Seppom Posted September 2 Share Posted September 2 Kirpun kone ongelma Hommasin hiljattain kirpun jossa aiemman omistajan vuosia sitten tekemä 1600 kone ilm. Scat25 nokalla, tuplakurkkusella weber kopiolla ja 009 kärjetön jakajalla. Vaihdoin käärmeenpesän 4 neljään putkiin niin huomasin että puhallus 1/2 syl. puolelta erityisesti 1 pytystä heikomppaa ja epätasaisempaa…aivan kuin jäisi tahteja välistä. Ajatuksia mistä johtuisi? Puristukset mittasin 1..3 13.5kg ja 4 14.5kg. Onko tehty liian ahtaaksi? Kone avattava? Venttiilit tuli myös sädettyä….tulppia(bosch super) ja johtoja vaihdeltua ristiin mutta ei tuntunut auttavan…. Kone kyllä käynnistyy ok ja toimii…lisäsin ennakon lähelle 15 ast niin käy heleästi tyhjäkäyntiä tosin 009 heittää nyt kokonais ennakkoa liikaa mutta senhän saa rajoitettua jakajasta sinne 32. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2 Share Posted September 2 Näin nyt enempää asiaan perehtymättä veikkaisin että ongelmasi johtuu kaasarista, nurkkakaasarit tilalle tai sitten vakiokaasari keskelle. Sytytyksen toimivuuden voit todeta strobolla pyttykohtaisesti. Quote Link to comment
Seppom Posted September 2 Author Share Posted September 2 No näin olen vähän itsekin uumoillut että normi kaasari keskelle ja alipaineellasäätyvä jakaja niin ainakin blindspot häviäisi alakierroksilta. Tosin myös tuo 15 ennakko ja 009 säädön rajoitus n. 15-17 asteeseen saattaa auttaa jakajan suhteen. Mutta puhallukseen täytynee vikaa etsiskellä kaasarista ja imusarjasta?… Quote Link to comment
mikko k Posted September 2 Share Posted September 2 Puhallus? Siis pakokaasun ulospuhallus yksittäisistä sylintereistä? Sulla on siis joka sylinteristä oma ulostuloputki eikä pakokaasut kohtaa? Miten puhalluksien erilaisuus todettu? Kädellä? Käärmeenpesä (4-1 pakosarja) on kaikissa olosuhteissa parempi kuin erilliset putket. Mitä tarkoittaa ”tehty liian ahtaaksi”? Puristuspaineet on ihan linjassa. Ja käy hyvin ja toimii. Jos nyt jotain tekisi niin ohivuodot voisi mitata. Muuten tässä kyllä tulee sellainen tunne että ehjää yritetään nyt korjata.. Eikä oikeaa ongelmaa olekaan olemassa. Laittaisin käärmeenpesän takaisin ja sytkä tullee kuntoon mainitsemillasi toimilla. Kaasuttimeksi miettisin kyllä jotain toista ratkaisua. Just my 2 cents.. Quote Link to comment
Seppom Posted September 2 Author Share Posted September 2 Puhalluksella tosiaan tarkoitan puhallusta pakoputkie päästä. Kädellä todettu ja korva kuullolla kuunneltuna. Ahtaaksi tarkoitan että puristussuhteesta tehty liian korkea ja siksi paineet noinkin kovat vai ovatko ok kuten mainitsit? Korjauskirjassa puhuttiin 10….12.5 kg paineista. Hyvä jos ovat ok. Käärmeenpesästä….mikä tekee siitä paremman kuin kuin esim 2 yhteen tai kuten nyt yksi yhteen putket? Kaasariksi ajatus ostaa ihan perus kaasutin pict34-3 ja siihen sopiva imusarja…. Tarjota saa! Ja miksi ei käärmeenpesääkin jos löytyy kirppuun sopiva siistin näköinen….esim rst putkisto. Tarjotkaa! Quote Link to comment
mikko k Posted September 2 Share Posted September 2 Tuo puhallus ja sen toteaminen on mielestäni aikalailla epätieteellistä ja aiheuttaa vain ”musta tuntuu” fiiliksen. En kyllä olisi mitenkään huolissani. Puristussuhdetta ei pysty päättelemään puristuspaineista. Puristussuhteen voi tietää vain koneen rakentaja. Tai avaamalla ja tutkimalla kone. Puristuspaineeseen vaikuttaa monta asiaa, mm. nokka-akselin asteet ja ajoitus, moottorin pyörimisnopeus painetta mitatessa, ja pyörimisnopeuteen vaikuttaa sekä akun että starttimoottorin kunto. Paineeseen vaikuttaa toki myös moottorin kunto, jos vaikka olisi kovin kulunut. Korjausoppaan puristuspaineita ei voi verrata sinun koneeseen koska nokka-akseli on vaihdettu eikä alkuperäinen. Noilla puristuspaineilla en olisi huolissani muusta kuin että polttoaineseos ei ole laihalla. Käärmeenpesä eli pakosarja on olennainen osa moottorin toimintaa, sekä 4-1 että 4-2-1 putkisto tuottaa aina enemmän tehoa, vääntöä ja taloudellisuutta kuin se että kaikista sylintereistä on vaan oma putki ulkoilmaan. Perustuu vain ihan kaasunvirtauksien toimimiseen. Ihan perusjuttuja. Kirjoitit näin: ”Venttiilit tuli myös sädettyä….tulppia(bosch super) ja johtoja vaihdeltua ristiin mutta ei tuntunut auttavan….” Tulkitsit väärin. Kun mikään ei muuttunut niin kaikki on kunnossa. Quote Link to comment
Seppom Posted September 3 Author Share Posted September 3 Ok…no tämä keskustelu hälvensi fiilksen että jotain on pielessä. Eilen asensin putkiin yksinkertaiset lyhennetyt pelllistä tehdyt db killerit niin äänten lisäksi puhallukset tuntuivat tasaantuvan (mutu tuntumalla). Mut vaihtoon menee putket ja kaasari kun sopivat vastaan tulee. Quote Link to comment
Seppom Posted September 11 Author Share Posted September 11 Selittäisikö nuo kuvissa näkyvät osat miksi tuntuu eroa puhalluksessa? Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted September 11 Share Posted September 11 (edited) Ei, valunumerot vasen ja oikea. En muista heti sanoa onko 1300 ja 1600 samalla numerolla, ainut käytännön ero on tuossa putken liitoskohdassa, 1300 on pienempi koneistuksen halkaisija, koska T-kappaleen ulkohalkaisija on myös pienempi 31mm kaasarilla vs 34mm kaasarin imusarjaan Edited September 11 by ovaaliheppu Quote Link to comment
Seppom Posted September 14 Author Share Posted September 14 Numerot ei selitä mutta kirjaimet lopussa ainakin tässä tapauksessa. Tuo sarvi vanhan mallinen 1300een tarkoitettu . Oikea malli 1600een päättyy oikeallapuolen D kirjaimeen. Sarvissa on eroa sisähalkaisijassa 33/35 mm sekä sitten kanavien muotoilussa. Tässä mun tapauksessa tätä väärää sarvea oli lisäksi jyystetty tsi tyyliin molemmista päistä. Nyt paikallaan oikea sarvi ja pakopuhallukset tuntuu tasaisilta ja moottorin käynti tasoittui. Kaasarin säädöt meni uusiksi ja oikea säätö löytyi tavanomaiselta säätöalueelta ei ääripäästä kuten väärällä sarvella. 3 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.