Jump to content

Kytkin paskana! apua moottorin purkuun... Myös virivinkkejä!


Guest peltzi82

Recommended Posts

Guest peltzi82

Eli kytkin on todnäk finaalissa koska toi akseli liikkuu edestakaisin n. 3cm ja kytkin ei toimi muutenkaan. Aattelin ottaa moottorin pois ja kattoo mitä se on syönyt. Eli neuvokaas vasta-alkajalle että mitä kannattaa huomioida tota tehdessä ja että mitä esim tiivisteitä/stefoja kannattaisi vaihtaa sitten samalla? Moottorit on kyl tuttuja muttei kuplan sellaiset niinkään. Ja auto on siis -67 1300, jossa on 1600 paikoillaan. Ja voihan joku neuvoa, että missäs muualla vika on jos nyt seuraavasta selostuksesta saa selvän : Edellinen omistaja seisottanut autoa noin vuoden, sanoi että vaijeri katkennut, mutta itse huomasin vain että vaijeri löysässä (joten kiristin siipimutteria). Mutta senkin jälkeen vaihteen ollessa päällä kytkin pohjassa niin auto "makaa" vaihteen päällä. Auton käydessä (vaihteen ollessa pois) kun painaa kytkintä niin kuuluu sellaista "korinaa" (hankausta tai vastaavaa) ja ääni loppuu kun kytkimestä irroittaa. Sitten katsoin siipimutterin ympäristöä uudelleen ja "akseli" tosiaan liikkuu n. 3cm edestakaisin. kun sen työntää aivan sisään niin vivussa on sellainen "sopiva jäykkyys", mutta kun sen vetää niin ulos kuin mahdollista (3cm) niin vipu menee kuin kuolleen lampaan kontti pystysuorasta vaakasuoraan!!!

Voiko olla esim mahdollista että kytkinlevyt ruostuneet seisonnan aikana kiinni tai ovatko loppuneet kokonaan? Entäs toi 3 sentin liikkumavara? Onkostas sisältä hajonnut se holkki tai jotain (luin täältä sivuistolta jo jostaan jotain sellaista)?

Nyt oli niin pitkä selostus, mutta kun oon saanu ton volkkarin nyt vihdoin ittelleni (n. 5v kestänyt haave toteutunut!!!) niin intoa riittäis laittamaan toi auto kuntoon ja katsastukseen!

Ja jos joku viel heittäis hyviä vinkkejä muutaman lisähepan saamiseksi niin tää päivähän olisikin jo sitten pulkassa!

Link to comment

Mitään viritystä ei kannata harkita ennenkuin on valmis purkamaan koko koneen atomeiksi, ja laittamaan perusasiat kuntoon. Laakerointi, lohkon kunnostus, jne. jne.

 

Ihan hukkaan heitattyä työtä ja rahaa muuten.

 

ja pieniä virityksiä, ja "bolt on poweria" ei ole olemassakaan.

Jos muuttaa yhtä osatekijää, niin on pakko muuttaa viittä muutakin, jotta kokonaisuus toimisi kunnolla.

 

Kuka tahansa osaa "kasata" kuplan koneen, ja "virittää" niitä, ja ne jopa toimii. Tuurilla. Jotenkuten. Täyskaasulla. 10.000km.

 

Virittäessä joutuu suunnittelemaan koko moottorin jotakuinin alusta alkaen uusiksi.

 

Onni onnettomuudessa on, että kuplan koneita on viritelty rouheat 40 vuotta. Kokemusta alkaa olemaan, ja tiedossa yleisesti tunnettuja osakombinaatioita jotka toimivat hyvin yhteen.

 

Silti, kokoamisessa ja koneen detaljien suunnittelussa täytyy tosiaan tietää mitä tekee, jotta ei sitten tarvitse "harrastaa" moottorin rakentamista joka jumalan vuosi.

 

En haluaisi väkisin mainostaa tai kehua itseäni, mutta teen jatkuvalla syötöllä muillekin koneita, vakioita ja viritettyjä. Kadulle pääasiassa, joskus kisaan. Just nyt en pysty ottamaan uusia töitä vastaan, joten ei taida olla apuja minusta sen enempiä.

 

Jan

Link to comment

Mä taidan tietää mikä sitä kuplaa vaivaa,vaihdettu tietenkin uudempi aaässä tonnikuussatanen kone uudemman mallin asetelmalla ja painelaakeri vanhempi. oireet viittaa hieman siihen. Lisätehoa saa 1x36-40 Dellorto Drla+Peltisarjalla+pikkuhihnapyörällä+009 jakajalla (suht. halvalla) noilla siis jos ei vaihdeta nokkaa ja ruveta kansia tekeen jne.

Mutta,jos koneessa on päittäisvälystä jo tullut ja kulunut,niin älä edes unissasi ajettele virittää sitä. Niin ja mä en laittaisi jos vaihtaa painelaakerin niin enää koskaan brasilialaista. viimenen kesti 2000km sitten alkoi ulina. Panosta laatuun -> Germany osiin.

Link to comment

Vielä jos ei jaksa avata konetta mutta päittäisvälys on kohdallaan..

 

niin lisätehoa vois saada välitetyillä keinuilla.

 

Ja jos myöhemmin haluaa vaihtaa nokan, niin voi vielä valita nokan joka on suunniteltu välitetyille keinuille, ei mene keinu-investointi ihan hukkaan.

 

Niin ja ne erittäin kriittiset kiertokangen laakerit pystyy vaihtamaan lohkoa avaamatta :)

 

 

Jan

Link to comment
Guest peltzi82

Mistäs te ostatte osanne? Tai mitkä liikkeet myy? Motonet hyvä? Vai myyky vaan halvalla kakkaa... Eli tänään puran ton koneeen niin katotaan johtuuko painelaakerista (todennäköisesti siitä johtuu kun niin moni sitä veikkaa!!!). Entä sitten jos unohdan noi viritykset muilta osin (ehkä käärmeenpesän ostan "näyttävyyden" takia) niin mitäs muuta sitten kannattaisi samalla vaihtaa tohon kun sen moottorin purkaa ja huoltohistoriasta ei todellakaan ole selvää!!?? Etten sit taas ens lauantaina ole kirjoittamassa että nyt meni se ja se pashaks!

Link to comment

Osia saa mm. keiteleen Koneesta edullisesti, ja siellä on asiantunteva myyjä. Siis Volkkarimies. Itse käyn siellä. Turuntie 2, Pitäjänmäki, Helsinki. 09-5612354

 

 

Jos laitat vakio putken tilalle käärmeenpesän, niin pakovastus muuttuu rajusti ja seokset vetäää laihalle. Seurauksena ylikuumenemista ja venttiilivaurio jonkin ajan kuluttua. Eli jos muutat yhtä osa-aluetta moottorissa, joudun muuttamaan muutakin että tasapaino säilyy. Tässä tapauksessa pääsuutin pitää vaihtaa hiukan isompaan, ja kaasutin säätää uudelleen.

 

Jan

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Tässäpä hieman huumoria :

 

SuomenVolkkariyhdistyksen hallituksen ( ei koske kaikkia jäseniä , vaan muutamia heistä ) suojelema ja Yksinmyyntimonopolien tavoittelija Hot Cars on Suomen paras ? ja luotettavimmat lupaukset ? antava ostopaikka , itse olen kiertänyt sen aina hyvin kaukaa , perustelu joka on myös totta :

HC:n toim.johtaja soitti puhelimitse sen jälkeen kun laitoin hintoja vertailevan ilmoituksen Volkkarilehteen ( nyt sellaista ilmoitusta ko. lehti enää todennäköisesti julkaisisikaan ? ).

Ko. henkilö "lateli" puhelimessa kaikki mahdolliset uhkailut ja varoitukset joita hän toteuttaisi mikäli jatkaisin vielä hintoja vertailevaa mainontaa.

 

Minähän tietysti tärisin pelosta ja kuuntelin kommentteja sekä lupasin toteuttaa uhkailijan toivomuksen ??.

Ei nyt aivan sentään näin , mutta pysyin asialinjalla ja vastaukseni olisi voitu kuunnella nauhalta vaikka käräjäoikeudessa.

 

Itse valitsen ostopaikat hinnan perusteella jos tarjolla olevat tuotteet ovat suunnilleen vertailukelpoisia keskenään , ja ostan edullisimman tuotteen.

 

Vaikka Suomessa joku yritys esim. Nuorgamissa antaisi jokaisen ostoksen ilmaiseksi ja vielä mukaan 10 eur. verotonta rahaa , niin 85 vuotias eläkeläinen ostaa Vesannon K-kaupasta tupakka-askinsa eikä lähde sitä hakemaan Nuorgamista.

VW osissa on hieman eri tilanne , kun niitä ei jokaisessa kyläkaupassa ole tarjolla.

Suomen Postin kanssa kannattaa olla myös varovainen : jos lähetät 30 eur. arvoisen normaalin kirjelähetyksen heidän kautta ja kirje katoaa , niin Posti ei ota vastuuta tapahtumasta.

Lähettäjällä täytyy olla näyttö siitä mitä kirje on sisältänyt tai yleensä se että on lähettänyt kirjeen , ts. kun menet Postiin ota videokamera mukaan , avaa kirje tiskillä , kuvaa ja selosta sisältö , sulje kirje ja luovuta virkailijalle , maksa postimaksu ja kuvaa tapahtumaa kunnes kirje on tiskin toisella puolella.

Link to comment
Guest cockjerry

Mun mielestä HotCarsissa ei ole mitään vikaa, hinnat ovat tietysti hieman kalliimpia kuin muualla, mutta ei nyt niin merkittävästi. Ainakin saa asiakaspalvelua, laatukamaa ja kamat löytyy hyllystä.

 

Toisin kuin soittelin eräisiin lafkoihin kun piti ostaa moottorisarja, niin tuli vastaukseksi epämääräistä muminaa, odottelua ja ihme säätämistä. Vittu meni hermot.. Sitten kaiken lisäksi osat olisivat olleet jotain ihme merkkistä kamaa ja vain muutaman sata euroa halvemmat. Eikä osia olisi edes saanut heti!

 

Nykyään on näitä kädestä suuhun lafkoja niin helvetisti, tilaat esim. vaikka PULTIN, niin sekin pitää v*ttu TILATA.

Link to comment
Guest peltzi82

KEITELEEN KONE!!!

Onks sul myynnis sellasia kromisia putken päitä tohon kuplaan? Jos on niin mihin hintaan? Vanhat on aikast karseet ja putsaaminenkaan ei taida auttaa... Myös painelaakerille ois tarvetta.

PS. En oo raha-mies joten alennuksista voidaan neuvotella... =)

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

On.

pituus 225mm. ja 250mm. hinta 3.35 eur /kpl. lisäksi tarvitset ? uudet kiinnikkeet putken ja vaimentajan väliin 1.70 eur/kpl.

Painelaakereita on kaksi mallia , hinta 12.80 eur./kpl. , katso malli !

 

Todellisuudessa "rahamiehet" ovat tarkkoja rahankäytöstään.

 

Uusi Clio ja Yaris , tarvitaanhan niiden ostamiseen valuuttaakin ?

Link to comment
Guest peltzi82
On.

pituus 225mm. ja 250mm. hinta 3.35 eur /kpl. lisäksi tarvitset ? uudet kiinnikkeet putken ja vaimentajan väliin 1.70 eur/kpl.

Painelaakereita on kaksi mallia , hinta 12.80 eur./kpl. , katso malli !

 

Todellisuudessa "rahamiehet" ovat tarkkoja rahankäytöstään.

 

Uusi Clio ja Yaris , tarvitaanhan niiden ostamiseen valuuttaakin ?

 

Yaris on broidin ja clippani mun. Kirjoitin molemmat koska tää Kuplatus-projekti on molempien harteilla. Ja toi clippani imee multa kaikki rahat, joten ei sit paljon muuhun opiskelijalta kesätöistä jääkään!!!

Tehdään kauppoja noista. VOisin vaikka soitella huomenna, tai siis tänään (klo yli 24 jo!!!).

Link to comment
Guest cockjerry
Rahamiehiä tämä "cockjerry" kun muutama sataeuroa ei merkitse yhtään mitään ?

lisäksi v-alkuinen sana on vahvasti käytössä.

 

Rahamiehiä? Not.. persaukinen on lähempänä. Kaikki sanat on ja tulee olemaan käytössä, myös ne v-alkuiset. :)

 

Ei mulla halpoja hintoja vastaan mitään ole, kunhan saa hyvää asiakaspalvelua, tavara on samaa laatua kuin se kalliimpikin ja ennen kaikkea ne kamat löytyy hyllystä. Noista edellämainutuista asioista moni maksaakin jo vähän lisää jos ne vain löytyy lafkasta.

 

Ihmettelen jengiä kun bensa on halvempaa 5p jossain huoltiksella, niin siellä on heti mieletön jono? Onko se tosiaan 2.5e kiinni? Jos siis tankkaavat esim. 50litraa.

 

sori, että meni offtopiciks

Link to comment
Guest peltzi82

JEES! Äsken sain koneen kasattua ja auto toimii kun unelma (varsinkin kytkin)! Enkä ois muuten uskonut että 1.6 voi olla noin pirteä!!! Lähti meinaan niin että oikeen itteä hirvitti ku ei oo pahemmin kokemusta kuplasta ja sen eri koneista! Ja nyt jos jollain olis hyviä vinkkejä noitten jarrujen suhteen viel niin sit vois mennä leimaamaan kuplan... Eli jarruissa vikana semmonen, että menee poljin täysin pohjaan melkosen keveyesti (eli ei mitään suurempaa) vastusta. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta oma veikkaus olisi että on ilmaa liikaa. Kertokaas sitten vinkkejä millä HELPOIMMIN saisin ton homman korjattua (johtuu tai ei ilmasta)!!! Kiitoksia!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...