Jump to content

moottorin kokoamisesta yleisesti


Recommended Posts

Terve

 

Aikaa on vierähtänyt, kun kaikkea muuta muka tärkeää on niin perkuleesti. Mutta nyt taas laitteen kimpussa..

Kaikkeen mitä olen aiemmin ihmetellyt, on vastaus tullut täältä, palstalle tai privana, joten etukäteen kiitokset. Kyseessä siis mun "eka kerta" ja kupla on -67 1500. Kone aikoinaan vaihdettu, tai siis pelkkä lohko, joka on -66 1300, kaikki oheislaitteet, vauhtipyörää lukuunottamatta, sekä männät+sylinterit oli vanhasta. Lohko on käynyt koneistamon kautta ja sylinterit vaihdoin 1600. Siitä syystä kun 1600 setti näytti olevan joka paikassa halvempi kuin 1500..

 

Ja kysymys: kun tuo vauhtipyörä, mikä on ihan ok, on 180mm kytkimelle. Mikä olisi hyvä kytkinsarja tuolle? Ei kai tuosta 1600 lähde niin huimia tehoja että pitäisi olla 200mm kytkin? Kun ei tee mieli turhaan hassata rahaa siihenkin jos muuten pärjää. Toki jos jollain pyörii nurkissa ylimääräinen ehjä 200 vauhtis, niin saa tarjota. Saa vaikka tuon toisen vaihdossa. Ja nuo1500 männät ja putket saa myös. Ovat kyllä karstassa ja kuonassa, mut se siitä, tää ei ollut se myydään ja lahjoitetaan palsta.

Sähköt muuttuu 12v vaihtovirraksi, sillä oli kannatusta palstalla, ja minähän menen virran mukana..

 

Sitten vielä toinen kysymys: Kun joskus saan moottorin käyntikuntoon, niin viisainta lienee yrittää käynnistellä sitä pukissa? Toki voisin sen laittaa paikoilleenkin kun kori on vielä irti, niin näkeehän siinä mahdolliset vuodot. Paitsi jos kampiakselin stefa vuotaa. Kun ei tee mieli öljytä uutta kytkintä heti alkuunsa. Eli millaisia virityksiä teillä on ollut kun moottoria on käytetty irrallaan? Ihan perus juttuja, ei mitään hifistelyjä.

 

Link to comment

Jos kapiakselin sfefa vuotaa, niin vuoto tulee vauhtipyörän taakse eli ei likaa kytkinlevyä. Vaihteiston ja moottorin välissä on kolo, josta vuotava öljy valuu pois kytkinkopasta eli kyllä sen vuodon heti huomaa vaikka kone olis kiinni omalla paikallaan.

Jos kapiakselin ja vauhtipörän välissä oleva o-rengas vuotaa, niin sitten öljy tulee kytkimelle. O-rengas yleensä pitää, jos on uusi ja oikein paikoillaan.

Halutessaan moottorin voi koekäyttää ilman kytkintä. Ei sitä tarvita, jos ei ajamaan lähde.

Jos kori on pois, niin en edes miettis erillistä koekäyttöpukkia.

Link to comment

Omaa ensimmäistä konetta joskus koekäytin irtonaisessa vaihdelaatikossa kuormalavan päällä (pinkkarilla sai nostettua paketin hyvälle korkeudelle). Ajoi tuolloin asiansa.  Tönärin suojaputket valskasi kuin seula ja kannet oli väärin kiristetty niin näkyi kipinöitä jäähdytysilman mukana... helppo oli siinä korjata. 

 

Sähköt tuli akkukaapeleilla startille. Siitä sitten puolalle  ja öljynpainevalolle. Hyppylangalla antoi virtaa solenoidiin niin sai startattua.

Edited by peruskallio
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...