Jump to content

Kupla -67 6V Vilkku ja lataus sähkö ongelmaa, ratkaistu


Recommended Posts

Posted (edited)

Kyseessä on kupla -67 6V sähköillä. Vilkut ovat nyt ongelma. On laitettu uusi vilkkurele kahdella liittimellä (valo ja virta). Valoumpioiden päissä joka nurkassa polttimot toimii. Ongelma on, että kun laittaa virrat päälle ja kääntää vilkun niin vilkuttaa hitaasti mutta vilkku ei sammu vaikka ratin luota viiksestä pois päältä. Sammuu vasta kun avaimesta kääntää virran pois. Pitääkö siinä olla kolmeliittiminen vilkkurele että johdot tulee molemmilta puolilta releeseen? Ratin viiksi putsattu liittimet, ei auta. Mikä tässä voi olla?

 

Toinen outo sähkö ongelma tässä on lataus. Laturi on tutkittu, hiilet ok, maadotus kunnossa, uusi jännitteensäädin mutta siltikään ei toimi. Ei lataa akkua.

 

Ei ymmärrä enää. Nyt todella tarvittaisiin apuja, sähköhommat ei oo vahvinta alaa...

Edited by rap
Posted

-67:aan kuuluu kolmenapainen rele, ja alunperin lähi-/kaukovalojen vaihtamisen maasignaali kulkee tuon releen kautta. Nyt jos sevon korvattu 2-napaisella releellä, niin onko rele varmadti oikeanlainen ja kytketty oikein? Vahva epäilys että jompikumpi tai molemmat on nyt pielessä..

Ja laturista kysymys, että miten se laturi on tsekattu, onko se varmasti ehjä?

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Posted

Tarkista nyt että releen ylimääräinen johto on jatkuu eteenpäin, pitäisi tulla pyyhkijänmoottorilta ja mennä vilkunviikselle ruskea johto. Ei vaikuta vilkkujen toimintaan mutta pitkien kytkimeen vaikuttaa kuten metake tuossa jo sanoikin.

 

Koska olet vaihtanut 2 napaiseen releeseen releen runko täytyy maadoittaa jos runko ei maissa vilkut voi tehdä juurikin niin että jäävät päälle.

 

2-napaiseen releeseen pitäisi tulla sulakerasialta musta-viherä-valkoinen johto + napaan ja sama johto jatkua S-navasta vilkunviikselle.

Posted (edited)

Nyt on tosiaan kaksinapainen vilkkurele. Jalkatilassa on alkuperäinen vaihtaja pitkille valoille. Se on sillai testattu koetinkynällä, että virta vaihtuu johdosta toiseen kun sitä kytkintä painaa elikkä olettaisin sen olevan kunnossa. Ei olla vielä päästy testaamaan ajovaloja kun odotellaan 6v polttimoja ja niihin kantoja. Siis pitääkö tuo vaihtaja myös kytkeä vilkkureleeseen😯

 

Laturi on testattu autosähköliikkeessä testipenkissä ettei lataa mutta on testattu sähkömoottorina suoraan ja pyörii, eli kuulemma laturi olis kunnossa. On mysteeri mikä siinä on vikana. Viimeisenä konstina kai alkaa muuttamaan auto 12v sähköille kun noita 6v latureita ja osia ei niin vaan löydykkään, ja jos löytyy niin maksaa satasia jokainen osa. Neoretrolla on uusi 6v laturi mutta maksaa yli 300€. 

 

Mutta kiitoksia neuvoista, palaan asiaan...

Edited by rap
Posted
1 hour ago, rap said:

Nyt on tosiaan kaksinapainen vilkkurele. Jalkatilassa on alkuperäinen vaihtaja pitkille valoille. Se on sillai testattu koetinkynällä, että virta vaihtuu johdosta toiseen kun sitä kytkintä painaa elikkä olettaisin sen olevan kunnossa. Ei olla vielä päästy testaamaan ajovaloja kun odotellaan 6v polttimoja ja niihin kantoja. Siis pitääkö tuo vaihtaja myös kytkeä vilkkureleeseen😯

 

Laturi on testattu autosähköliikkeessä testipenkissä ettei lataa mutta on testattu sähkömoottorina suoraan ja pyörii, eli kuulemma laturi olis kunnossa. On mysteeri mikä siinä on vikana. Viimeisenä konstina kai alkaa muuttamaan auto 12v sähköille kun noita 6v latureita ja osia ei niin vaan löydykkään, ja jos löytyy niin maksaa satasia jokainen osa. Neoretrolla on uusi 6v laturi mutta maksaa yli 300€. 

 

Mutta kiitoksia neuvoista, palaan asiaan...

 

Onko autosi mahdollisesti standard mallinen jos pitkien kytkin on vielä lattialla. Villunviiksi kytkin kun tuli käsittääkseni '66 mallivuodelle.

 

Tietty laturin polarisointia voisi koettaa, välillä ollut pakko tehdä että saanut tasavirtalaturin toimimaan. Tietty jos autosähköliike sanoo että ei toimi niin uskoisin että heillä olisi tietotaito kertoa jos polarisointia vailla. Ja noita 6v latureita löytyy sen verran käytettynä että en nyt sen takia rupeisi päivittämään kiinaosilla 12v systeemiin.

Posted (edited)

Laturin polarisointi on tehty liikkeessä eikä mitään vaikutusta. 

 

Laitoin kuvan sähköjen sekamelskasta. Vilkkurele naputtaa kyllä kun kytkee esim vasemman puolen vilkut. Pitääkö molemmat vilkut kytkeä tuohon samaan releen liittimeen? Pitäskö laittaa toinenkin rele toisen puolen vilkkuihin? Merkkivalo sammuu kun kääntää viiksen pois mutta valossa ja releessä nakuttaa.

 

Valokatkaisija kojelaudassa sytyttää jo parkeilla sinisen merkkivalon (pitkien merkkivalo?) mittariin. 

 

Pyyhkijän moottorilta tulee ruskea johto mutta se ei mene mihinkään. Mihinkä se pitäs siis kytkeä? Pyyhkijän ykkös asento ei toimi mutta kakkosasento toimii. Tekee mitä tahansa niin ei toimi. Vihaan näitä sähköhommia... 

IMG_20231207_111244.jpg

Edited by rap
Posted

Noniin nyt näkyy heti ongelma sun johdotuksissa.

 

Sulla on nyt vain vilkkujen merkkivalo ilmeisesti kytketty releeseen uusi sininen apico. Sen vieressä törröttää johto irtonaisena mikä pitäisi olla samassa terminaalissa kiinni tuon sinisen apicon kanssa eli se musta johto vihreällä ja valkoisela viivalla.

 

Alla olevassa kuvassa oikea kytkentä unohda vain tuo ruskea se on releen maadoitus. Mutta koska sinulla on kaksi napainen rele niin rele tarvitsee vielä maan ja sen maan se saa rungostaan eli releen runko tulee olla auton rungossa kiinni.

 

bug_67.jpg

Posted

Suuret kiitokset viestistä, nyt lähti vilkut toimimaan 🥳😃 

 

Lataus ongelma vielä mutta nyt laturi autosähkössä. Katotaan miten sen kanssa. 

  • Like 1
Posted

Pyyhkijävikaan arvaamme että sinulla on moottori jossa on vain yksi nopeus mutta (tuohon malliin) oikea kaksinopeuksisen (kierrettävä) kytkin . Tai sitten pyyhkijän moottorin ja kytkimen välistä puuttuu yksi johto. Lähikuva molemmista (johtojen puolelta) auttaa tähänkin.

Posted (edited)
8 hours ago, Kharon said:

Pyyhkijävikaan arvaamme että sinulla on moottori jossa on vain yksi nopeus mutta (tuohon malliin) oikea kaksinopeuksisen (kierrettävä) kytkin . Tai sitten pyyhkijän moottorin ja kytkimen välistä puuttuu yksi johto. Lähikuva molemmista (johtojen puolelta) auttaa tähänkin.

Okei, täytyy tarkistaa, kierrettävä kytkin on kyllä kojetaulussa  👍

Edited by rap
  • rap changed the title to Kupla -67 6V Vilkku ja lataus sähkö ongelmaa, ratkaistu
Posted

Nyt on saatu laturi kuntoon. Autosähköliikkeessä purkivat sen, putsasivat kollektorin välit, eristi paremmin käämikentän ja rungon välin ja magnetisoi sen. Ja uusi jännitteen säädin.  Sitten laturi heräs 30 vuoden unien jälkeen taas käyttöön 😃👍 nyt päästään kasaamaan projekti valmiiksi. 

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...