Jump to content

Kompressori ja lisäpainesäiliö


Recommended Posts

Minulla on kompressori, joka ei ole ihan pienimmästä päästä, mutta ei ole kyllä kauhean isokaan. Kyljessä lukee 330/50.

 

Käyttäessäni paineilmatyökaluja alkaa kompura lähes heti pyörimään, ja pyörii niin kauan kuin käytän työkalua. Mutta esim epäkeskohiomakoneeni kuluttaa niin paljon ilmaa, että paine laskee pitkään käytettyäni niin paljon, että hiomisesta ei meinaa tulla enään yhtään mitään.

 

Pitkään pyörittyään kompura onnistuu tiivistämään ilmasta kosteutta. Maalata tuolla ei kannata ollenkaan, ja hiekkapuhaltimessa hiekka kastuu ja jää jumiin säiliöön. Hiomakoneella ajettaessa välillä lentää vesipisaroita...

 

Minulla on vanhasta vesipumppukeskuksesta yli jäänyt painesäiliö. Korkeutta kapistuksella on suurinpiirtein 150cm, ja halkaisija noin 60cm. Voisiko tuota painesäiliötä käyttää tuon kompressorin oman säiliön rinnalla? Tasaisi vähän kuormituspiikkejä, ja jos tuon säiliön kautta vetäisi putket, niin kai tuo erottelisi vähän edes kosteutta? Minulla on vedeneroitin, mutta se makaa hyllyssä kiinnittämättömänä... Jotenkin tuntuu että pelkästään sen teho ei tule riittämään...

 

/lisäys:

Painesäiliön mittarissa lukemat loppuu 10kp/cm2 kohtaan, ja käyttöpaine/maksimipaine tarra on epäselvä...

 

Kuvat:

kompura.jpg

sailio.jpg

Link to comment

Ainiin, kompuran pohjassa on vedenpoistonappi. Kuten jäljistä näkyy, niin vettä olen poistanut ahkerasti. Lisäksi tuossa letkulähtöhässäkässä taitaa olla jokin erotin, siitä myös poistanut aina samalla.

 

Maalata pitäs, mutta ei tuolla taida uskaltaa...

Link to comment

Mikä on painesäiliön tyyppikilvessä suurin sallittu käyttöpaine? Jos suurin sallittu käyttöpaine on suurempi tai yhtä suuri kuin kompressorisi suurin sallittu käyttöpaine voit käyttää säiliötä edellyttäen etä lisäsäiliö on muuten ok.

 

Ota säiliön käsiaukon kansi irti ja katso kuinka ruostunut säiliö on sisältä. Vaikka tyyppikilpi sallisikin sen käytön niin jos säiliössä on yli 1mm ruostetta, älä käytä sitä, halkeava ilmasäiliö on hengenvaarallinen pommi.

 

Taannoin turvatekniikan keskus lähetti tiedotteen eräästä onnettomuustapauksesta täällä suomessa. Italialaisen kompressorivalmistajan säiliön vaipan pituussauma oli asennettu säiliön alapintaan. Muutaman vuoden käytön jälkeen kondessivesi oli syövyttänyt sauman muutosvyöhykettä niin paljon että hitsisauma halkesi ja lieriövaippa oikesi levyksi. Onneksi kompressorin käyttäjä oli hieman kauempana, hän selvisi hengissä.

 

Nimimerkillä päivätöissä painelaitesuunnittelijana.

Link to comment

Ja katso kompuran moottorista myös ED %. Jos prosentti on esim. 40%, niin se tarkoittaa ettei sitä saa käyttää yli neljää minuuttia yhteenmenoon. Pitää neljän minuutin käytön jälkeen huilia 6 min. Vastaavasti 60% = 6 min. käyttöä / neljä huilia.

 

Eli jos sulla on liian pieni ED% ja laitat ison säiliön, niin palaa moottori, koska se ei ehdi täyttää sitä sallitun ajan puitteissa.

Link to comment
Mikä on painesäiliön tyyppikilvessä suurin sallittu käyttöpaine? Jos suurin sallittu käyttöpaine on suurempi tai yhtä suuri kuin kompressorisi suurin sallittu käyttöpaine voit käyttää säiliötä edellyttäen etä lisäsäiliö on muuten ok.

 

Ota säiliön käsiaukon kansi irti ja katso kuinka ruostunut säiliö on sisältä. Vaikka tyyppikilpi sallisikin sen käytön niin jos säiliössä on yli 1mm ruostetta, älä käytä sitä, halkeava ilmasäiliö on hengenvaarallinen pommi.

 

Suurin sallittu paine on merkittynä siihen tarraan säiliön kyljessä, mutta juuri se painekohta on revennyt pois!!

 

Siliön kyljessä on myös tarra, jossa sanottiin että on hmm... Muovipinnoitettu tai muoviseinillä tai jotain, sieltä säiliön sisältä siis... Eli mahdollisesti voisi olla jopa ruosteeton? Tai ainakin vähäruosteinen

Link to comment
Guest Mika Raussi

Hah! Onneks oma kompura/kompurat pysähtyy aikanaan vaikka huudattaa vinkua yhtä soittoa.

 

Mittarista päätellen toi pönttö kestäis, mutta ehkä kannattaa varmistella. Onks siinä tyyppikilvessä valmistajaa ja jotain tyyppimerkintää? Jos on, niin ota yhteys ko. firmaan ja kysy. Ja varoventtiili on sit pop!

 

Yllättäen vettä tulee jos ei oo vedenerotinta ja semmonenkin kannattaa hommata laadukas jos meinaa maalata. Siinä parin-kolmen kympin säästö vituttaa kun on tippoja maalissa ja joutuu tekemään uudelleen ja hiomaan sen maalin tasaseks. Lisäsäiliökin kyl poistaa ilmaa aika paljon. Itellä oli nimittäin ongelmana se, että vettä tuli ihan pirusti hiekkapuhalluskaapille, vaikka välissä onkin kunnollinen vedenerotin. Laitoin toisen kompuran viereen pienen säiliön ja vesiongelmat loppu suurinpiirtein siihen.

 

Ja luulis, että kolmivaihekoneelle on kyl laitettu lämpörele, ettei moottori käryä. Ei siis mitään käyttösuhteita.

Link to comment
Ja luulis, että kolmivaihekoneelle on kyl laitettu lämpörele, ettei moottori käryä. Ei siis mitään käyttösuhteita.

 

Lämpörele vaatii toimiakseen moottoriin termistorit ja niitä löytyy aika harvasta. Tosin kompuroissa, vesipumpuissa yms. laitteissa jotka saattaa pyöriä "kokoajan" on yleensä moottori mitoitettu 100% Ed:llä. Mutta kannattaa tarkistaa...

Link to comment

Kolmevaihe tuo on joo...

 

Minulla on tiedossa mahdollisesti vielä yksi säiliö, pitääpäs käydä katsomassa olisiko siinä tyyppikilpi paikallaan. Noita pumppuja oli alkujaan kome muistaakseni, yhden hävitin, yksi on vielä paikallaan pumppaamolla ja yksi on tuossa tallin seinän vieressä...

 

Paljonkos maalaamisessa on yleensä paine? Jos vaikka rajoittas kompuralta jo paineen riittävän alas, uskaltaa varmemmin käyttää lisäsäiliötä...

 

Muistaakseni vedenpaine oli jotain 4-5 tuon mittarin mukaan yleensä...

Link to comment
Guest Mika Raussi
Ja luulis, että kolmivaihekoneelle on kyl laitettu lämpörele, ettei moottori käryä. Ei siis mitään käyttösuhteita.

 

Lämpörele vaatii toimiakseen moottoriin termistorit ja niitä löytyy aika harvasta. Tosin kompuroissa, vesipumpuissa yms. laitteissa jotka saattaa pyöriä "kokoajan" on yleensä moottori mitoitettu 100% Ed:llä. Mutta kannattaa tarkistaa...

Termistorit?

 

En oo mitään termistoreita nähnykään. Konkkaan vaan lämpörele kylkeen ja säätö oikealle amppeerimäärälle. En oo moottorin sisältäkään mitään termistoreita tavannu. Mitä ne oikeen on?

Link to comment
Termistorit?

 

Ensinnäkin 3-vaihe moottori ei tarvitse konkkaa, se on 1-vaihe juttuja..

 

Virrasta mittaava lämpösuoja on hyvä, ylensä laukeaa hieman moottorin palamisen jälkeen :)

 

Jos moottorin haluaa kunnolla suojata, laitetaan moottorien käämityksen sis'lle termistorit, jotka mittaavat moottorin käämien lämpötilaa. Ja kun lampötila nousee liian korkealle, katkaisevat releen kautta sähkönsyötön moottorille. Ja estävät moottorin palamisen.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tais mennä termistö vähän sekasin. Tarkotin kontaktoria. konkat taitaa olla ihan jotain muuta? Toki eihän kontaktoria tarvii jos painekytkimeen saa kytkettyä kolme vaihetta suoraan.

 

Eikä oo vielä yhtäkään konetta kärynny kotioloissa, eikä tehtaallakaan, vaikka tapaavat säätää lämpöreleet yläkanttiin. Leekerivikasena niitä vaan aina ollaan irroteltu.

 

Ootko insinööri vai kenties jopa DI? :D

Link to comment

 

Virrasta mittaava lämpösuoja on hyvä, ylensä laukeaa hieman moottorin palamisen jälkeen :)

 

Silloin on joku tunari asentanut lämpösuojan ja mitoitus on väärä. Eli moottorista pitää tehdä "mittauspöytäkirja" ja sen perusteella mitoittaa lämpösuoja. Vastaan ei ole vielä koskaan tullut moottoria joka olisi palanut kun em. asiat on huomioitu. Suurin syy noihin palamisiin on laakerit tai rikkinäinen lämpösuoja sekä väärä mitoitus moottorilta tai lämpösuojalta.

Link to comment
Ootko insinööri vai kenties jopa DI? :D

 

Auts.. :D

 

En ainakaan sähköalan, vaikka työssäni niihinkin joudun ja olen joutunut sekoamaan...

 

 

Joo, siis nyt tämä kyllä todellakin menee jo teorian puolelle... Alunperin kuitenkin tarkoitin vaan sitä, että kannattaa tarkastaa tuokin (ED) asia, niin ei tule yllätyksiä..

 

Termistorein suojattuja moottoreita käytetään yleensä paikoissa joissa on nopea ylikuormittumisen vaara (nosturit, vinssit, kuljettimet, yms). Syystä että tuo lämpörele, joka mittaa virrasta, ei ehdi reagoida riittävän nopeasti. Siitä olen itsekin kanssasi samaa mieltä, että em. kompressori käytössä se antaa kyllä ihan riittävän suojan. Ja todennäköisesti tuo moottori on kyllä tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kuljettimissa näkee nykypäivänä aika paljon taajuusmuuttajia, jotka reagoi kyl melko nopeesti. Ei tosin käämien lämpöön, mutta kuormapiikkeihin. Näppäriä pelejä muutenkin kun saa kaks moottoria samalle akselille ilman nestekytkintä.

Link to comment

Joo, kuljetin- ja nosturitekniikka alkaa kyllä oleen tänä päivänä toteutettu melko pitkälti taajuusmuuttajilla. Ja noissa onkin sitten virrannousuun reagointi jo ihan eriluokkaa. Nosturikäytöissä on silti vieläkin termistorit, ei niinkään moottorin suojana, vaan mittaamassa lämpötilaa, jolloin virran määrästä saadaan laskettua kuormitus tarkemmin, kun saadaan lämpötila kompensointi mukaan. Yksi suurimpia etuja taajuusmuuttajassa on se, että käynnistysvirrat putoavat murto-osaan, verrattuna normaali moottorikäyttöön.

 

Sori Mick, kun sekoitettiin sun topicci, mutta sähän voit tehdä vaikka taajuusmuuttaja ohjatun kompuran :)

Link to comment

Sori Mick, kun sekoitettiin sun topicci, mutta sähän voit tehdä vaikka taajuusmuuttaja ohjatun kompuran :)

 

Sen mitä kymmenkunta taajuusmuuntajaa olen asentanu, ni niiden hinnat on ollu reippaasti minun kuukausitulojen verran. Eipä taida sellasta saada vielä kahdenkaan kuun tuloilla :/

 

Joten enpäs taida olla asentamassa, heh :)

Link to comment

Juu tuo on tuo ilman kuumeneminen ja vesi ovat ongelmia kun pienellä kompuralla touhuaa.

 

Itse olen huomannut seuraavista asioista olevan iloa:

 

Keväällä ilmassa on usein vähemmän kosteutta kuin syksyllä/elokuussa. Usein ero on niin suuri, että maalaushommat kannattaa tehdä keväällä.

 

Vedenerottaja kannattaa laittaa esim. hiekkapuhallettaessa sinne pönttöön eli mahdollisimman kauas kompurasta. Maaliruiskun kanssa hieman vaikeampi toteuttaa.... ideana se, että ilma ehtii jonkin verran jäähtyä ja kosteus tiivistyy paremmin.

 

Sitten vähän asian sivusta: tuolla samaisella kompuralla olen nähnyt tehtävän näyttelymaalauksia, että kyllä se onnistuu vaatimattomimmillakin välineillä jos on kärsivällisyyttä.

 

Itse olen käyttänyt tähän asti sähkötyövälineitä lähinnä sen takia, etten ole viitsinyt (lue: ei ole ollut rahaa) ostaa kunnon kompuraa. Ihan hyvin olen pärjännyt ainakin omasta mielestäni. Kun tuo käyttö on ollut aikas vähäistä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...