Guest ManuOtus Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Elikkä olisi tarkoitus teettää toinen jako rumpuihin, ja samalla ilmeisesti pitää keskinapaa pikkuisen pienentää? Mutta itse asiaan, paljon on teillä ko. operaatio kustantanut? t. Manu Quote
Guest Toheltaja Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 riippuu kairataanko reiät vai naputetaanko myös sopivat pinnapultit vai tehdääkö 12 vai 14mm jengat, reikien määrä 4 vai 5 pulttia... Quote
Guest ManuOtus Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 4 pulttia 4 rumpuun tuskin on hirveesti eroa tuolla reiän koolla? Quote
Guest Toheltaja Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 kierteen koolla voipi olla, esimerkiks jos joutuu kyseisen tapin hankkimaan :) Quote
Guest ManuOtus Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 mikäs se on nyt sitten 70 lukusessa kuppelissä tuo normaali kierre? oletetaan että on seppä jolla on valmiiksi molemmat tapit :) Quote
Guest Toheltaja Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 4 pulttiset on 14x1,5 ja vanhemmat 5 pulttiset 12x1,25, paitsi T-2 jossa sama 14x1,5 myös 5 pulttisissa. Mie otin noista viimesistä 10-15€ per rumpu ku tekasin... Ja siihen rahaan osa saa olla puhdas ja muutenkin sen kuntoinen että kannattaa tehdä jaon muutos. Vanhoihin kaakkoihin joissa rummun kitkapinta on ihan morjen o aika turhaa tehdä... Quote
Guest ManuOtus Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 teitkö ihan kierretapilla vai sorvi/jyrsin menetelmällä? Quote
Guest Mika Raussi Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Nelipulttijaon sisään mahtuu vissiin 4x100 jako ainakin M12x1.5 pulteilla, mutta jos jotain muuta jakoa havittelet, niin sitten pitää hommata sokeet rummut. Quote
Guest ManuOtus Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 juu 4x100 olisi tarkoitus teettää.. Quote
Guest Toheltaja Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 CNC:llä ja enää noita en tee. Tosiaan 12mm pulteilla tai pinnapulteilla onnistuu, 14mm ei... Tosin en tiedä yhtään autoa jossa ois satasen jako 14mm jengalla. Quote
Guest ManuOtus Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 CNC:llä ja enää noita en tee. Tosiaan 12mm pulteilla tai pinnapulteilla onnistuu, 14mm ei... Tosin en tiedä yhtään autoa jossa ois satasen jako 14mm jengalla. sekö ei onnistu sitten tuolla 14mm pultilla? tästä pitää tuumata paikallisen sepän kanssa ;) Quote
Guest Toheltaja Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Menee seinä puhki vakioreikään. Ei o ku millikarva vanhan ja 12mm uudne jengan välissä... Eli suosittelen 12mm käyttöä. Quote
-tipi- Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 vanhemmat 5 pulttiset 12x1,25 Väärin, myös 5-pultti kuplissa on nousu 1,5mm, eli kierre M12x1,5. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 25, 2006 Posted August 25, 2006 Mie kans vähän kattelin tota 1.25 nousua mut en viittiny sanoa mitään kun en oo vanhempia volkkareita räplännynnä. Ja taitaa tosiaan kaikki 4x100 jaolliset vanteet olla 12 millin pulteille, eli siks kannattaa panna se. Quote
Guest Toheltaja Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 no perhana, ei sitä kaikkea muista... Quote
Guest Mika Raussi Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 No onhan M12x1.25 noin muuten paljon yleisempi kierre. Quote
Roope Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 nostetaas tää kun olis kysyymys ;) eli mitenkäs tää nyt onnistuis kun on itellä on uudet rummut/levyt siis 4p ja tarttis saaha 4x100 jako niihin. eli onnistuuko helposti koti konstein, eli riittääkö paja vasara ja pylväs porakone :) :) vai pitääkö viiä jonnekkin koneistamolle kun ei viittis pilaa niitä rumpuja? niin ja mistäs saa noita pinnapultteja siis 12mm jotka riittää aluvanteelle. ja joku paikka tässä lähellä missä halavalla tekis tän homman jos ei onnistu helposti kotona.. Quote
Guest ManuOtus Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Itse vein koneistajalle rummut joka teki reiät oikeisiin kohtiin, kävin hakemassa pulttikaupasta pultit 12x1.25 ja 10 lujuus luokkaa vein ne koneistajalle joka teki sitten kierteet rumpuihin ja laittoi pultit lukitteella kiinni rumpuihin. pultit maksoivat n.25€ koneistaja on tuttu joten sieltä ei laskua tule. Quote
Roope Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 kiitos pitääpä mennä ostaan pultteja ja käydä kysyy amiksesta voisiko tehdä homman Quote
Guest Kujis Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Minä teetin laipan(jakorinki possun jaolle)porasin siihen reijät, Rummuista sorvatiin hieman keskireikää(vetarin pätkä sorvissa että tuli keskelle) tai sitä uloketta että saatiin ohjaus laipalle siitä keskeltä. Porasin säteis/pylväsporalla laippaa apuna käyttäen rumpuihin reijät, terä pois ja tapilla kierteet (säteisporalla myös, säädettävä kierrosnopeus ja räikkäpakka) ja valmis. Homma vaatii mielestäni aika järeet koneet(ja hieman AT:ta), ei vättämättä onnistu kotona, tai mistä minä tiedän millaisia konepajoja jollain kotona on... Quote
Ketsa Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Mä käytin aluvannetta porausjiginä (tarkasti keskireiästään ohjaava). Sorvasin vanteen pultin reikään sopivan ohjurin, jonka keskireikä oli jämpti keskiöporaan. Keskiöporalla ja käsiporalla merkkasin reiän paikat, sitten halvalla pylväsporakoneella reiät valmiiksi ja jengat perään. Tää tosin oli possujakoon, eli helpompi homma kun yksi reikä oli valmiina. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.