Kharon Posted January 28, 2023 Posted January 28, 2023 Koko ohjausvaihde putkineen on tuossa lattialla ja ylälaakeri rohisee ikävästi kun putsasin vanhat vaseliinit siitä pois, varmaan hiekkapölyä ja ties mitä vuosikymmenien kökköä sisällä ja ajattelin että puran sen, putsaan kuulat, rasvaan ja laitan takaisin, vaan nyt näyttääkin siltä että se ei ole purettava ja pitäisi irroittaa pakettina .... vaan milläs se on kiinni ja saako sitä ylipäänsä pois purkamatta koko vaihdetta paloihin? Laakerin tukiholkin (ja jousen) sain kalastettua pois, mutta itse laakeri ei tunnu liikkuvan mihinkään. Ainakin näyttää siltä että rattiputki on kokolailla kiinteästi vaihteessa kiinni eikä varaosaluettelokaan anna niille omaa numeroa, joten pitäisi purkaa koko vaihde että saa varsinaisen tangon vedettyä alakautta ulos? Quote
portu Posted January 28, 2023 Posted January 28, 2023 Just vaihdoin itelle koko simpukan. Näytti siltä et on neljällä pultilla kiinni simpukassa tuo putki, veikkaan et siitä avautuisi. Toki voi olla et jossain vanhemmassa ei oo pulteilla kiinni, siihen en osaa auttaa mikäli näin on. Yksi rattitanko/simpukka tuossa on jouten nurkissa, mikäli tarvetta. Todennäköisesti siinäkin vain väljää siinä tapissa, joka kierukassa kulkee. Quote
Kharon Posted January 30, 2023 Author Posted January 30, 2023 Purkautuva putki tuli 2/61 ja meillä on 10/60, ei purkaudu. Tuossa on hiukan väljää, mutta likainen ylälaakeri tässä on se murheenkryyni, väljää voi vielä ainakin vähän säätää. Quote
Tanhis Posted January 30, 2023 Posted January 30, 2023 (edited) https://www.thesamba.com/vw/archives/info/local_manufacture.php Tuolta löytyy ohjeet vw laakeri ulosvetäjälle putken sisältä vw771. Samaisessa ohjeessa mitat kaikille vw käytössä tarvittaville sovituspaloille. Itse vetäjää ei tarvitse valmistaa vaan voit käyttää kyseisessä hommassa vaikka kierretankoa. Edited January 30, 2023 by Tanhis Quote
Kharon Posted April 18, 2023 Author Posted April 18, 2023 (edited) Vanhan mallin vaihde ei mennyt osiksi muuten kuin purkamalla se kokonaan ja sitten olikin helppo purkaa laakeri pois putkesta. Ei ollut huonossa kunnossa, vain likainen, ja putsaus & rasvaus auttoi. Takaisin putkeen meni sopivalla hylsyllä naputtelemalla, ei ollut tiukka sovite. Purku oli muutenkin tarpeen, ulostuloakselin stefan kohta on niin huono että siitä ei olisi uudellakaan stefalla tullut tiivistä mitenkään, pitää hioa ja sehän ei onnistu kunnolla kuin irtoakseliin. Töötin johtokin oli kovin kärsinyt, tässä kohdassa oli helppo vaihtaa uusi johto. Tulipa samalla tarkistettua että miten kulunut itse vaihde on ja hädin tuskin havaittavaa kulumaa näkyy/tuntuu. Ratin väljä on tullut nivelistä ja ehkä vaihteen säädöstä, pitää säätää irrallaan ennenkuin kasaa sen autoon. Edited April 18, 2023 by Kharon typofix 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.