Guest ManuOtus Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 Pieni ongelma osoittautui kaasuttimen purussa eteen. joutokäyntiin liittyvä suutin on jumahtanut paikoillensa. Millä olette saaneet kiinnijääneitä suuttimia irti? Jos joutuu "tuhoamaan" suuttimen niin voiko sen esim, porata läpi ja siten yrittää ottaa pois? uusia suuttimia näyttää saavan ainakin free technicksiltä kaasuttimena on dellordo 40mm tupla t. Manu Quote Link to comment
Guest Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 koita pistää vaikka polttoöljyyn likoon tai jollain crc tai vastaavalla liottaa irti.On kyl yleensä niin kiinni että menee mieluummin kanta rikki tai katkee koko suutin. Voi sen poratakkin osina pois, kuhan varoo poraamasta reikää vinoon että pysyy kierteet ehjänä. eikä poraa liian syvälle... Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 joo kaasutin on lionnut valopetrollissa n. 6kk ja nyt rupesin sitä työstämään.. kaikki muut aukesi nätisti mutta kaksi suutinta on yhä jumissa( toisesta kanta jo nirhattu) lähinnä taitaa tulla kyseeseen tuo pois poraaminen tai jokin muu keino.. onko normaali kierre noissa vai joku ihme kierre? Quote Link to comment
Mika Heikola Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 Seoksen säätöruuvi on se joka dellortoissa useimmiten jumiutuu. Ihan siinä imusarjan laipan lähellä. Alhaalla DRLAssa. Kierre muistaakseni M7x0.5 hienokierre. Kun nämä on lionnut tarpeeksi kannattaa yrittää saada liikkeelle kiinnipäin. Siellä on se puhdas osa kierteestä. Kun on lähtenyt liikkeelle kiinnipäin, voi vähän kerrallaan suostutella enemmän auki. Tässä vaiheessa ei tarvita enää voimaa vaan kärsivällisyyttä ja toistoja. Jos ruuvin kanta kärsii/on kärsinyt, viimeisenä vaihtoehtona on sahata rautasahalla uusi ura ruuviin. Samalla tulee tehtyä halkiot alumiinikuoreen ruuvin ympärille. Poraamaan ei yleensä kannata lähteä. Käsiporalla 9 kertaa kymmenestä tulee susi. Vastakierretappi halkaisee alumiinikuoren. Quote Link to comment
DOODAH Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 Asiaa sivuten. Noita on näkynyt kahta mallia toinen on syvällä ja toisessa ulkopuolelle asti ylettyvä kuusiokanta. Saakohan näitä jälkimmäisiä mistään ostaa? Quote Link to comment
Mika Heikola Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 Kyllä noita pidempiäkin saa. Muistaakseni on Free Technicsillä varastossakin. Sopii suoraan lyhyen tilalle. Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 tuossa olisi kuva ongelma tapauksesta http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?p ... 42#PicShow Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 Normi tilanne. Ootko hionu just passelisti sattuvaa meisseliä vielä? Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 Normi tilanne. Ootko hionu just passelisti sattuvaa meisseliä vielä? melko montaa eri meisseliä on kokeiltu... ja löytyi sellainen mikä oli juuri uraan mutta kuten näkyy niin on ura lähtenyt venymään... taitaa olla melko tiukassa :) on käytetty kuumana ja kylmänä, naputeltu piikillä, öljytty ja liotettu.... rupee olemaan oikeesti keinot vähissä... Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 niin ja tietenkin molemmat ovat jumissa... oishan se ollut liian helppoa jos vain toinen olis.... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 Niin taitaa olla jo aika menetetyssä kunnossa. Se on kuitenkin yllättävää kuinka kovasti meisseli pitää kun se ei oo yhtään kartio, ja sattuu kaikilta mitoiltaa just eikä melkein ruuvin hahloon. Kannattaa vielä kokeilla ihan kärsivällisesti hioa just täsmälleen sattuva. Meisselit kun on kaasareita halvempia. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 Eräs konsti, jolla usein on jumiutunut ruuvi auennut, ( tai kanta mennyt paskaksi ) on seuraava. Ensin olen etsinyt taltta / ristipää kärkisarjasta mahdollisimman sopivan kärjen. Sen olen laittanut sopivaan hylsyyn ja hylsyn pieneen räikkäavaimeen. Kämmenellä saa painettua räikkävainta avattavan ruuvin hahloon ja toisella kädellä voi räikästä vääntää sopivalla momentilla. Tällä konstilla on auennut esim. monta toivottoman näköistä ristipääruuvia kuplan oven saranoista. Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Eräs konsti, jolla usein on jumiutunut ruuvi auennut, ( tai kanta mennyt paskaksi ) on seuraava. Ensin olen etsinyt taltta / ristipää kärkisarjasta mahdollisimman sopivan kärjen. Sen olen laittanut sopivaan hylsyyn ja hylsyn pieneen räikkäavaimeen. Kämmenellä saa painettua räikkävainta avattavan ruuvin hahloon ja toisella kädellä voi räikästä vääntää sopivalla momentilla.Tällä konstilla on auennut esim. monta toivottoman näköistä ristipääruuvia kuplan oven saranoista. joo kyllä tuli tätäkin kokeiltua.... onko mahdollista/järkevää johonkin firmaan laittaa että "uusivat" nuo suuttimet? vai pitäisikö rueta katselemaan uutta runkoa tai kokonaan uusia kaasuttimia jos vaikka tuonne nurkkiin seuraavat sijoittaisi... ja uusilla tarkoitan luonostaan että uusia minulle mutta kumminkin käytettyjä joillekkin muille :) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Eikös tuo juuttunut ruuvi ole tyhjäkäynnin by-pass, eikös tällöin riitä että säätää toisen puolen bypassin siten että virtaavuudet vastaa kurkuissa keskenään ja täsmäilee tyhjäkäyntisäätöä vähän pienemmälle? Tai jos tuo bypassiin liittyvä kanava on tukossa, niin kiertää toisenkin kiinni ja toivoo että läppäakseli on suora ja kurkut keskenään samalla sortilla virtaavat? ...sama suutin itselläkin toisessa kaasarissa jumissa hieman auki, ei ole haitannut. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 mietinkin että mitä virkaa noilla suuttimilla on, kun näyttää että tuosta menee vain kanava takaisin kurkkuun... ja nyt kun nirhattu nuo suuttimet p*sk*ksi niin tulee jonkin patentin vuoro... onko noilla suuttimilla tarkoitus estää ilman kulkua takaisin kurkkuun? ja jos näin on niin kävi seuraava ajatus mielessäni... laittaa suutin reiän alkuun kierre esim self timer kierre ja siihen sitten sopiva terävä kärkinen kuusiokolo pultti jolla saataisiin tukittua ilman kierto tarvittaessa kokonaan... ja samalla kun tuon kierteen laittaa niin poraisi suutin koloa isommaksi jotta ilma kiertäisi tuon pultin ohi ja kurkkuun halutulla tavalla... ei hyvittaisi ostaa uutta kaasutinta tässä vaiheessa projektia niin pakko miettiä korjaus mahdollisuuksia... kertokaa omia ideoita jos vain jotain juolahtaa mieleen.. t. Manu Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Niillä tasataan mahdollinen epätasainen virtaus vierekkäisten kurkkujen kesken, jos vaikka läpät eivät ole ihan identtisesti paikoillaan tai läppäakseli on vääntynyt. Eli niillä siis synkataan kurkkujen keskinäinen virtaus. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Niillä tasataan mahdollinen epätasainen virtaus vierekkäisten kurkkujen kesken, jos vaikka läpät eivät ole ihan identtisesti paikoillaan tai läppäakseli on vääntynyt. Eli niillä siis synkataan kurkkujen keskinäinen virtaus. Puavo @ dwl kertokaa viisaamat mitä minä nyt voisin tehdä tuon kaasuttimen kanssa... laitan tukkoon nuo reiät ja toivon että toimii kivasti vai rupeen miettimään jotain suutin patenttia? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Carbcleanerilla tai bräkleenillä tms voi puhallella suutinkaivoista ja muista rei'istä että molemmista kurkuista tulee samaan tapaan ainetta läpi. Sitten vaan kaasari takaisin läjään, se auennut bypass -venttiili pohjaan. Sitten jos kurkut virtaa eri tavalla (mitattava synkkamittarilla), niin sitten säädetään sitä toimivaa bypassia. Eli todennäköisesti jos kaasari ei ole mistään tukossa, ei tuo jumittunut bypass haittaa yhtään mitään. Perussäädöt: tyhjäkäynti sen verran auki että kartonginlipare liikkuu nahkeasti läpän ja rungon välissä, seosruuvit kevyesti pohjaan ja 2 - 2.5 täyttä kierrosta auki ja siitä se säätäminen sitten alakaa... Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 molemmat ovat muutes jumissä/sökönä..... voi hankaloittaa hommaa jonkin verran... Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 Löytyiskö keneltäkään kuvaa, mittoja ja muuta tarkkaa tietoa noista suuttimista? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.