Jump to content

Recommended Posts

Kirpun kone ongelma
Hommasin hiljattain kirpun jossa aiemman omistajan vuosia sitten tekemä 1600 kone ilm. Scat25 nokalla, tuplakurkkusella weber kopiolla ja 009 kärjetön jakajalla. Vaihdoin käärmeenpesän 4 neljään putkiin niin huomasin että puhallus 1/2 syl. puolelta erityisesti 1 pytystä heikomppaa ja epätasaisempaa…aivan kuin jäisi tahteja välistä. Ajatuksia mistä johtuisi? Puristukset mittasin 1..3 13.5kg ja 4 14.5kg. Onko tehty liian ahtaaksi? Kone avattava? Venttiilit tuli myös sädettyä….tulppia(bosch super) ja johtoja vaihdeltua ristiin mutta ei tuntunut auttavan….
Kone kyllä käynnistyy ok ja toimii…lisäsin ennakon lähelle 15 ast
niin käy heleästi tyhjäkäyntiä tosin 009 heittää nyt kokonais ennakkoa liikaa mutta senhän saa rajoitettua jakajasta sinne 32.

Link to comment

Näin nyt enempää asiaan perehtymättä veikkaisin että ongelmasi johtuu kaasarista, nurkkakaasarit tilalle tai sitten vakiokaasari keskelle. Sytytyksen toimivuuden voit todeta strobolla pyttykohtaisesti.

Link to comment

No näin olen vähän itsekin uumoillut että normi kaasari keskelle ja alipaineellasäätyvä jakaja niin ainakin blindspot häviäisi alakierroksilta.

Tosin myös tuo 15 ennakko ja 009 säädön rajoitus n. 15-17 asteeseen saattaa auttaa jakajan suhteen. Mutta puhallukseen täytynee vikaa etsiskellä kaasarista ja imusarjasta?…

Link to comment

Puhallus? Siis pakokaasun ulospuhallus yksittäisistä sylintereistä? Sulla on siis joka sylinteristä oma ulostuloputki eikä pakokaasut kohtaa? Miten puhalluksien erilaisuus todettu? Kädellä? Käärmeenpesä (4-1 pakosarja) on kaikissa olosuhteissa parempi kuin erilliset putket.


Mitä tarkoittaa ”tehty liian ahtaaksi”?

 

Puristuspaineet on ihan linjassa. Ja käy hyvin ja toimii. Jos nyt jotain tekisi niin ohivuodot voisi mitata. Muuten tässä kyllä tulee sellainen tunne että ehjää yritetään nyt korjata.. Eikä oikeaa ongelmaa olekaan olemassa.

 

Laittaisin käärmeenpesän takaisin ja sytkä tullee kuntoon mainitsemillasi toimilla. Kaasuttimeksi miettisin kyllä jotain toista ratkaisua.

 

Just my 2 cents..

Link to comment

Puhalluksella tosiaan tarkoitan puhallusta pakoputkie päästä. Kädellä todettu ja korva kuullolla kuunneltuna.

Ahtaaksi tarkoitan että puristussuhteesta tehty liian korkea  ja siksi paineet noinkin kovat vai ovatko ok kuten mainitsit?

Korjauskirjassa puhuttiin 10….12.5 kg paineista. Hyvä jos ovat ok.
Käärmeenpesästä….mikä tekee siitä paremman kuin kuin esim 2 yhteen tai kuten nyt yksi yhteen putket?

Kaasariksi ajatus ostaa  ihan perus kaasutin pict34-3 ja siihen sopiva imusarja…. Tarjota saa!

Ja miksi ei käärmeenpesääkin jos löytyy kirppuun sopiva siistin näköinen….esim rst putkisto. Tarjotkaa!

 

Link to comment

Tuo puhallus ja sen toteaminen on mielestäni aikalailla epätieteellistä ja aiheuttaa vain ”musta tuntuu” fiiliksen. En kyllä olisi mitenkään huolissani.

 

Puristussuhdetta ei pysty päättelemään puristuspaineista. Puristussuhteen voi tietää vain koneen rakentaja. Tai avaamalla ja tutkimalla kone.

 

Puristuspaineeseen vaikuttaa monta asiaa, mm. nokka-akselin asteet ja ajoitus, moottorin pyörimisnopeus painetta mitatessa, ja pyörimisnopeuteen vaikuttaa sekä akun että starttimoottorin kunto. Paineeseen vaikuttaa toki myös moottorin kunto, jos vaikka olisi kovin kulunut. Korjausoppaan puristuspaineita ei voi verrata sinun koneeseen koska nokka-akseli on vaihdettu eikä alkuperäinen. Noilla puristuspaineilla en olisi huolissani muusta kuin että polttoaineseos ei ole laihalla.

 

Käärmeenpesä eli pakosarja on olennainen osa moottorin toimintaa, sekä 4-1 että 4-2-1 putkisto tuottaa aina enemmän tehoa, vääntöä ja taloudellisuutta kuin se että kaikista sylintereistä on vaan oma putki ulkoilmaan. Perustuu vain ihan kaasunvirtauksien toimimiseen. Ihan perusjuttuja.

 

Kirjoitit näin: ”Venttiilit tuli myös sädettyä….tulppia(bosch super) ja johtoja vaihdeltua ristiin mutta ei tuntunut auttavan….”

 

Tulkitsit väärin. Kun mikään ei muuttunut niin kaikki on kunnossa.

Link to comment

Ok…no tämä keskustelu hälvensi fiilksen että jotain on pielessä. Eilen asensin putkiin yksinkertaiset lyhennetyt pelllistä tehdyt db killerit niin äänten lisäksi puhallukset tuntuivat tasaantuvan (mutu tuntumalla). Mut vaihtoon menee putket ja kaasari kun sopivat vastaan tulee.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ei, valunumerot vasen ja oikea. En muista heti sanoa onko 1300 ja 1600 samalla numerolla, ainut käytännön ero on tuossa putken liitoskohdassa, 1300 on pienempi koneistuksen halkaisija, koska T-kappaleen ulkohalkaisija on myös pienempi 31mm kaasarilla vs 34mm kaasarin imusarjaan

Edited by ovaaliheppu
Link to comment

Numerot ei selitä mutta kirjaimet lopussa ainakin tässä tapauksessa. Tuo sarvi vanhan mallinen 1300een tarkoitettu .

Oikea malli 1600een päättyy oikeallapuolen D kirjaimeen. Sarvissa on eroa sisähalkaisijassa 33/35 mm sekä sitten kanavien muotoilussa.

Tässä mun tapauksessa tätä väärää sarvea oli lisäksi jyystetty tsi tyyliin molemmista päistä. Nyt paikallaan oikea sarvi ja pakopuhallukset tuntuu tasaisilta ja moottorin käynti tasoittui. Kaasarin säädöt meni uusiksi ja oikea säätö löytyi tavanomaiselta säätöalueelta ei ääripäästä kuten väärällä sarvella.

30EDC860-FF9B-4924-9443-47FB069083DE.jpeg

4A37A81F-4EAC-4B2C-8F2C-A8EEA9CFB62E.jpeg

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...