HPo Posted July 31, 2020 Share Posted July 31, 2020 Kupla 1200 -68 vaihteet toimineet moitteetta tähän asti. Tänään normaaliajossa liikennevaloista lähtiessä vaihde jumiutui kakkoselle. Pääsin kotiin ja moottori sammutettuna kokeilin vaihtamista, mutta edelleen jumittaa vaan kakkosella. Käynnistin ja yritin vaihtaa liikuttaen hieman autoa samalla, ei saa pois vaihdetta kakkoselta. Moottorin sammutus taas ja vaihdekepin vatkaamista jolloin jokin loksaus kuului ja vaihteet alkoi pelaamaan. Pieni koeajo ja edelleen toimii. Säädin kytkinvaijeria hieman kireämmälle kun ajattelin vaijerin olevan löysällä. Kytkinvaijerin säädöstä sanotaan monessa oppaassa, että säädä kunnes polkimen vapaaliike on n. 10-20 mm. Tässä oli aluksi varmasti reilusti enemmän. Säädin sen tuohon ohjeen haarukkaan ja nyt kytkin ottaa kiinni todella ylhäältä. Onkohan tässä mennyt tai menossa jotain rikki vaihteensiirrossa, vaihteistossa tai kytkimessä joka aiheutti tuon jumiutumisen? Avasin runkotunnelin luukun ja en ainakaan heti hokannut mitään poikkeavaa vaihteen siirtäjän linkustossa? Meniköhän tuo kytkinvaijerin säätökään ihan oikein kun kytkin tarttuu nyt vastaa todella ylhäältä? Opetteluvaihe vielä menossa vanhojen Volkkarien kanssa joten siksi ehkä joidenkin mielestä tyhmiä kyssäreitä esim. tuosta vaijerin säätämisestä, mutta koko ajan on oppia tullut lisää... Quote Link to comment
mikko k Posted July 31, 2020 Share Posted July 31, 2020 Veikkaan että vaihteistossa sisällä ns. ”jääkiekkomaila” oli jumissa jossain väärässä välissä. Hyvällä tuurilla sait sen kuitenkin irti ja loksahtamaan oikeaan paikkaan. Tuo maila on siis vaihteensiirron osa eikä ole mitenkään ihmeellistä että noin kävi. Huonolla tuurilla kuntoon saa vain ottamalla koneen ja loodan pois, että pääsee vaihteiston nokkakopan irroittamaan ja laittamaan maila uudelleen oikeaan asentoon. Kytkinvaijerin voit säätää uudelleen mieleiseksesi kun kerran olet toisenlaiseen välykseen tottunut. Isompi vapaaliike ei haittaa mitään. Quote Link to comment
beetlemania Posted July 31, 2020 Share Posted July 31, 2020 Näin on käynyt täälläkin. Lootan täyttöpropun aukasin ja isolla ruuvimeisselillä kampesin siirtäjä. Jäi hätäisellä vaihdolla kakkosvaihe jumiin/ päälle. Matka jatkui taas. Quote Link to comment
Tero Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Moi.. mikäs neuvoksi kun 68 1200 kuppelon pakki jää jumiin ja vasta moottorin sammutus auttaa eli pakin saa sitten vasta pois päältä??? Muuten ajossa muut vaihteet toimii normaalisti ja hyvin... Quote Link to comment
Tanhis Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Jos pakki tulee ulos kun auton sammuttaa niin lähtisin melkein kurkkimaan kytkimen säätöjä ja vaihdevivuston toimintaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.