Jump to content

Rahalla ei väliä


Guest Fast

Recommended Posts

Posted

Vesivehkeissä yli 100 hv litrateho 2 venakoneessa, eikä edes läpivirtaava ja nokka lohkossa on vanha juttu. Mutta ei sotketa vettä tähän.

 

t. Mika

Guest Kokkis
Posted

Vanhan VM:n mukaan (10/76) vm. 1976 Veemax Mk 8:n ruotsalaisviritteisessä 1300-kuutioisessa oli 120 hv/ 6800 rpm. Kaasuttimina oli kaksi Solex pict-34:sta. Tarkempaa tietoa silloisista säännöistä tai rakenteesta ei ole, eikä siitä millä bensalla noita ajettiin tai miten kauan tuollainen kone kesti.

Vuoden 1980 sääntökirjan mukaan Veessä piti olla yksireikäkannet, venttiilit 33.1/ 30.1 mm ja kaksi max. 34 mm yksikurkkuista kaasaria. Muuten vapaata VW typ 1 alkuperäisosien työstöä. Veessä ei ollut enää 70-luvulla puhallinta eikä tietenkään laturia ja pakoputki oli suora.

Vertailun vuoksi samassa VM:ssä 1600-kuutioisesta rata-Golfista luvataan 160 hv. Jos Volkkarin tekniikka on sama kuin 30 vuotta sitten niin kai tehoa lähtee saman verran?

Posted
Vanhan VM:n mukaan (10/76) vm. 1976 Veemax Mk 8:n ruotsalaisviritteisessä 1300-kuutioisessa oli 120 hv/ 6800 rpm. Kaasuttimina oli kaksi Solex pict-34:sta. Tarkempaa tietoa silloisista säännöistä tai rakenteesta ei ole, eikä siitä millä bensalla noita ajettiin tai miten kauan tuollainen kone kesti.

Vuoden 1980 sääntökirjan mukaan Veessä piti olla yksireikäkannet, venttiilit 33.1/ 30.1 mm ja kaksi max. 34 mm yksikurkkuista kaasaria. Muuten vapaata VW typ 1 alkuperäisosien työstöä. Veessä ei ollut enää 70-luvulla puhallinta eikä tietenkään laturia ja pakoputki oli suora.

Vertailun vuoksi samassa VM:ssä 1600-kuutioisesta rata-Golfista luvataan 160 hv. Jos Volkkarin tekniikka on sama kuin 30 vuotta sitten niin kai tehoa lähtee saman verran?

Toi 1300:nen on formulaV. Samaan aikaan oli myöskin superV(1600cc) missä sai käyttää piennettyjä T4 koneita. Niissä sai käyttää tuplakurkkuisia tuplakaasareita. Heppoja taisi olla yli 160hv/1600cc.

Posted

Edelleenkin sitä mieltä, että sääntöjenkin puitteissa löytyy varmasti parempia ratkaisuja kuin prosolit. Etenkin jos raha ei ole este.

Guest Keiteleen Kone
Posted

Kun Lasse vaikuttaa pätevältä Volkkarivirittäjältä kannattaa hänen rakentaa - I T S E - yksi Historic Ratakupla samaan luokkaan kuin Mika Mansukoski ja ottaa sitten Suomenmestaruus v.2007 ko.ssa luokassa.

 

Sitten nähdään ovatko teot yhtä vakuuttavia kuin puheet ja kirjoitukset.

Posted

Sen verta tarkennusta, että Mansukoski ei aja varsinaisessa Historic-luokassa vaan Roadsportissa. Roadsport on kyllä sekin eräänlainen historic-luokka (auton pitää olla luokiteltu ennen 1.1.1985), mutta rakentelu säännöt ovat huomattavasti vapaammat kuin noissa "varsinaisissa" historic-autoissa.

Guest Keiteleen Kone
Posted

Huomautus oli täysin aiheellinen, en tarkistanut sanamuotoa.

Posted

Sinänsähän tuo luokka, jossa Mansukoski ajaa, on aika vaativa luokka tuollaiselle "wanhalle" kuplalle, koska säännöt todellakin ovat noin vapaat, ja tuo ikäraja tuossa luokittelussa tuottaa luokituksen piiriin jo moniventtiilikoneitakin? (ainakin luulisin niin)

Guest Variant
Posted
Sinänsähän tuo luokka, jossa Mansukoski ajaa, on aika vaativa luokka tuollaiselle "wanhalle" kuplalle, koska säännöt todellakin ovat noin vapaat, ja tuo ikäraja tuossa luokittelussa tuottaa luokituksen piiriin jo moniventtiilikoneitakin? (ainakin luulisin niin)

 

Ei ihan noinkaan. Moniventtiiliset lasketaan olevan tehokkaampia, joten sitä etua kompensoidaan painolla.

Posted

Jaa tää menee Herra KK:n kanssa taas tälle linjalle.

 

Esimerkkinä vaan eräs ratkaisu jossa oli käytetty tuplakaasareita niin, että niistä oli toiset kurkut tukittu. Oli saatu auto sovitettua tiettyyn luokkaan ja käytettävissä oli kuitenkin kaikki oikean virityskaasarin säätömahdollisuudet ja osat. Musta ihan fiksu idea. Ei autokaan ihan heittopussilta vaikuttanut.

 

Mutta jos nyt saattuu myymään vaikka x-kaasuttimia, niin eihän sitä sen parempia maailmassa olekaan....

 

Lopetan osaltani tän topicin tähän, etten joudu vaikka markkinaoikeuteen tms.

Guest Hannu Mattila
Posted

Jos kerran ei rahalla ollut väliä, niin laitetaan ne moniventtiilikannet, vaikka tuosta:

http://www.araoengineering.com/VWheads.htm

 

Vai pitikös pysyä normaalissa määrässä venttiileitä?

 

Mulle kun ei ihan auennu tää juttu, että oltiinko nyt tekemässä johonkin kisaluokkaan autoa vai ihan vaan lelua..

Guest Hannu Mattila
Posted

Joutuu jättää luukun aika auki yläreunasta.. ;)

Tai sitte possusiipi.

 

Mut neljä prätkän kaasaria, 16v kannet, kaks ahdinta ym..

Guest Keiteleen Kone
Posted

Valitettavasti tuplista puolitetut ovat kiellettyjä siinä luokassa missä Mika Mansukoski ajoi v.2006.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...