Jump to content

vauhtipyörän eroja....


Recommended Posts

onko -70 lukuset 180mm vauhtipyörät jotenkin muuten erinlaisia verrattaessa vastaavaan 200mm vauhtipyörään....

 

siis muuta ero kuin kytkimen koko?

180mm pyörät yhtä kestäviä kuin 200mm..??

 

jos 180 sorvauttaa 200 kytkimelle sopivaksi....onko molemmat silloin yhtä hyviä...??

Link to comment

kaytetyista puhuttaessa, 180 vauhtiksen ovat olleet pienien koneiden jatkona, joten vahemmalla rasituksella.

 

Yksiloerot silti varmaan suurin tekija valintaa tehdessa.

Isot narmut, urat ja voimakas sinistyminen kitkapinnalla ja hiusmurtumat on aika selkeita hylkayskriteereita. Urautuneen kitkapinnan voi hiotuttaa sileaksi (ja suoraksi) useita kertoja, mutta noi muut ongelmat on aikalailla korjaamattomia. Sinistyminen on merkki kytkimen pahasta luistamisesta, ja vauhtiksen ylikuumenemisesta. Metalli usein muuttaa ominaisuuksiaan kun niin tapahtuu, en luottaisi siniseen vauhtikseen :)

 

 

Jan

Link to comment
Isot narmut, urat ja voimakas sinistyminen kitkapinnalla ja hiusmurtumat on aika selkeita hylkayskriteereita.

 

Lisäksi stefan tiivistys pinnassa rankempi ruoste,

koska ruosteen alta löytyvät huokoset tekee halaa stefan toiminnalle.

Jos löytys vakion stefan 90/70/10 tilelle kooa 90/68/10, niin moni vauhtis olis vielä liikenteesä :)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Uusissa taitaa olla irtonaisia hammaskehiä, mutta orgiksissa se on kiintee.

 

Orgikset on hyvää kamaa kauttaaltaan, mutta uusissa on kovaa vaan hammaskehä. Tosin kyl se valunen vauhtipyörä ihan suht timmiltä tavaralta sorvatessa tuntu. En tiiä sit miten sen kitkapintana toimii.

Link to comment
Guest Toheltaja

eipä o kaikissa uusissakaan irtokehiä.

Mie tein ookke penalla rautametallissa noita kehiä taannoin, mut niitä ei o ylimääräsiä enää yhtään. Tarttis itellekin liki tuplaleveen.

Link to comment
eipä o kaikissa uusissakaan irtokehiä.

Mie tein ookke penalla rautametallissa noita kehiä taannoin, mut niitä ei o ylimääräsiä enää yhtään. Tarttis itellekin liki tuplaleveen.

 

Toi olis tietty yks mahdollisuus, Pena on vieläpä puolituttu.. Toisaalta jos teräs vauhtista meinaa tehdä, niin sitten melkein koneistaa samalla hammastuksen siihen suoraan. Olisko 42CrMo4 tai 34CrMoNi6 hyvää vauhtipyörän raaka-aineeksi? Meinaan lähinnä ettei kytkimen pito häiriinny, suuntaan tai toiseen?

Link to comment

Onko kuplan vauhtiksessa irtohammaskehä startille?

**

Tehdas kunnostetuissa on näitä ollut

 

 

Vai onko se koneistettu suoraan vauhtikseen?

**

Alkuperäset on kaikki näin

 

 

Jos se on irtonainen, niin saako noita hammaskehiä mistään?

**

ee sua (selvitetty ainakin KK ja AC kanavat)

Paikallinen seppä olis ostanu irtokehiä 30-50kpl, mutta saatavuus o heikohkoa

 

 

 

Nämä on myös kiinteillä hampailla; T2 215, T4 210 & 215

 

Sitä en muista oliko 228'ssa kiinteä vai ei. Laitinen hoi, miten se meni? Oliko se sun tekemä VP'n kehä lämmöllä vai sorvilla irrotettu 228'sta?

Link to comment
Guest Toheltaja

42 cromosta tehtiin. Hammasluku ei ole sama, mutta pelaa hyvin. Meinaan tuolle akselivälille voipi heittää muistaakseni +/-4 hammasta, ellei jopa enemmän niin vierii edelleen loistavasti. Ja hammasvälimitalla saa sen oikeeks ku ottaa hippasen kerrallaan. muistaakseni kolmella lastulla tuli passeli, eikä vielä o mitään ongelmia ollu starttaamisien kanssa...

http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/autot/porsche/kuva8.jpg

http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/autot/porsche/kuva9.jpg

http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/autot/porsche/kuva10.jpg

Link to comment

Eli tällanen. Eli kertokaa miten ton saa 200mm:seks vai saako? Kun noi asetelman kierteet on noin lähellä reunaa? Toi on todella painava möntti 8 kiloa tai enempi ja rautaa. Hammastuksetkin aika ok kunnossa. Toi olis vaan hyvä aihio tehdä 200mm 109 hampaan vauhtis. Keventelis myös vähän (pari kiloo). Vai paljonko olis hyvä kevennys?

post-530-1388835868327_thumb.jpg

post-530-13888358683598_thumb.jpg

Link to comment
Guest Variant
Eli kertokaa miten ton saa 200mm:seks vai saako? Kun noi asetelman kierteet on noin lähellä reunaa?

 

Saa. Viet vaikka normaalin 200mm vauhtiksen malliksi. Siitä täytyy mitata upotuksen syvyys ja uusien kierteiden paikat. Upotuksen syvyyshän täytyy olla tarkka ja tarvittaessa se saadaan oikeaksi sorvaamalla kiinnityspintaa, johon tulee paineasetelma kiinni. 200mm asetelma ei kiinnity enää noihin vanhoihin 180mm asetelman kierteisiin.

Kannattaisi ehkä harkita alkuperäisen 6V 200mm vauhtiksen ostoa. Niitä näyttää joskus liikkuvan 20-30 eurolla näillä palstoilla.

Link to comment
Irrallisia 180-200-215mm. hammaskehiä löytyy todennäköisesti.

Montako euroa maksatte hammaskehästä ?

 

Paljonko tilataan ?

 

Ai? Nyt näitä löytyykin yllättäen. No soita Mikolle ja tinkaa suoraan hänen kanssaan. Määrät oli joku aika sitten 30-50kpl kerta ostolla. Roskapöntöön menee noita kiihtyvällä tahdilla. Luulis kohta jo markkonoiden kyllästyvän noista vauhtiksista...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...