Jump to content

Juniksen (-61) rattiputken ylälaakerin irroitus (tai purku)?


Recommended Posts

Koko ohjausvaihde putkineen on tuossa lattialla ja ylälaakeri rohisee ikävästi kun putsasin vanhat vaseliinit siitä pois, varmaan hiekkapölyä ja ties mitä vuosikymmenien kökköä sisällä ja ajattelin että puran sen, putsaan kuulat, rasvaan ja laitan takaisin, vaan nyt näyttääkin siltä että se ei ole purettava ja pitäisi irroittaa pakettina .... vaan milläs se on kiinni ja saako sitä ylipäänsä pois purkamatta koko vaihdetta paloihin?

 

Laakerin tukiholkin (ja jousen) sain kalastettua pois, mutta itse laakeri ei tunnu liikkuvan mihinkään.

 

Ainakin näyttää siltä että rattiputki on kokolailla kiinteästi vaihteessa kiinni eikä varaosaluettelokaan anna niille omaa numeroa, joten pitäisi purkaa koko vaihde että saa varsinaisen tangon vedettyä alakautta ulos?

Link to comment

Just vaihdoin itelle koko simpukan. Näytti siltä et on neljällä pultilla kiinni simpukassa tuo putki, veikkaan et siitä avautuisi.

Toki voi olla et jossain vanhemmassa ei oo pulteilla kiinni, siihen en osaa auttaa mikäli näin on. 

Yksi rattitanko/simpukka tuossa on jouten nurkissa, mikäli tarvetta. 

Todennäköisesti siinäkin vain väljää siinä tapissa, joka kierukassa kulkee.

Link to comment

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/local_manufacture.php

 

Tuolta löytyy ohjeet vw laakeri ulosvetäjälle putken sisältä vw771. Samaisessa ohjeessa mitat kaikille vw käytössä tarvittaville sovituspaloille. 

Itse vetäjää ei tarvitse valmistaa vaan voit käyttää kyseisessä hommassa vaikka kierretankoa.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 2 months later...

Vanhan mallin vaihde ei mennyt osiksi muuten kuin purkamalla se kokonaan ja  sitten olikin helppo purkaa laakeri pois putkesta. Ei ollut huonossa kunnossa, vain likainen, ja putsaus & rasvaus auttoi. Takaisin putkeen meni sopivalla hylsyllä naputtelemalla, ei ollut tiukka sovite.

 

Purku oli muutenkin tarpeen, ulostuloakselin stefan kohta on niin  huono että siitä ei olisi uudellakaan stefalla tullut tiivistä mitenkään, pitää hioa ja sehän ei onnistu kunnolla kuin irtoakseliin. Töötin johtokin oli kovin kärsinyt, tässä kohdassa oli helppo vaihtaa uusi johto.

 

Tulipa samalla tarkistettua että miten kulunut itse vaihde on ja hädin tuskin havaittavaa kulumaa näkyy/tuntuu. Ratin väljä on tullut nivelistä ja ehkä vaihteen säädöstä, pitää säätää irrallaan ennenkuin kasaa sen autoon.

Edited by Kharon
typofix
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...