Guest Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Onkos kellään sattumalta ylhäällä ennakkokäyriä kuplan virikoneisiin? Tai vaikka vakioonkin, tosin siihen löytyy vissiin Bentleystä. Voisi hyödyttää monia jos eri konepaketteihin listaisi ennakkokäyriä jotka on todettu toimiviksi, joku jakaja missä on pelkkä keskipakosäätö on vieläpä helppo tsekata. Asteikko vaan ja vaikka 200-500 rpm välein sytkäennakkopiste ruudukolle, ja piirtää käppyrän. Helpottaisi niitä jotka osaavat jakajiaan säätää, jos on joku hyväksi havaittu mallikäppyrä josta lähteä liikkeelle. Eiköhän aika monissa virikoneissa ole 009 tai mallory, ilman alipainekelloa. Alipaine tuo oman lisänsä soppaan, mutta senkin voi ottaa mittauksisa huomioon. Vai onko tää liian hyshys-detaljia, kaverille ei kerrota? :D Jan Quote Link to comment
Guest valtteri Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Voitaisiinko myös kerätä dataa kiertokankiin porattavien vahvistusreikien eri koista? Eri kokoinen reikä varmasti vahvistaa/jäykistää kiertokankea eri tavalla ja tällöin jokainen voisi valita porattavien reikien koon tarvitsemansa vahvistusasteen mukaan. Esim. 2332 strokeri ilokaasuilla-->22.3mm reikä, vähän viritetty 1600cc nurkka-Solexeilla--> 14.6mm reikä. Sori sori sori mun oli pakko, ethän suutu :-) Quote Link to comment
mikan Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Pitäis kaivella jostain papereista mun jakajan tiedot kun ei niitä ole päässä. Mutta se mitä muistista löytyy, niin mun turbovehkeessä perusennakko 10, maksimit joku 32 ja ahdoilla viivästetty 24 asteeseen. Varsinaista käyrää ei kierrosluvun/ahtojen mukaan ole. Valtterin vastausta en ymmärtänyt. t. Mika Quote Link to comment
Guest Didier Lhoist Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 tanperelaiset ei ymmärrä muuta huumoria kuin kummelin. Quote Link to comment
mikan Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 tanperelaiset ei ymmärrä muuta huumoria kuin kummelin. Tiedän kyllä tuon jutun kevennetyistä kangista vuosien takaa, mutta Tamperelaisella huumorilla se ei oikein istunut tähän topiciin. Tsadissa asiat on toisin... t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Valtteri: En ottanut pahalla. Samaiset veivit on pyöriny moitteetta monta vuotta, kierrosten käydessä 7 tonnin tietämiin vähän väliä, vakio kampuralla. Sama kone tuli just muutettua viimeisen kerran, niputin sen ja parinkymmenen minsan sisäänajon jälkeen epätarkka kiekkamittari pysähtyi arvoon 7500rpm. Vakio kampura yhä. Toki tasapainotettu. Samat veivit on alunperin käytetyistä vakioista tehty, ja olleet jokkiskoneessa ties kuinka kauan, eli yli 9000rpm. En sanoisi että ainakaan ovat heikentyneet reikien ansiosta merkittävästi, keventyneet kyllä huomattavasti, vaikka kestävyyttä ei olisikaan tullut lisää. vaikea sitä "kestävyyttä" todentaa millään lailla, parhaani mukaan olen piessyt niitä eivätkä ole olleet moksiskaan. Muutapa ei aiheesta ole sanottavaa :) Fotoja voin kaivaa jostain kun kerkeen, jos kiinnostaa. Jan Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 - Ilmeisesti sytkäboksit säätää ennakon ainoostaan kierrosluvun mukaan? Ei siis ota ollenkaan huomioon koneen rasitusta tai kaasuläpän asentoa. Tällöinhän sytkän ajoituksen saa optimaaliseksi ainoostaan täyskaasuasennolle, jolloin toki tehoa saadaan eniten, mutta ilmeisesti kulutuksen kärsien. Sitä varten on ilmeisesti sitten se alipainekello käytössä, ts. saadaan osakaasulle enempi ennakkoa matalillekin kierroksille. ilmeisesti tähän liittyy sit myös nakutusanturit, miulla ei näistä moderneista sytkävehkeistä vielä hirveesti kokemusta oo kun en käyttöautoo onneksi tarvitse... Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
Guest Raggare Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 taas offtopiccii prkl, oli tuol yhel pajal tuo jakajapenkkiki, sano se äijä et nuo 009 on vähän sekundaa, kipinät ei meinaa tulla oikeeseen aikaan.. oli se modaillu niitä jousilla ja punteilla mieleisekseen.. :o Quote Link to comment
Timppa Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 oon kuulut samanlaista juttua..:O Quote Link to comment
mikan Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Samaa on kuultu, oli 009 antanut jotain 50 ennakoita. Niitä taitaa olla parempia ja sitten vähän huonompia mitä lie taiwanilaisia. t. Mika ps. Ohjelmoitava sytkä joka tajuaa myös ali/ylipaineet on kiikarissa... Quote Link to comment
Guest Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Juhalla on jakajapenkki, samoin kaverin faijalla. Itte olen säätäny näppituntumalla. Ei se kvanttifysiikkaa ole. 009 on helppo, ja sen saa toimimaan ihan kivasti koneessa kuin koneessa. Uutena ostettaessa ne on arpapeliä, samasta paikasta samana päivänä ostetut "identtiset" 009 jakajat EIVÄT ole samanlaisia, käyrät on ihan mitä sattuu. Onneksi niitä on helppo säätää. Jos löytää vanhan saksalaisen niin on varmaan parempi (Oisko se syynä?). Uudet on kaikki tuota sekundaa joka tapauksessa. Itsellä on tuossa yksi erikoistapaus joka piti säätää yhteen outoon koneeseen niin että se antoi vain 15 astetta ennakkoa kaikkiaan. Perusennakot 15 ja maksimi 30 :) Pääsihän hetken ajelemaan. Ihan paskoja ne 009:t ei ole, jos näkee vaivaa säätämisen kanssa niin niistä tulee ihan hyviä. Ei ole mitään peljättyjä "flat spotteja" 34Pict -kaasareiden kanssa jne. mistä jengi kitisee. Harva viriosa toimii kunnolla jos sen vaan ottaa boksista ja pulttaa koneeseen kiinni sokkona. Mun 1600 experimental koneeseen tein jo kauan sitten jakajan jossa on jokseenkin 009:n tyyppinen keskipakosäätö, plus täysin ulkopuolelta säädettävä (tehdastekoinen) alipainekello. :) Kuplassakin oli wanhoissa koneissa säädettävä alipainekello, tosin ei ihan yhtä helposti ruuvilla säädettävä kun tää. Sen sai avattua ja jousen vaihdettua tai shimmattua. Jan Quote Link to comment
Marko Posted July 16, 2004 Share Posted July 16, 2004 Mul on msd jakaja sitä voi säädellä jousilla ja maksimi ennakolle on rajoittaja jota voi vaihdella sen mukaan mihin haluaa ennakon pysähtyvän. Quote Link to comment
Guest Posted July 16, 2004 Share Posted July 16, 2004 Mul on msd jakaja sitä voi säädellä jousilla ja maksimi ennakolle on rajoittaja jota voi vaihdella sen mukaan mihin haluaa ennakon pysähtyvän. Täsmälleen samoin säädetään 009.. sekä vakiojakajat joissa on keskipakosäätö mukana... ei mitään uutta... jousen esijännityksellä on myös merkitystä. Keskivertotallaaja ei vaan jaksa vaivautua, on helpompi kitistä ettei "paska jakaja toimi". ;) Yhteen vakio alipainejakajaan hitsasin jousen pidäketappiin muutamia millejä lisää korkeutta ja laitoin vakio jousen rinnalle toisen jousen, vähän löysemmän. KAIKKEA voi viilata ja säätää :D Jan Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.