Jump to content

Rokkibändi osti Kleinbussin....Apua kaivataan.


Guest Ulle

Onko tässä mitään järkeä?  

37 members have voted

  1. 1. Onko tässä mitään järkeä?

    • Ei. pojilla ei ole mitään hajua mihin ovat ryhtymässä, eikä rokkikukot osaa korjata autoja....
      16
    • No jaa. saattavatpa saada sen jonkin moiseen kuntoon.
      26
    • On todellakin järkeä! Rokkikukot ne vasta taitavia tuunaajia ovatkin!
      9


Recommended Posts

Ostettiin bändin kanssa Kleinbus vm 76 Nimeltään Olga. . Rekisteröity käsittääkseni 1+7. Olga oli seisonut paikallaan kaksi vuotta kunnes menimme sen pelastamaan ja astutimme käyntiin.

 

Mitä rokkibändi tietää auton laittamisesta?

Ei mitään. Ja se on totuus. Into olisi kova ruveta laittamaan Olgaa elämänsä kuntoon mutta tietotaito on itse kullakin tuunaajalla hakusassa. Tuunauspaikka on talveksi jo hommattu.

Tarkoitus olisi vissiin tiputtaa kone pois ja riisua vanha Olga alasti eli irrottaa kaikki mikä irtoaa ja ruveta hinkkaamaan maalia pois.

Tarkoitus olisi saada ensikesäksi Olgasta Pohojammaan komein keikkabussi komeimmille miehille.

 

Kone tuntu aika louskulta ja laiskalta, toki kahdenvuoden uinumisen jälkeen minäkin tuntuisin. Kone on 1.8 jotain sköödiföödi(en ymmärrä moottoreista juuri mitään) Vanha omistaja sanoi porchen koneeksi ja nauroi päälle.

 

 

Muutamia kysymyksiä kleinareista tietäville.

 

Mitä olisi hyvä tietää ennen ku rupeaa kunnostamaan kleinbussia?

 

Mistä kannattaa aloittaa?

 

Löytyykö jostain varaosia? Tarttis iskaria ja peiliä ja uutta aurinkolippaa, starttia, pakoputkea ja kaikkea pientä hilavitkutinta.

Meille on helppo myydä ku me ei tajuta autoista paljo mitään. Mistä kannattais kysellä varaosista?

 

Jos on Pohjanmaalta volkkariharrastajia niin laittakaa yhteystietoja!

Apu on todellakin tarpeen.

Link to comment
Guest redcougar

Halvasta kaupasta vaan työkaluja ja hommiin. Niin tämäkin IT-nörtti aloitti konerempan ja onnistui siinä.

 

Lisäksi hommatkaa tämä kirja: Linkki

 

Edi: linkkiä lyhennetty yleisön toiveesta

Link to comment
Lisäksi hommatkaa tämä kirja:

 

Osaakohan rokkikukot lukea...;o)

 

Noh varottelisin vasta-alkajia alottamaan kerralla liian isoa projektia. Eli kokemuksen perusteella liian moni projekti joka laitettu atomeiksi viimeistä pulttia myöten, on myös sinne tallin nurkkaan hautautunut vuosiksi.

 

Laittakaa yksi kokonaisuus kerrallaan kuntoon. Jos hitsuu hommia ei ole ylenpalttisesti, aloittaisin ite tekniikan kunnostamisella. Moottori, jarrut, sähköt jne. Pääsispähän sitten ainakin baanalle ensikesänä, vaikka ulkokuori ei komioitten miesten rinnalla ruusulta näyttäskään.

 

PS. redgougar, IT-nörttinä osannet lyhentää tuon linkin, ettei sivun leveys veny älyttömäksi...

Link to comment

Ainiin ja moottori on vissiin niin sanottu 'pannukakku' eli Typ4 moottori. Osat hieman kalliimmat kuin kuplan koneessa (typ1). Mutta kestävämpi moottori ja harvemmin tarvii aarporata runkolinjaa suoraksi, toisin kuin kuplan koneessa.

Link to comment
Ja oliko niin että porsaan koneessa on nokat kannessa? Jotain pientä eroa,,,kai ; )

 

Nojoo.. Ei siinä possu neloskoneessa oo kansissa mitään nokkia.. Joissain speciaali tehdastekeleessä tais olla joskus taanoin 60-luvulla.

 

Possu 914 koneet on perustekniikaltaan ihan samat kuin uudemmpien bussienkin... Joku joka on enemmän perehtyny niihin voi varmaankin kertoa mitkä osat on samat ja mistä ne eroaa. (Ventiilit jne...)

 

Vain possun kutos boxereissa ne nokat on kansissa...

Link to comment

Possu 914 koneet on perustekniikaltaan ihan samat kuin uudemmpien bussienkin... Joku joka on enemmän perehtyny niihin voi varmaankin kertoa mitkä osat on samat ja mistä ne eroaa. (Ventiilit jne...)

 

 

Eroa ei ole juuri kuin nokan profiilissa ja kansissa. Isommat venat ja paremmat kanavat, ja imusarja tulee kiinni 3:lla pultilla kun volkkarin kannet tulee 4:lla. Kaasuttimet ja pakoputkisto jne. lienevat erilaiset myoskin. Puristussuhde taitaa olla korkeampi ja mannat erilaiset siita johtuen

 

jan

Link to comment
Guest Mika Raussi
En siis tiedä koneista mitään mutta siinä on kuva. Moottori%2Dlarge.jpg

Kännykällä otettu ja hiukan epäselvä.

Näyttäs siltä, että teijän kannattaa ostaa se kone, joka tuolla myyntipalstalla on kaupan. tostahan puuttuu puolet pellestäkin päältä ja aiheuttaa helposti lämpöongelmia. Halvalla hyvä kone kannattaa ostaa pois ettei tarvii nolona soitella keikkapaikalle, että auto hajos. Onhan se rokkenrollia olla myöhässä, mutta vaan sillon jos siihen ei oo ollu mitään pakottavaa syytä.

Link to comment

Hyva huomio noi pellit.

 

Moottorin elinehto on se etta se saa viileata jaahdytysilmaa.

Konehuone on eristettava kokonaan auton alapuolella olevasta ilmatilasta, kaikki konehuoneen ilma on tultava ylapuolelta missa on viileata ilmaa saatavana. Se puhalletaan moottorin lapi ja matkalla alas se kuumenee, ja poistuu takahelman alta. Jos valista puuttuu pellit ja tiiviste, niin kuumentunut ilma imeytyy takaisin konehuoneeseen ja jaahdyttajan puhaltimeen joka nakyy tossa selkeesti. Ylikuumeneminen on 100% varmaa.

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...