Jump to content

Sähköhäiriöitä täälläkin.


Recommended Posts

Potilaana -67 kupla johon joskus tehty 12v sähköt.

 

Ongelmana se että LÄHES kaikki plussat ottaa maihin, esimerkiksi puolan plusnapa on maissa, kaasuttimeen tuleva ylempi johto on maissa, vilkun merkkivalolle tulee virtaa mutta lamppu ei pala(ehjä) molemmat parkkien johdot maissa. Auto lähtee käyntiin, ajovalot pelaa yms. Toinen parkki syttyy heti kun virrat kääntää päälle ja sammuu kun laittaa parkkiasentoon valot.

 

Sulakerasialta lähdettiin oikosulkuja etsimään ja esim juuri tuo puolalle/kaasuttimelle menevä virta menee maihin heti kun jommankumman laittaa kiinni.

 

Kytkentäkaavioista ei värien puolesta ole apua koska johdotukset on tehty uusiksi.

 

Latauksen valo pimeni myöskin, auto oli toissakesänä ajossa näillä sähköillä ja kaikki toimi. Mistä ihmeestä se voi maadoittua vai kuuluuko näissä toimiakkin sähköt hieman sumealla logiikalla.

 

Edit: kaasuttimen pelkkä napa->piippaa maihin, puolan molemmilla navoilla yhteys toisiinsa ilman johtoja, jakajan piuhan kun laittaa paikalleen niin plussa menee myös maihin.

Edited by jarkki86
Link to comment

Et voi mitata niitä sähköjä noin. Jos haluat johtoja ”piipata” pitää mitata johto kuorman päästä irti. Eli esim. Polttimo pois. Jo vielä piippaa niin luultavasti on johto matkalta poikki ja ottaa runkoon.

 

voit kuvitella puolan tai polttimon johdonpätkäksi joka on plus ja miinusnavan välissä (kutsutaan kuormaksi) joku pienitehoinen polttimo vastustaa sitä mittarin ”piippausta” enemmän ja isotehoinen vähemmän, mutta ne kaikki ovat kyllä yhteydessä maihin isommalla tai pienemmällä resistanssilla. Jos ei näin ole niin esim. Polttimo on palanut.

 

eli sähköt päälle ja mittaa jännitettä jos noin haluat mittailla.

 

puolassa on resistanssi niin pieni että mittari piippaa sen takia. Mittaa ohmi puolella ja tarkasta jostain mitä arvo kuuluisi olla.

 

mikä vika autossa siis on? Muuta kuin vilkut ja laturin valo ei pala?

Edited by peruskallio
Link to comment

Samaa rupesin itsekkin pähkäilemään. 

 

Vikoina siis:

 

Laturin valo ei pala, lopetti kesken mittailun.

 

Toisen puolen parkki toimii kuten kuuluukin, toinen syttyy vasta kun valot sammuttaa ja virrat on päällä, jos tämän parkin johdon laittaa maihin, huutaa töötti(tässä johdossa jännite) nämä toimivat vielä muutama päivä sitten kuten kuuluikin.

 

Töötti ei toimi ratista, törrän päässä molemmissa johdoissa jännite(joista saa myös maadoituksen piipattua)

 

Vilkuille ei tule virtaa vaikka sitä releeltä merkkivaloille ja viikselle lähteekin, jos irroitan vilkun sulakkeen rele rupeaa pärisemään kuin summeri.

 

En pidä sähkötöistä koska en ymmärrä niitä...sekin että likimain joka hemmetin paikkaan on vedetty samanväriset piuhat hidastaa selvittelyä.

 

 

 

Edited by jarkki86
Link to comment

lähtisin alkuun käymään kaikkien toimimattomien maadoitukset läpi. Ainakin tuo parkki on 100% varmuudella maavika. Maadoittuu tavan ajovalojen polttimon läpi.

 

onko töötin maadoitus jossain sen parkin yhteydessä? Jotenkin luulen että siellä ei maadotusta tule vaikka polttimon maadoitatkin ja kiertää sitten töötin läpi maihin ja räikkä alkaa huutaa.

 

 

Tuo vilkun rele kuulostaa vähän mystiseltä, mutta maadoituksen puute selittäisi sitäkin.

en todellakaan osaa äkkiseltään selittää miksi sulakkeen irroittamalla villiintyy. 

 

Laturin valon kanssa taistelin itsekin tässä keväällä, tai vuoronperään vilkut, öp ja laturi. Kaikki korjaantui rassaamalla niitä polttimon pidikkeitä.

Link to comment

Kuulostaa pahalta että on "tehty 12V sähköt" ja kaikki piuhat samanväriset. Ei 6V->12V konversiossa tarvitse piuhoja vaihtaa. Toivottavasti ei ole joku kyläseppä vetänyt mitään virtaa ilman sulaketta (vaikka sulketaulun väärältä puolen) ja tämä piiri oikosulkiessaan sulattanut koko etujohtosarjan yhdeksi klimpiksi, kun häröilee noin pahasti nuo sähköt. Näin oli käyny miun Palliksessa edestä taakse kulkevalle pääjohtosarjalle. Onko toimintasavuja tupsahdellut tai sähköhaissut viime aikoina? 

 

Jos mittailet ottaako joku virtapiuha maihin, ota akun jompikumpi kaapeli irti ja piuha irti sähkölaitteesta. Toki nalli pitäis palaa, jos näin on. Tai jos ei sulaketta ole, sitten sulaa piuhan kuoret.

 

Monesti nämä ongelmat on kontaktihäiriöitä apikoissa tai maakontaktissa.

Link to comment

Kaikki sähköt on sulakkeen takana eivätkä ole kärynneet. Auton vuonna 2013 omistanut henkilö oli tehnyt nämä sähköt, tuolloin hyvinkin asillisesti korvaten vain tarvittavat johdot ja tehnyt vielä lapulle kaaviontapaistakin. Vuosina 2014-2015 tällä on ollut pari lyhytaikaista omistajaa joiden aikana sähköt on saatu melkeinpä pahemmaksi kuin jossain linttajenkissä. Perhana kun en löydä kuvaa mittariston takaa vuodelta 2013, olisi melkoinen ennen/jälkeen otos.

Link to comment

Kasaajan tyhmyyttä näemmä nämäkin häröilyt, parkille tuli kaksi plusjohtoa, töötti ei maadoitu rättiniveleltä ja vilkut korjaantui kun vilkkuviiksen sisään laittoi sieltä unohtuneen kuparisillan...

 

Nyt vaikuttaisi kaikki toimivan (koputtaa puuta)

 

Nyt pitäisikin ruveta virittelemään polttimonkannoilla paikkoja umpioihin jotta vilkut saisi sinne siirrettyä. Mihin kohtaan porukka on ne istuttaneet vai käyttävätkö kaikki jenkkiumpioita?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...