Jump to content

Kaasuttimen purku


Guest ManuOtus

Recommended Posts

Guest ManuOtus

Pieni ongelma osoittautui kaasuttimen purussa eteen. joutokäyntiin liittyvä suutin on jumahtanut paikoillensa.

 

Millä olette saaneet kiinnijääneitä suuttimia irti?

Jos joutuu "tuhoamaan" suuttimen niin voiko sen esim, porata läpi ja siten yrittää ottaa pois?

uusia suuttimia näyttää saavan ainakin free technicksiltä

 

kaasuttimena on dellordo 40mm tupla

 

t. Manu

Link to comment

koita pistää vaikka polttoöljyyn likoon tai jollain crc tai vastaavalla liottaa irti.On kyl yleensä niin kiinni että menee mieluummin kanta rikki tai katkee koko suutin.

Voi sen poratakkin osina pois, kuhan varoo poraamasta reikää vinoon että pysyy kierteet ehjänä. eikä poraa liian syvälle...

Link to comment
Guest ManuOtus

joo kaasutin on lionnut valopetrollissa n. 6kk ja nyt rupesin sitä työstämään.. kaikki muut aukesi nätisti mutta kaksi suutinta on yhä jumissa( toisesta kanta jo nirhattu) lähinnä taitaa tulla kyseeseen tuo pois poraaminen tai jokin muu keino.. onko normaali kierre noissa vai joku ihme kierre?

Link to comment

Seoksen säätöruuvi on se joka dellortoissa useimmiten jumiutuu. Ihan siinä imusarjan laipan lähellä. Alhaalla DRLAssa. Kierre muistaakseni M7x0.5 hienokierre.

 

Kun nämä on lionnut tarpeeksi kannattaa yrittää saada liikkeelle kiinnipäin. Siellä on se puhdas osa kierteestä. Kun on lähtenyt liikkeelle kiinnipäin, voi vähän kerrallaan suostutella enemmän auki. Tässä vaiheessa ei tarvita enää voimaa vaan kärsivällisyyttä ja toistoja. Jos ruuvin kanta kärsii/on kärsinyt, viimeisenä vaihtoehtona on sahata rautasahalla uusi ura ruuviin. Samalla tulee tehtyä halkiot alumiinikuoreen ruuvin ympärille.

 

Poraamaan ei yleensä kannata lähteä. Käsiporalla 9 kertaa kymmenestä tulee susi. Vastakierretappi halkaisee alumiinikuoren.

Link to comment
Guest ManuOtus
Normi tilanne. Ootko hionu just passelisti sattuvaa meisseliä vielä?

 

melko montaa eri meisseliä on kokeiltu... ja löytyi sellainen mikä oli juuri uraan mutta kuten näkyy niin on ura lähtenyt venymään... taitaa olla melko tiukassa :)

on käytetty kuumana ja kylmänä, naputeltu piikillä, öljytty ja liotettu....

 

rupee olemaan oikeesti keinot vähissä...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin taitaa olla jo aika menetetyssä kunnossa. Se on kuitenkin yllättävää kuinka kovasti meisseli pitää kun se ei oo yhtään kartio, ja sattuu kaikilta mitoiltaa just eikä melkein ruuvin hahloon. Kannattaa vielä kokeilla ihan kärsivällisesti hioa just täsmälleen sattuva. Meisselit kun on kaasareita halvempia.

Link to comment

Eräs konsti, jolla usein on jumiutunut ruuvi auennut, ( tai kanta mennyt paskaksi ) on seuraava. Ensin olen etsinyt taltta / ristipää kärkisarjasta mahdollisimman sopivan kärjen. Sen olen laittanut sopivaan hylsyyn ja hylsyn pieneen räikkäavaimeen. Kämmenellä saa painettua räikkävainta avattavan ruuvin hahloon ja toisella kädellä voi räikästä vääntää sopivalla momentilla.

Tällä konstilla on auennut esim. monta toivottoman näköistä ristipääruuvia kuplan oven saranoista.

Link to comment
Guest ManuOtus
Eräs konsti, jolla usein on jumiutunut ruuvi auennut, ( tai kanta mennyt paskaksi ) on seuraava. Ensin olen etsinyt taltta / ristipää kärkisarjasta mahdollisimman sopivan kärjen. Sen olen laittanut sopivaan hylsyyn ja hylsyn pieneen räikkäavaimeen. Kämmenellä saa painettua räikkävainta avattavan ruuvin hahloon ja toisella kädellä voi räikästä vääntää sopivalla momentilla.

Tällä konstilla on auennut esim. monta toivottoman näköistä ristipääruuvia kuplan oven saranoista.

 

joo kyllä tuli tätäkin kokeiltua....

 

onko mahdollista/järkevää johonkin firmaan laittaa että "uusivat" nuo suuttimet? vai pitäisikö rueta katselemaan uutta runkoa tai kokonaan uusia kaasuttimia jos vaikka tuonne nurkkiin seuraavat sijoittaisi... ja uusilla tarkoitan luonostaan että uusia minulle mutta kumminkin käytettyjä joillekkin muille :)

Link to comment

Eikös tuo juuttunut ruuvi ole tyhjäkäynnin by-pass, eikös tällöin riitä että säätää toisen puolen bypassin siten että virtaavuudet vastaa kurkuissa keskenään ja täsmäilee tyhjäkäyntisäätöä vähän pienemmälle?

 

Tai jos tuo bypassiin liittyvä kanava on tukossa, niin kiertää toisenkin kiinni ja toivoo että läppäakseli on suora ja kurkut keskenään samalla sortilla virtaavat?

 

...sama suutin itselläkin toisessa kaasarissa jumissa hieman auki, ei ole haitannut.

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest ManuOtus

mietinkin että mitä virkaa noilla suuttimilla on, kun näyttää että tuosta menee vain kanava takaisin kurkkuun... ja nyt kun nirhattu nuo suuttimet p*sk*ksi niin tulee jonkin patentin vuoro... onko noilla suuttimilla tarkoitus estää ilman kulkua takaisin kurkkuun? ja jos näin on niin kävi seuraava ajatus mielessäni...

 

laittaa suutin reiän alkuun kierre esim self timer kierre ja siihen sitten sopiva terävä kärkinen kuusiokolo pultti jolla saataisiin tukittua ilman kierto tarvittaessa kokonaan... ja samalla kun tuon kierteen laittaa niin poraisi suutin koloa isommaksi jotta ilma kiertäisi tuon pultin ohi ja kurkkuun halutulla tavalla...

 

ei hyvittaisi ostaa uutta kaasutinta tässä vaiheessa projektia niin pakko miettiä korjaus mahdollisuuksia...

 

kertokaa omia ideoita jos vain jotain juolahtaa mieleen..

 

t. Manu

Link to comment
Guest ManuOtus
Niillä tasataan mahdollinen epätasainen virtaus vierekkäisten kurkkujen kesken, jos vaikka läpät eivät ole ihan identtisesti paikoillaan tai läppäakseli on vääntynyt.

 

Eli niillä siis synkataan kurkkujen keskinäinen virtaus.

 

Puavo @ dwl

 

kertokaa viisaamat mitä minä nyt voisin tehdä tuon kaasuttimen kanssa... laitan tukkoon nuo reiät ja toivon että toimii kivasti vai rupeen miettimään jotain suutin patenttia?

Link to comment

Carbcleanerilla tai bräkleenillä tms voi puhallella suutinkaivoista ja muista rei'istä että molemmista kurkuista tulee samaan tapaan ainetta läpi.

 

Sitten vaan kaasari takaisin läjään, se auennut bypass -venttiili pohjaan. Sitten jos kurkut virtaa eri tavalla (mitattava synkkamittarilla), niin sitten säädetään sitä toimivaa bypassia.

 

Eli todennäköisesti jos kaasari ei ole mistään tukossa, ei tuo jumittunut bypass haittaa yhtään mitään.

 

Perussäädöt: tyhjäkäynti sen verran auki että kartonginlipare liikkuu nahkeasti läpän ja rungon välissä, seosruuvit kevyesti pohjaan ja 2 - 2.5 täyttä kierrosta auki ja siitä se säätäminen sitten alakaa...

 

Puavo @ dwl

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...