mikan Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Vesivehkeissä yli 100 hv litrateho 2 venakoneessa, eikä edes läpivirtaava ja nokka lohkossa on vanha juttu. Mutta ei sotketa vettä tähän. t. Mika Quote Link to comment
Guest Kokkis Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Vanhan VM:n mukaan (10/76) vm. 1976 Veemax Mk 8:n ruotsalaisviritteisessä 1300-kuutioisessa oli 120 hv/ 6800 rpm. Kaasuttimina oli kaksi Solex pict-34:sta. Tarkempaa tietoa silloisista säännöistä tai rakenteesta ei ole, eikä siitä millä bensalla noita ajettiin tai miten kauan tuollainen kone kesti. Vuoden 1980 sääntökirjan mukaan Veessä piti olla yksireikäkannet, venttiilit 33.1/ 30.1 mm ja kaksi max. 34 mm yksikurkkuista kaasaria. Muuten vapaata VW typ 1 alkuperäisosien työstöä. Veessä ei ollut enää 70-luvulla puhallinta eikä tietenkään laturia ja pakoputki oli suora. Vertailun vuoksi samassa VM:ssä 1600-kuutioisesta rata-Golfista luvataan 160 hv. Jos Volkkarin tekniikka on sama kuin 30 vuotta sitten niin kai tehoa lähtee saman verran? Quote Link to comment
Guest Toni I Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Vanhan VM:n mukaan (10/76) vm. 1976 Veemax Mk 8:n ruotsalaisviritteisessä 1300-kuutioisessa oli 120 hv/ 6800 rpm. Kaasuttimina oli kaksi Solex pict-34:sta. Tarkempaa tietoa silloisista säännöistä tai rakenteesta ei ole, eikä siitä millä bensalla noita ajettiin tai miten kauan tuollainen kone kesti.Vuoden 1980 sääntökirjan mukaan Veessä piti olla yksireikäkannet, venttiilit 33.1/ 30.1 mm ja kaksi max. 34 mm yksikurkkuista kaasaria. Muuten vapaata VW typ 1 alkuperäisosien työstöä. Veessä ei ollut enää 70-luvulla puhallinta eikä tietenkään laturia ja pakoputki oli suora. Vertailun vuoksi samassa VM:ssä 1600-kuutioisesta rata-Golfista luvataan 160 hv. Jos Volkkarin tekniikka on sama kuin 30 vuotta sitten niin kai tehoa lähtee saman verran? Toi 1300:nen on formulaV. Samaan aikaan oli myöskin superV(1600cc) missä sai käyttää piennettyjä T4 koneita. Niissä sai käyttää tuplakurkkuisia tuplakaasareita. Heppoja taisi olla yli 160hv/1600cc. Quote Link to comment
Lasse Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Edelleenkin sitä mieltä, että sääntöjenkin puitteissa löytyy varmasti parempia ratkaisuja kuin prosolit. Etenkin jos raha ei ole este. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Kun Lasse vaikuttaa pätevältä Volkkarivirittäjältä kannattaa hänen rakentaa - I T S E - yksi Historic Ratakupla samaan luokkaan kuin Mika Mansukoski ja ottaa sitten Suomenmestaruus v.2007 ko.ssa luokassa. Sitten nähdään ovatko teot yhtä vakuuttavia kuin puheet ja kirjoitukset. Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Sen verta tarkennusta, että Mansukoski ei aja varsinaisessa Historic-luokassa vaan Roadsportissa. Roadsport on kyllä sekin eräänlainen historic-luokka (auton pitää olla luokiteltu ennen 1.1.1985), mutta rakentelu säännöt ovat huomattavasti vapaammat kuin noissa "varsinaisissa" historic-autoissa. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Huomautus oli täysin aiheellinen, en tarkistanut sanamuotoa. Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Sinänsähän tuo luokka, jossa Mansukoski ajaa, on aika vaativa luokka tuollaiselle "wanhalle" kuplalle, koska säännöt todellakin ovat noin vapaat, ja tuo ikäraja tuossa luokittelussa tuottaa luokituksen piiriin jo moniventtiilikoneitakin? (ainakin luulisin niin) Quote Link to comment
Guest Variant Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Sinänsähän tuo luokka, jossa Mansukoski ajaa, on aika vaativa luokka tuollaiselle "wanhalle" kuplalle, koska säännöt todellakin ovat noin vapaat, ja tuo ikäraja tuossa luokittelussa tuottaa luokituksen piiriin jo moniventtiilikoneitakin? (ainakin luulisin niin) Ei ihan noinkaan. Moniventtiiliset lasketaan olevan tehokkaampia, joten sitä etua kompensoidaan painolla. Quote Link to comment
Lasse Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Jaa tää menee Herra KK:n kanssa taas tälle linjalle. Esimerkkinä vaan eräs ratkaisu jossa oli käytetty tuplakaasareita niin, että niistä oli toiset kurkut tukittu. Oli saatu auto sovitettua tiettyyn luokkaan ja käytettävissä oli kuitenkin kaikki oikean virityskaasarin säätömahdollisuudet ja osat. Musta ihan fiksu idea. Ei autokaan ihan heittopussilta vaikuttanut. Mutta jos nyt saattuu myymään vaikka x-kaasuttimia, niin eihän sitä sen parempia maailmassa olekaan.... Lopetan osaltani tän topicin tähän, etten joudu vaikka markkinaoikeuteen tms. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Jos kerran ei rahalla ollut väliä, niin laitetaan ne moniventtiilikannet, vaikka tuosta: http://www.araoengineering.com/VWheads.htm Vai pitikös pysyä normaalissa määrässä venttiileitä? Mulle kun ei ihan auennu tää juttu, että oltiinko nyt tekemässä johonkin kisaluokkaan autoa vai ihan vaan lelua.. Quote Link to comment
-MITO- Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Aika tyly toi Arao setti =) Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Joutuu jättää luukun aika auki yläreunasta.. ;) Tai sitte possusiipi. Mut neljä prätkän kaasaria, 16v kannet, kaks ahdinta ym.. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 12, 2007 Share Posted January 12, 2007 Valitettavasti tuplista puolitetut ovat kiellettyjä siinä luokassa missä Mika Mansukoski ajoi v.2006. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.