Jump to content

Nelkun kooleri


Guest JuMuS

Recommended Posts

Jos vakaana aikomuksena on varustaa Kupla nelostyypin öljynjäähdyttimellä, niin kuinka ison työn teettää?

 

Epäsiisti ylimääräinen doghouse-koppa jo olisi joutilaana nurkissa, eli joutaa surematta joutua modifikaation uhriksi. Mutta joutuuko tulipeltiä avartamaan tms? Muistaakseni ei vakiokokoisenkaan koirankopin ja äänieristeisen tulipellin välille kunnolla sormen mentävää koloa jää, eli taitaapi olla mahtuminen siinä ja siinä. Tai sitten vaan täytyy sisämelun kasvu hyväksyä...

 

Nelostyypin jäähdytin taitaa olla leveydeltään noin puolitoistakertainen ykköstyypin kennostoon verrattuna, eli lienee käytännössä pari kokme senttiä leveämpi? Itse kopan muokkaamisessa ei isoa savottaa taida olla, kunhan vain saa levennyksen tehtyä sen verran jouhevaksi ettei mitään kynnyksiä ilmakanavaan jää. Jäähdyttimen jälkeinen "kulmapala" lienee niin ikään helppo päivittää sopivaksi. Aiheellista saattaa olla myös sen moottoritilan etummaisessa pellissä olevan ilmakanavan reiän suurennus.

 

Mites olette itse tehneet? On vähän hankala itse noita mittoja ja mahtumisia pähkäillä kun moottorinkasauspaikka sijaitsee noin sadan kilometrin päässä paikasta missä auto majailee...

Link to comment
Guest ritariässä

arvailkaa ensin mikä on kuumin paikka kuplan koneessa ja miten sen jäähdytys toimii. siit voi vedellä johtopäätöksiä suuntaan ja toiseen. joillain on nelkun jäähdyttimillä öljylämmöt pikkasen laskeneet, toisilla ei yhtään.

Link to comment

Olen jm ja rc-harrastaneilta tahoilta kuullut että nelkun jäähdytin olis aikalailla kustannustehokas tapa pitää öljy hiukan viileämpänä. Kyöstin mainitsemasta 10 asteestakin olen juttua samoin kuullut, eli sitä luokkaa varmaan pudotus on. Kuutiot ja puristukset tulee sen verran vakiota isommiksi, että mielessä on käynyt tuo öljyn viilennyksen tahostaminen. Vakiojäähdyttimen kenno tuossa aihiokoneessa näyttää vuotaneen, eli uusia täytyy joka tapauksessa.

 

Shoptalkfoorumilla näkyvät isot pojat jossain topicissa sanovan, että saavutetut edut on mittaamatta mutta silti noita viritettyihin kupliin suosittelevat varmuuden vuoksi.

 

Mikäs se kuumin paikka kuplan koneessa sitten on? Vesikansia ym en katso aiheelliseksi alkaa virittelemään, kun ei tuosta pahnasta mitään lentokonetta kuitenkaan aleta tekemään.

Link to comment

ma laitan nelkun coolerin jokaiseen virikoneeseen, kun muutoksen tekee kunnolla niin jaahdytys paranee selkeasti, just ton 10 astetta. Jos taas sen doghousen muotoilee huonosti, niin ne ylimaaraiset kennot ei saa juuri lainkaan ilmaa, ja hyodyt jaa saamatta. Siita se on eniten kiinni. Ilma menee sinne missa virtausvastus on pienin. Se ei pysty omia aikojaan kaantyilemaan esim. kahta 90 asteen mutkaa, jos suoraan meneminen on paljon helpompaa. (Nain kay huonosti modatuissa dokhyyskissa.)

 

Jan

Link to comment
http://www.geneberg.com/product_info.php?cPath=20_2830&products_id=1258

 

Tais olla tää? Eli ei koko koppaa ,pelkät takapellit Mitä muuta Jan koppaan pitää tehdä?

 

Kopasta ulos tuleva ilma ohjautuu kopan muodon takia vain osalle T4 cooleria, koppaa pitaa levittaa jo kaukempaa kuin irtopeltien osalta jotta ilmavirta jakautuisi isommalle pinta-alalle, koko T4 kennoston leveydelta. Ei hyodyta paljoa jos osa kennosta ei saa ilmavirtaa, ja ilma ei pysty tekemaan tiukkoja mutkia

 

jan

Link to comment
Guest ritariässä

olettekos mitanneet kun ootte tehneet lisäilmalle reittiä isommalle jäähdyttimelle kuinkas paljon sen jälkeen kuskin puolesen kannen lämpötilat nousseet!!!

Link to comment
Guest ritariässä

orkkis doghouseen tietty ja kun kyseinen muutos oli tehty painavaan ja pitkävälitteiseen möhköön ei muutos johtanut yhtään mihinkään. kyseinen kombinaatio tarttee sen kaiken ilman mitä on suunniteltu kansille ja nyt menossa uus koppa koneeseen joka muokattu ilmastointilaitteen kompressoria varten ja vakiojäähdytin tulee paikalleen.

Link to comment

Kiitoksia vastauksista.

 

Eilen oli sitten vähän aikaa tuota rupukoppaa silmäillä, ja omaan silmään järkevintä olisi aloittaa tuo kanavan levennys jo sieltä puhallinaukon keskikohdalta.

 

Sitä en kyllä jaksa ymmärtää, miten tuo vaikuttaa kuskin puoleisen kannen lämpötilaan, jos ei samalla kavenneta vasemman puolen "isoa kanavaa" Ilmannotto tuohon hurtanhyyskään tapahtuu ainakin tuossa minun kopassani lähinnä hantin puolelta, joten sieltä lienee poissa se mahdollinen ilmavirran lisääntyminen.

Link to comment

Vähän tuohon tyyliin ajattelin levennyksen loihtia itekin, tosin tuossa kopassa näyttäisi dh:n hantin puoleinen "ilmankeruukaukalo" jotenkin avarammalta kuin tehtaan tekeleessä. Tai sitten kiilto hämää vanhaa silmää...

Link to comment

Näyttää oikein hienolta! Onko tuohon pyöreeseen koppaan vaihdettu takalevy ripoineen doghoüsesta vai pelkästään takaseinä+kotelot ilman niitä sisäisiä ilmanohjaimia?

 

...varmaankin kyllä em tuuliohjaimien kanssa koska ei tuolle öljynjäähdyttimelle taida ilman niitä mennä paljoakaan ilmaa?

 

...vai onkos kyseessä sittenkin kanttisemmasta orggiskopasta pyöristelty?

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Nimimerkit , Aloittelija ja Jerry :

 

Saatte T4 jäähdyttimiä 20 kpl. hintaan 0 eur. ja kaupan päälle 500 litraa Valvoline 20W50 öljyä, jos tulette hakemaan ne kumpikin samalla kulkuvälineellä puolen tunnin sisällä tästä kelloajasta, kello on nyt 02.33.

 

Joten vauhtia-vauhtia nimimerkit.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Kello oli täsmälleen 02.33 kun kirjoitin em:n kelloaikatekstin.

 

Nimimerkit "Aloittelija" ja "Jerry" menettivät yht. 5180 euron edestä öljynjäähdyttimiä ja Valvoline öljyä kun eivät olleet "hereillä" kirjoittelemassa häirikkötekstejä ja liikkeellä tarpeeksi nopeasti.

 

Pitäisikö tarjous toistaa uudelleen?

Link to comment
Guest Aloittelija

Minä ja nimimerkki "Jerry" olimme 10.1. kello 02:52 Keiteleen Koneen pihassa kuorma-autolla, mutta kukaan ei tullut antamaan palkintoa.

 

Oliko kyseessä kaiketi kyseisen yrityksen järjestelmä nk. asiakkaan turha juoksutus?

 

Taisikin käydä niin, että nimimerkkien "Aloittelija" ja "Jerry" 5180 euron menetyksen sijaan itse yrittäjä menettikin kasvonsa.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Tarkistin valvontakameraa yöllä reilun puolentunnin ajan klo. 03.00 asti , mitään kuorma-autoa tai teidän "rekkaa" eikä teitä näkynyt kuvassa.

 

Jos ette ole sitten keksineet näkymätöntä kuorma-autoa tai Brosol piippalakkeja.

Kun katselee teidän kirjoituksia tällä Volkkaripalstalla, niin ei tarvitse ihmetellä kauan aikaa touhujanne joista ymmärtää heti mistä on kyse.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...