Jump to content

Talvirenkaita


Recommended Posts

Aika rajut erot on sen aikaisten talvirenkaiden kuvioinneissa. Michelinikin hieman tuosta kehittynyt, kun tuolloin on X:ää tarjottu talvirenkaaksi :D

 

Edit: Noita oli toinenkin sivu, voin sen skannata jos jotakuta sattuu kiinnostaan...

Link to comment
Aika rajut erot on sen aikaisten talvirenkaiden kuvioinneissa. Michelinikin hieman tuosta kehittynyt, kun tuolloin on X:ää tarjottu talvirenkaaksi :D

 

Edit: Noita oli toinenkin sivu, voin sen skannata jos jotakuta sattuu kiinnostaan...

 

oli sen aikaset tietkin aika rajuja vissiin..

 

mut on muuten aika kalliita ollu nuo

Link to comment

SUOMALAISEN KUMITEOLLISUUDEN HISTORIA - RENGASTEHTAAN VARHAISET VUODET

 

Renkaiden valmistus alkaa

 

Kun liikenne tämän vuosisadan alussa lisääntyi, päätti Suomen Gummitehdas vuonna 1925 ryhtyä valmistamaan polkupyörän renkaita ja kuusi vuotta myöhemmin se päätti aloittaa autonrengastuotannon. Tuolloin Suomessa oli 30 843 rekisteröityä moottoriajoneuvoa. Liikkeellelähtö oli haparoivaa, vaikkakin jo ennen talvisotaa renkaiden valmistustekniikka ja laatu olivat merkittävästi kehittyneet. Kokeiluvaiheiden jälkeen varsinainen rengasvalmistus käynnistyi vuonna 1933; päivässä valmistettiin 100 auton ulkorengasta. Kun vuonna 1942 tehtiin päätös uuden rengastehtaan valmistamisesta, tavoitteeksi asetettiin 1000 renkaan päivävauhti. Sotavuodet kuitenkin hidastivat tavoitteeseen pääsemistä ja uusi tehdas käynnistyi toden teolla vasta 1946.

 

Aina 1950-luvulle asti nokialaisrenkailla ajelivat vain suomalaiset autoilijat, mutta vuosikymmenen lopussa käynnistyi myös vientitoiminta. Aluksi vietiin pääasiassa talvirenkaita Pohjoismaihin. Legendaariset Hakkapeliitat tulivat markkinoille vuonna 1936, ja kansainvälisen maineensa ne loivat 1960-luvulla, jolloin nastalliset talvirenkaat yleistyivät.

 

Rengasvalmistus on huimasti kehittynyt alkuvaiheistaan ja renkaiden valmistusmäärät ovat lisääntyneet vuosi vuodelta. Nykyisin Nokian Renkaat valmistaa yli 10 000 henkilöautonrengasta päivässä. Yhtiö panostaa erityisesti pohjoisen oloihin suunniteltuihin tuotteisiin, olivatpa sitten kyseessä talvi- tai kesärenkaat, metsäkonerenkaat tai monet muut erikoistuotteet.

 

 

Historiallinen fuusio

 

Suomen Gummitehdas Oy:stä tuli vuonna 1959 Suomen Kumitehdas Oy. Vuonna 1966 toteutetussa fuusiossa muodostettiin Nokia-yhtymä, johon kuuluivat kumin lisäksi paperi- ja kaapelitehdas. Nokia-yhtymästä kehittyi myöhemmin Nokia-konserni. Suomalaisessa kumiteollisuudessa on 1980-luvulla palattu lähtöruutuun. Nokia-konserni saneerasi kumiteollisuuttaan ja teollisuusryhmien tuotantoyksiköistä muodostui joukko erillisiä kumialan yrityksiä, kuten esimerkiksi Teknikum-yhtiöt, Stowe Woodward Finland Oy, Oy Skega Ab, Nokian Jalkineet Oy, Nokian Renkaat Oyj ja monet muut.

 

Nykyaikainen kumiteollisuus on erikoistunutta, korkean teknologian tuotantoa. Kaikkea ei enää pyritä valmistamaan Suomessa, mutta kumituotteet ovat pitkälle jalostettuja; niitä on kehitetty yhdessä kone- ja laitevalmistajien kanssa.

 

Kumiteollisuuden pioneerivuosina tuotekehitystä tekivät kokeneet insinöörit, usein omaan sormituntumaansa luottaen. Nykyaikainen analyysitekniikka ja tietotekniikan sovellutukset ovat tehneet kumista korkean teknologian tuotteen. Jalkineiden ja renkaiden rinnalla tekniset kumituotteet ovat yhä merkittävämpi osa suomalaista polymeeriteknologian osaamista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...