tietoja miten tota säädetään yms...

 

Tyhjäkäyntiä pitäs saada matalammalle.

 

Ja toinen on se, ku kylmänä lähtee ajaan niin saattaa risteykseen sammua. Vaihteen vaihdossa kans kylmänä on kenguru bensaa.

 

Tämmöisille jutuillekko saisi säätöä niin hyvä olis..

 

- Jani

Link to comment
Onko tuolle jotain tietoja miten tota säädetään yms...

 

Tyhjäkäyntiä pitäs saada matalammalle.

 

Ja toinen on se, ku kylmänä lähtee ajaan niin saattaa risteykseen sammua. Vaihteen vaihdossa kans kylmänä on kenguru bensaa.

 

Tämmöisille jutuillekko saisi säätöä niin hyvä olis..

 

- Jani

 

 

1. Saada karkivali

2. Saada sytytyksen ajoitus kohdalleen

3. Saada venttiilivalykset (kylma kone)

 

4. Aja moottori lampimaksi

5. saada kaasuvivun stopperiruuvista tyhjakaynti jonnekin 900-1000rpm tienoille, eli sopivaan nopeuteen jossa kone kay hyvin, ja tasaisesti

6. Saada kaasarin vasemman sivun seosruuvia hitaasti kiinni niin paljon etta kierrokset alkaa putoamaan (saattaa pudota heti kun alat kiertamaan)

7. saada samaa seosruuvia auki hitaasti, kierrosten pitaisi nousta.. lopeta kiertaminen siihen pisteeseen, missa kierrokset eivat enaa nouse vaikka kiertaisit ruuvia enemman auki. Joudut kaantamaan ruuvia eestaas muutaman kerran etta tuo kohta loytyy, joissain tapauksissa se on hyvin selva raja, joissain hailyvampi.

8. Kun mielestasi olet tuon pisteen loytanyt, kierra ruuvia kiinnipain viela 1/4 kierrosta.

9. Saada kaasuvivun stoppariruuvista tyhjakayntikierrokset mieleiseksesi. Liian hidas kayntinopeus ei jaksa kunnialla nostaa oljynpaineita kuluneessa koneessa. Kaikenmaailman ohjeet neuvoo750-850rpm, mutta joskus on syyta oljynkierron turvaamiseksi laittaa 950rpm nurkille, jopa 1000rpm.

 

 

Jos kone kay kylmana huonosti ja sammuu ekoihin risteyksiin, ja vastalammettyaan alkaa kaymaan kunnolla, on syyta saataa automaattiryyppya kovemmalle. Se on se pyorea mokkula kaasarin ylaosassa, sojottaen oikealle. Loysaa pidikerinkulan 3 pienta ruuvia hiukan, niin etta voit sormin kaantaa ryyppysylinteria eestaas. Pienehko liike riittaa suuntaan tai toiseen, ryypyn saatamiseksi. Jos otat ilmanputsarin irti, niin naet kumpaan suuntaan se saatyy, katsomalla ryyppylappaa kaasarin kurkussa. Mita kiinnemmas se menee, sita kovemmalla, ja kauemmin ryyppy on paalla.

Ryyppy menee pois paalta sahkovastuksen lammetessa, se ei mitenkaan tunnista moottorin todellista kayntilampotilaa.

Siksi se onkin parasta saataa kesaa ja talvea varten erikseen. Jos viitsii.

 

Jan

Link to comment
  • 2 weeks later...
0.4mm

vm-71 asti 5astetta jykk tai 7,5astetta eykk

vm-71 lokakuu eteenpäin 0astetta tai 7,5astetta eykk

 

 

jos väärin korjatkaa....

 

 

Riippuu jakajan mallista, kuka tietaa mika jakaja siella tana paivana on.

 

Suomessa yleensa ollut enimmakseen jakajia joille kelpaa tuo 7.5 astetta perusennakoksi, 60 ja 70 lukulaisille

 

Jan

Link to comment
Guest ropes
Kärkiväli on 0.4mm.

 

Ajoitus tyhjäkäynnillä strobolla hihnapyörän merkin mukaan, yleensä 7 astetta ennakkoa. Maksimiennakot 28-30 asteen kieppeille jakajasta riippuen (onko alipaine, keskipako vai molemmat).

 

Puavo @ dwl

Kiitos hyvistä tiedoista! Ainoastaan alipaine on tuossa jakajassa...

 

Pitääpä ruvaéta katsomaan säädöt kohdalleen..

 

Nyt muuetn tuli munki kuplaan se yleinen vika mikä kuplissa on.. Ei lähde käyntiin.. Eli solenoidi irti ja puhdistus.. Vai?

Link to comment
  • 10 months later...

Mulla ongelma on se, että kylmänä ei ota kierroksia yhtään, kun alkaa röpöttämään ja sammuu. Oikein varovasti niivittämällä saa koneeseen kierroksia ja itse asiassa selkeästi huonommin kaasupolkimella kuin käsin kaasarin kyljestä vipua kääntämällä.

 

Muutin koneen 6V-->12V ja ryypyssähän on se jonkinlainen sähköhärdelli siinä sivussa. Voisiko tuo volttimäärän muutos olla vaikuttanut asiaan?

 

Ja kun sitä kuitenkin joku kysyy, niin ei ole kokemuksia koneen käynnistä ennen muutosta, kun autosta oli bensa loppu ja se työnnettiin kärristä talliin.

 

Auttaisikohan tuo ylempänä neuvottu automaattiryypyn säätö asiaan?

 

Edit: korjattu näppihäröjä...

Link to comment

ryypyn johdon voi jättää kokonaan irti. ei haittaa kesäautoilussa. oliko se solenoidi kaasarin toisella kyljellä joka piti olla 12v et toimi. kannattaa tarkistaa ja putsata tai vaihtaa.

 

eli omassani oli kans ongelmia ryypyn johto irti,teippiä päälle ja syrjään ,kone lämpimäksi ja ohjeiden mukaan säätö. hyvin toimi 2 kesää-

Link to comment

12V autoon 12V ryyppy, ehjiä 31pict kaasuttimia saa muutamallakympillä ja uusi kaasutin maksa reilun 120e joten turha väärillä osilla taikka romukaasuttimilla pilata ajonautintoa. Ryyppy ei ole turha Suomen kesässä. Tietenkin jos haluaa Essolla posmentaa mahtavasta kuplan kulutuksesta niin sitten vaan repimään ryypyn johtoja yms ja tohottaa säätämättömällä kaasuttimella lappu lattiassa.

 

 

Setting the Solex Carburettor

 

 

Engine warmed up, but switched off. The screw on the throttle arm, which faces to the rear of the car is called the Fast Idle Adjuster. This works with the choke to give a smooth idle on a cold engine. Unscrew the Fast Idle Adjuster (sits on the stepped cam), until it is clear of the stepped cam. Now screw it in until it JUST touches the very bottom of the stepped cam - NOT on any of the steps themselves. Now screw it in another 1/4 turn - no more. This sets the throttle butterfly open the required .004 inch, so you can use the Bypass screw (read on) to set the idle speed correctly. Now leave the Fast Idle Adjuster screw alone.

 

 

Turn the Volume Control Screw (smaller screw in the side of the carby) in until it bottoms. GENTLY please - you don't want to open up the hole. Now unscrew it 2.5 turns. This is the starting setting.

 

 

Start the engine and use the Bypass Screw (larger screw in the side of the carby) to set the idle at 850rpm (fast idle if you don't have a tacho). For a semi-auto car, use 900rpm.

 

 

4. Go back to the Volume Screw and adjust it slowly for the fastest idle. It should not be much outside the range of 2-3 turns (½ turn in/out from the 2.5 basic setting). Then turn it very slowly IN until the revs drop by about 30rpm. If you don't have a tacho, listen until you can just hear the revs start to drop, maybe as little as 1/8th turn.

 

 

Now use the Bypass screw again to reset the idle speed to 850 rpm (900 for the semi-autos).

 

That's it - you're done.

 

You should now have an engine which purrs like a kitten.

Link to comment

mulla(kupla)ei ota täysiä kierroksia vaan pätskii ja polttaa putkessa niin oon alkanut epäillä että kaasarissa olisi vika..tänään kokeilen ekana puolan vaihtoa..onko tonne keiteleen koneelle netti osotetta??

Link to comment
Guest T-Bag

Puhelimella soitat tai meet käymää. Ja anna soida pitkään, juha palvelee asiaskasta joka tiskillä ensin.

 

Ja eikös puola ole aika on off eli joko se antaa sitä kipinää tai sitten ei anna. Korjatkaa jos olen väärässä.

Link to comment
Guest T-Bag

No tuo, mutta silloinkin kun puola kuumii niin se lopettaa sen kipinän antamisen kokonaan jossain vaiheessa kokonaan.Näin käynyt mm. itselle keskellä risteystä

Link to comment
Guest T-Bag

Jos sen ryypyn välttämättä haluaa pois ottaa niin kääntää sen koko murikan siten että läppä on auki. Eli ilmanputsari irti ja pyörittelee ryyppyä halutulla tavalla.

 

Siellä ryypyn sisällä on bimetallijousi joka kääntää läpän auki, kun virta kytketään. Eli ryypyn poismenolla ei ole mitään tekemistä koneen todellisen lämmön kanssa. Jos ei saa virtaa, ei jousi käännä ryyppyä pois ja makaa siis päällä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...