metake Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 TM 2/1959 Siitä valitsemaan sopivat: Quote Link to comment
nalleolut Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 lumi-hakkapeliitat kiitos. heh saiskohan uusio tuotantoon! Quote Link to comment
metake Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Aika rajut erot on sen aikaisten talvirenkaiden kuvioinneissa. Michelinikin hieman tuosta kehittynyt, kun tuolloin on X:ää tarjottu talvirenkaaksi :D Edit: Noita oli toinenkin sivu, voin sen skannata jos jotakuta sattuu kiinnostaan... Quote Link to comment
Roope Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Aika rajut erot on sen aikaisten talvirenkaiden kuvioinneissa. Michelinikin hieman tuosta kehittynyt, kun tuolloin on X:ää tarjottu talvirenkaaksi :D Edit: Noita oli toinenkin sivu, voin sen skannata jos jotakuta sattuu kiinnostaan... oli sen aikaset tietkin aika rajuja vissiin.. mut on muuten aika kalliita ollu nuo Quote Link to comment
metake Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 mut on muuten aika kalliita ollu nuo 40 000 / sarja. Halpaa ku saippua :D Edit: Vuoden 1959 markka vastaa vuoden 2004 euroissa 0,0198 eur. Eli 10000 markkaa = 198 eur. Eli siis 800 eur / rengas sarja, halpaa? Quote Link to comment
Roope Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 oli varmaa tosi helppoo mennä ostaan popedaan uusia renkaita :D Quote Link to comment
Kurre Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Meniköhän metake:n laskut ihan oikein. Paljonko vuoden 1963 markka vastaa nykyeuroa? Quote Link to comment
metake Posted February 20, 2007 Author Share Posted February 20, 2007 Meniköhän metake:n laskut ihan oikein.Paljonko vuoden 1963 markka vastaa nykyeuroa? 1 markka vuonna 1963 = 1,73 eur vuonna 2004 Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Oliks nää nyt niitä kitkarenkaita? Ostiko Nokia tuon Gummitehtaan vai ottivatko ihan muuten vaan hakkapeliitan tuotemerkiksi? Quote Link to comment
metake Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 SUOMALAISEN KUMITEOLLISUUDEN HISTORIA - RENGASTEHTAAN VARHAISET VUODET Renkaiden valmistus alkaa Kun liikenne tämän vuosisadan alussa lisääntyi, päätti Suomen Gummitehdas vuonna 1925 ryhtyä valmistamaan polkupyörän renkaita ja kuusi vuotta myöhemmin se päätti aloittaa autonrengastuotannon. Tuolloin Suomessa oli 30 843 rekisteröityä moottoriajoneuvoa. Liikkeellelähtö oli haparoivaa, vaikkakin jo ennen talvisotaa renkaiden valmistustekniikka ja laatu olivat merkittävästi kehittyneet. Kokeiluvaiheiden jälkeen varsinainen rengasvalmistus käynnistyi vuonna 1933; päivässä valmistettiin 100 auton ulkorengasta. Kun vuonna 1942 tehtiin päätös uuden rengastehtaan valmistamisesta, tavoitteeksi asetettiin 1000 renkaan päivävauhti. Sotavuodet kuitenkin hidastivat tavoitteeseen pääsemistä ja uusi tehdas käynnistyi toden teolla vasta 1946. Aina 1950-luvulle asti nokialaisrenkailla ajelivat vain suomalaiset autoilijat, mutta vuosikymmenen lopussa käynnistyi myös vientitoiminta. Aluksi vietiin pääasiassa talvirenkaita Pohjoismaihin. Legendaariset Hakkapeliitat tulivat markkinoille vuonna 1936, ja kansainvälisen maineensa ne loivat 1960-luvulla, jolloin nastalliset talvirenkaat yleistyivät. Rengasvalmistus on huimasti kehittynyt alkuvaiheistaan ja renkaiden valmistusmäärät ovat lisääntyneet vuosi vuodelta. Nykyisin Nokian Renkaat valmistaa yli 10 000 henkilöautonrengasta päivässä. Yhtiö panostaa erityisesti pohjoisen oloihin suunniteltuihin tuotteisiin, olivatpa sitten kyseessä talvi- tai kesärenkaat, metsäkonerenkaat tai monet muut erikoistuotteet. Historiallinen fuusio Suomen Gummitehdas Oy:stä tuli vuonna 1959 Suomen Kumitehdas Oy. Vuonna 1966 toteutetussa fuusiossa muodostettiin Nokia-yhtymä, johon kuuluivat kumin lisäksi paperi- ja kaapelitehdas. Nokia-yhtymästä kehittyi myöhemmin Nokia-konserni. Suomalaisessa kumiteollisuudessa on 1980-luvulla palattu lähtöruutuun. Nokia-konserni saneerasi kumiteollisuuttaan ja teollisuusryhmien tuotantoyksiköistä muodostui joukko erillisiä kumialan yrityksiä, kuten esimerkiksi Teknikum-yhtiöt, Stowe Woodward Finland Oy, Oy Skega Ab, Nokian Jalkineet Oy, Nokian Renkaat Oyj ja monet muut. Nykyaikainen kumiteollisuus on erikoistunutta, korkean teknologian tuotantoa. Kaikkea ei enää pyritä valmistamaan Suomessa, mutta kumituotteet ovat pitkälle jalostettuja; niitä on kehitetty yhdessä kone- ja laitevalmistajien kanssa. Kumiteollisuuden pioneerivuosina tuotekehitystä tekivät kokeneet insinöörit, usein omaan sormituntumaansa luottaen. Nykyaikainen analyysitekniikka ja tietotekniikan sovellutukset ovat tehneet kumista korkean teknologian tuotteen. Jalkineiden ja renkaiden rinnalla tekniset kumituotteet ovat yhä merkittävämpi osa suomalaista polymeeriteknologian osaamista. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted February 22, 2007 Share Posted February 22, 2007 Ääh, no niin tietenkin. Miten sitä taas vaan oletti, että kännyköitä pääasiassa tekevä nokia, varmaankin osti autonrengastehtaan joskus 50-luvulla. Tulipas tyhmä olo. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.