Jump to content

Repro gasburnerit pallikseen


Topi

Recommended Posts

Mitä temppuja pitää tehdä, että saa repro gasburnerit mahtumaan myöhäispallon takakaaren sisään? Näitä vanteita näkee paljon asennetun. 

 

Mun vanteet on tälläset:

Pulttijako: 5 x 112 mm
Koko: 5.5 x 15 inch
ET: +20 mm

 

Käsittääkseni tuo on ainut et, mitä noita myynnissä tolla jaolla?

Autossa on säätölatat, muuten vakio perä. Vanteet reuna on mulla millin päässä kaaresta.  

 

Link to comment

Ei ole muuta et:tä Gasburner reproissa.. 
Sun pitää vaihtaa jako rumpuun, joko teet ite tai teetät,  tai sitten adapterit 112 ->130 (adaptereistä en ole varma ku ne levittää akselileveyttä) 
Rumpuun jaon tekeminen ei ole kumma homma semmoselle joka sen osaa.. 
Kyllä ne sinne mahtuu.. niitä paljon liikkeellä.. 

Link to comment
20 minutes ago, Urbantoy said:

Ei ole muuta et:tä Gasburner reproissa.. 
Sun pitää vaihtaa jako rumpuun, joko teet ite tai teetät,  tai sitten adapterit 112 ->130 (adaptereistä en ole varma ku ne levittää akselileveyttä) 
Rumpuun jaon tekeminen ei ole kumma homma semmoselle joka sen osaa.. 
Kyllä ne sinne mahtuu.. niitä paljon liikkeellä.. 

Jaahas LateBay kyseessä.. Sori ku sekoitin
Ei se menekkään noin mitä laitoin, sillähän on napa 112 jaolla.. ja rumpu siinä.. 
No mä tein omaan 71seen jossa oli napa112 ja rumpu siinä kiinni, eli se on sitten vähän eri homma.. siinä pitää sotkea rumpua, väliholkkia sieltä laakerikupin ja rummun välistä.. Ja se tuli suoraan CSPeen uudella rummulla 68-70sen.. Juniksen jarrukilvet jne.. ei ihan pikkusotku.. Mutta niillä ajettu kohta vajaa kymppi vuosi.. 

Mulla orkkis 901 6J*15 Fuchs:it takana, jossa et45, mahtu taakse.. Eli jos yhtää tajuan näistä niin pitäs mennä adaptereilla.. Mutta täällä on onneks tietopankkeja jotka osaa korjata

Edited by Urbantoy
Link to comment
5 minutes ago, Topi said:

Ymmärsinkö oikein, eli juniksen kilvellä viedä jarruromuja sisemmäs ja laakerien välistä holkkia lyhentämällä napaa perässä? 

En mä tehnyt mitää muutakuin vaihdoin juniksen 64-67 jaarrukilven taakse.. Ja laitoin sieltä mun 71sen jarruista sen väliholkin rummun la laakerikupin välistä sinne takas ku laitoin 68-70 rummun paikalleen.. Tietty piti tilata juniksen jarruhilut rumpujen sisälle.. 

Eli ei se siirtynyt mihinkään jarrukilpi.. Eikä vetari lyhennetty.. itseasiassa se oli aika bolt-on.. ku tajus

 

Edited by Urbantoy
Link to comment

On jännä juttu kyseessä Topilla kun sun kamppeilla ei raideleveys edes muuttunu ja silti ei mahdu.

 

Mun myöhäsessä on noi vanteet ja siinä on vakioperä plus hevosenkengillä tiputettu sen 8cm ja hevosenkengät leventää raideleveyttä 1cm per puoli ja silti mahtuu! Etusormi menee just kaaren ja vanteen väliin mut silti ei raavi ajossa.

Link to comment

Mulla on GasBurnerit tallissa, ne piti koittaa MaitoValaaseen.. meni heittämällä taakse.
Mutta ongelma tuli JBW Gasburnereiden kanssa ku eteen ei saanut paikalleen.. 
CSPeen etulevyjen rasvakuppi on halkaisijaltaan sen verran iso että ei mahdo vanteen keskireiän läpi.. Enkä viittinyt viedä niitä sorviin.. Siivulla ois selvinnyt siitä.. 
Keskikuppia ei sitten ois ollut.. Tuolla ne nyt lojuu, tehdää niistä letkutelinettä tai vararengasta tai jotain muuta.. 

Link to comment

Kokeilin vanteita toiseen pallikseen (-73) ja ne mahtu. Mittailussa totesin, että molemmissa autoissa on sama mitta jousilatasta napaan. 

 

Eli tässä viestiketjun autossa (-75) on pakko olla camperia just sen verran, että ei mahdu. 

 

Camperia kai saa säädettyä vähän kääntelemällä sitä irssitankoa suhteessa lattaan. 

Voiko se olla siitä vaan kiinni? 

Link to comment
1 hour ago, Topi said:

Kokeilin vanteita toiseen pallikseen (-73) ja ne mahtu. Mittailussa totesin, että molemmissa autoissa on sama mitta jousilatasta napaan. 

 

Eli tässä viestiketjun autossa (-75) on pakko olla camperia just sen verran, että ei mahdu. 

 

Camperia kai saa säädettyä vähän kääntelemällä sitä irssitankoa suhteessa lattaan. 

Voiko se olla siitä vaan kiinni? 

20230218_194226.thumb.jpg.94fda60ad4564d65571f54e242acbcb3.jpg20230218_194234.thumb.jpg.9a0a359bed9ab1fb2cdf5e4f39c7725f.jpg

Link to comment

On kyllä todella erikoista että -73seen menee mutta ei -75seen.. En mä ainakaan käsitä miks/mistä tuo vois johtua.. 
Onko mennyt peltityö "vituralleen" eli kaari tullut liian sisälle.. Ei pysty kyllä kuvan perusteella mitään sanomaan.. Ehkä joku viisaampi osaa sanoa lisää..
PenaalinPainaja varmaan osaa..

Link to comment

Ei oo penaalilla ideoita.

 

Jousilatasta napaan molemmissa sama ja rungosta kaareen sama mitta. Ja jousilatta suhtees runkoon on varmaan sama. Lähtökohta siis sama.

 

Camber oli ihan hyvä idea. Nopeesti se pieniki asteenmuutos navassa heittää sielä kummin ulkokehällä sentin.

Link to comment
11 minutes ago, Pedalpusher said:

Ei oo penaalilla ideoita.

 

Jousilatasta napaan molemmissa sama ja rungosta kaareen sama mitta. Ja jousilatta suhtees runkoon on varmaan sama. Lähtökohta siis sama.

 

Camber oli ihan hyvä idea. Nopeesti se pieniki asteenmuutos navassa heittää sielä kummin ulkokehällä sentin.

Vaikuttaako tuo camber:in muutos mitenkään ajoon.. Renkaan kulumaan? 
Pystyykä noita -73sen ja -75sen camber:iä mitenkään vertaan? 

Edited by Urbantoy
Link to comment

Tota 73:sta vääntelin irssitankoa eri asentoihin reikien väljyyden rajoissa ja yritin hahmottaa, paljonko heittää renkaan ulkokehällä camper. En sit tiiä kääntyykö oikeasti niin paljon.

 

Tolla -75lla oon päästelly noilla renkailla joku 14tkm ja ei äkkiseltään oo kulunu paljoa ylipäätään, mutta ei myöskään epätasasesti. En keksiny äkkiseltään tapaa mitata yksin camperia ja ero on jokatapauksessa niin pieni, että ois hukkunu mittavirheisiin.😂

 

Ainoat erot mitä oon löytäny, säätölatta on inan paksumpi kun orkkislatta ja 75sessa oleva tarvikerumpu on pari milliä paksumpi navan kohdalta, kun 73ssa oleva orkkis. 

 

Mut kai tästä pitää tehdä se johtopäätös, että toi 73 projekti pitää tehdä ajoon, että saa gasburnerit alle.🙃

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...