Jump to content

Öljynkierto-ongelma


Guest veewee

Recommended Posts

Guest veewee
Posted

Mikä h****tti voi olla vikana kun öljy ei kierrä kansille. Paineetkaan ei nouse yhtään eli ei mene edes öljykellolle.

Koneessa suodatinjalasta otettu köyhänmiehen "fullflow", joka kiertää

lisäjäähdyttimen ja suodattimen kautta takaisin pumpulle. Onko mahdollista, että esim. jompikumpi lohkon paineventtiileistä olisi jumissa tai jotain paskaa

jossain

 

Mikä on öljyn reitti pumpulta?

Guest Raggare
Posted

tuossa on niinku kierron kulku.

eka vena jäykillä kylmillä öljyillä yrittää suojella jäähyä liialta paineelta ja myöskin sitten nopeuttaa lämpeemistä. toinen vena sitten kun kone kuuma ja kaikki menee jäähyn kautta, estää liialta paineelta muuten systeemissä. korjatkaa jos oon kovin metässä..

post-8-13888358829068_thumb.jpg

Guest ritariässä
Posted

kyllähän öljyn olis tarkoitus lähtee pumpulta nouseen lohkon öljykanavaa pitkin ylämäkeen öljykelloa kohti jne...

 

jos sulla nut sattuukin öljy kiertään pumpulta lisäjäähdyttimelle ja pumpulta sinne taksa ja ja takas ja ei osaa mennä sinne lohkon kanavaan.

 

tää vaan villiarvaus.

 

vai kiertääkö öljy siel lisäjäähdyttimessäkään ja jos ei, niin silloin ei sa pumppukaan öljyy nostettuu öljypohjasta.

 

jatketaan tästä.

Posted
ÖL-JY EI KIER-RÄ MOOT-TO-RIS-SA

 

Niin onko kyseessä T1 kampikammio? Siinä ei ole suodatinjalkaa eli laitas nyt seikkaperäinen kuvaus mikä menee minnekin niin on helpompi ratkaista ongelma.

Posted

Kyllä kysessä on t1 lohko. Olisko kanavat/pumppu niin tyhjät ettei pysty nostaan painetta kuiviltaan ja pitäs "uittaa" öp anturin reijästä+suodatin täyttää valmiiksi.

Guest veewee
Posted

Raggarelle lupaan tarjota pullakahvit jossain tulevassa tapahtumassa tuosta

kuvasta. Itse en löytänyt millään tuota kuvaa.

 

Ongelman tarkempia tietoja:

 

-Kone tietysti vakio 1300:n Typ1. 2:lla öp-venttiilillä.

-Suodatinjalkapumpulta lähtö lisäjäähylle, siitä suotimelle ja takaisin pumpulle

-Pumppu on CB 30 mm:n rattailla

-Lisäjäähyssä ja suotimessa öljy kiertää normaalisti.

-Venakopat aivan kuivat.

-Öljynpaine 0

 

 

-Kone lämpesi viime kesänä liikaa, joten talvella laitoin erillisen lisäjäähyn

(kuvassa) sekä t4-jäähyn vakion tilalle.

-Viime kesänä öljy kiersi ihan normaalisti.

 

Kyöstin ehdottama ilmalukko olisi aika järkeenkäypä vaihtoehto, koska kone oli ilman öljyjä pari kuukautta talvella.

post-339-13888358829385_thumb.jpg

post-339-13888358829589_thumb.jpg

Posted

Kyllä siellä on vaan ilmaa. Itekki joskus saanu sahata urakalla paineita,sitten vasta kun uitettu+sahattu lisää niin on tullu paineet. Ota huomioon kuinka HELVETISTI sulla on letkua ja lauhdutin+iso suodatin,kaikki täyteen öljyä ensin ja sitten vasta sahaamaan,ennemmin ei tulis mieleenkään.

Joskus pelkkä full flow systeemin+filtterin täyttyminen vaatii sahausta kauan ja joskus ei...Venakoppien kastumisesta en huolehtisi kun koneessa ei ole vielä paineita,en sinne ekaksi öljy lennä...Siltikin vielä epäilen miten suodatinpumppu toimii käytössä tuon patentin kanssa,aika näyttää..toivotaan että hyvin.

Posted

 

Kyöstin ehdottama ilmalukko olisi aika järkeenkäypä vaihtoehto, koska kone oli ilman öljyjä pari kuukautta talvella.

 

Hyvinkin todennäköinen. Kokeile ottaa suodatin pumpusta tuo kalikka irti ja laita siihen suodatin joka täytetty öljyllä sitten tulpat pois ja pyörität startilla niin pitkään että öljynpaineet nousee. Sitten vaihdat kalikan takas ja pyörität taas paineet. Lopuksi tulpat paikalleen ja käyntiin.

Guest ritariässä
Posted

suositeltavaa laittaa öljyä öljykellon reijästä öljykanaviin niin paljon kun menee. siit osa valuu pumpulle ja loput laakerien suuntaan.

 

kiinnostais myös tietää miten kone kävi kuumana ja kuinka ylikuumuus todettiin. kävikö sekä öljyt että kannet "ylikuumina"??? tietenkin olit myös varmistanut koneen seoksien ja sytkäennakkojen oikeellisuuden jne...

Guest veewee
Posted

Tuo lisähässäkkä on täynnä öljyä. Konetta on sahattu ja oli käynnissäkin hetken.

Ongelma taitaa olla pumpun ja kellon välissä.

 

Ihan vaan pohdintana: Onnistuuko "ilmaus" jos ottaa öljykellon pois ja pyörittää konetta. Kun tulee öljyä niin kello takaisin ja eka öp-vena auki ja taas pyörittää jne.?

 

Tuo lisähässäkkä on käytössä vain tämän kesän. Ensi vuonna aito FF ja koko pannu muutenkin uusiksi.

Posted

Kyllä sulla on mahdollisuus tehdä aito FF vaikka huomenna.. paineilmaa idioottivalon anturin aukosta sisään ja porailua jne..

Posted

-Pumppu on CB 30 mm:n rattailla

 

Olikos tuo tuohon kuuluva pumppu? Eikös näissä ollut niin että se toimii vain sillä pumpulla mikä tulee ton hässäkän mukana vai muistanko väärin.

Posted

-Pumppu on CB 30 mm:n rattailla

 

Olikos tuo tuohon kuuluva pumppu? Eikös näissä ollut niin että se toimii vain sillä pumpulla mikä tulee ton hässäkän mukana vai muistanko väärin.

 

Toimii kyllä normaalipumpullakin,öljy menee suodattimeen,mutta ei pääse pois! Suodatus ei vaan toimi. Kanavaan menee öljy silti suodattamattomana. Jos on normaalipumppu johon joku olisi nakannut suodatinpumpun kannen päälle,mulle on pari semmoista tullut vastaan.

Guest veewee
Posted
s

 

kiinnostais myös tietää miten kone kävi kuumana ja kuinka ylikuumuus todettiin. kävikö sekä öljyt että kannet "ylikuumina"??? tietenkin olit myös varmistanut koneen seoksien ja sytkäennakkojen oikeellisuuden jne...

 

Vdo-mittari osasi kertoa öljyn lämmön. Kansista ei hajuakaan.

Sytkä ja seokset on säätänyt penkissä taatusti osaava mies (E.Rintakari)

Lämpöihin ehkä vaikutti korkeat puristukset ja vakio öljytilavuus?

Guest veewee
Posted

-Pumppu on CB 30 mm:n rattailla

 

Olikos tuo tuohon kuuluva pumppu? Eikös näissä ollut niin että se toimii vain sillä pumpulla mikä tulee ton hässäkän mukana vai muistanko väärin.

 

Pumppu ja jalka ostettu asiantuntevalta myyjältä koko pakettina. Itsellä ei mitään hajua onko oikea vai ei. Viime kesänä toimi kuitenkin ihan hyvin... vai toimiko sittenkään? Tyhjäkäynti 2bar ja kierroksilla 4bar.

On kyllä käynyt mielessä laittaa pienempi pumppu, joten ostetaan 26mm suodatinjalkapumppu. Uusi tai uutta vastaava.

 

Vittion Lulle:lle

 

En poraa kampikammioon yhtään reikää, kun kone on kasassa. Mulla on sellainen Al Bundyn laki, että varmasti epäonnistuu.

Posted

-Pumppu on CB 30 mm:n rattailla

 

Olikos tuo tuohon kuuluva pumppu? Eikös näissä ollut niin että se toimii vain sillä pumpulla mikä tulee ton hässäkän mukana vai muistanko väärin.

 

Pumppu ja jalka ostettu asiantuntevalta myyjältä koko pakettina. Itsellä ei mitään hajua onko oikea vai ei. Viime kesänä toimi kuitenkin ihan hyvin... vai toimiko sittenkään? Tyhjäkäynti 2bar ja kierroksilla 4bar.

On kyllä käynyt mielessä laittaa pienempi pumppu, joten ostetaan 26mm suodatinjalkapumppu. Uusi tai uutta vastaava.

 

Vittion Lulle:lle

 

En poraa kampikammioon yhtään reikää, kun kone on kasassa. Mulla on sellainen Al Bundyn laki, että varmasti epäonnistuu.

 

Huono kuva arkistoista mutta...

Tämmöinen pumppu kuuluu suodatinpumppuun jossa on reikä tuossa kohtaa edessä,suodatinpumpun pumppuosassa on seinä kiinni vasemmalla rattaiden edessä josta vakiossa menee suoraan kanavaan öljy. Jos pumppu ei ole tälläinen ei toimi suodatus.

Posted

Eihän sulla vaan sattumalta olis sellainen suodattimen jalka jossa on takaiskuventtiili? Ja nyt kiertosuunta olis väärinpäin? Onko siinä suodatinjalan päällä nuolta ja onko se nyt öljyn kiertosuunnan mukainen?

Guest veewee
Posted

Öljykellolle tulee öljyä mutta painetta ilmeisesti ei tule tarpeeksi, koska valo palaa edelleen ja painemittari näyttää nollaa. Voisiko vika olla siinä, että pumppu ei jaksa pyörittää lisähässäkän lisäksi riittävästi painetta koneeseen?

Pitää kokeilla vielä pelkällä suotimella niinkuin AConly neuvoi.

Guest veewee
Posted

Eipä auttanut paineisiin pelkällä suotimella kokeilu.

Guest ritariässä
Posted

oletkos lirutellut kanavat aivan täyteen öljyä? entä miten konetta koekäytit, varovasti tyhjäkäynnillää vai polkasit kierroksia välillä kunnolla et varmasti pumppu pyörii nopsaan jne...

 

ootko varmistanut että pumppu ehyt ettei rattaan pyöri tyhjää entäs pumpun imupuoli, saa varmasti imettyä öljyy eikä mistään vuoda jne...

 

 

entäs paljonkos kone näytti sulla ylilämpöö ja millasilla öljyillä. lähinnä sik,ss et oliko ns rajalla vai selkeesti öljyt sikakuumina. japaljonkos niit puristuksia sulla on koneessa. lähinnä nyt kiinnostaa tietää miks kone kävi sul kuumana. ehjä ja säädöissää oleva kone ei tee sitä. ja jos sulla kannet hehkui kesällä kans ylikuumina, ei toi lisäjäähdytin poista sitäkään oikretta.

Guest veewee
Posted
oletkos lirutellut kanavat aivan täyteen öljyä? entä miten konetta koekäytit, varovasti tyhjäkäynnillää vai polkasit kierroksia välillä kunnolla et varmasti pumppu pyörii nopsaan jne...

 

ootko varmistanut että pumppu ehyt ettei rattaan pyöri tyhjää entäs pumpun imupuoli, saa varmasti imettyä öljyy eikä mistään vuoda jne...

 

 

entäs paljonkos kone näytti sulla ylilämpöö ja millasilla öljyillä. lähinnä sik,ss et oliko ns rajalla vai selkeesti öljyt sikakuumina. japaljonkos niit puristuksia sulla on koneessa. lähinnä nyt kiinnostaa tietää miks kone kävi sul kuumana. ehjä ja säädöissää oleva kone ei tee sitä. ja jos sulla kannet hehkui kesällä kans ylikuumina, ei toi lisäjäähdytin poista sitäkään oikretta.

 

En ole lirutellut kanaviin koska se oli jo täynnä öljyä. Pumppua en ole tarkistanut, muuten kuin pyörittämällä konetta käsin öljykellon ollessa irti.

 

Käynnissä ollessa annoin kyllä kierroksiakin kunnolla.

 

Kone kävi viime kesänä pahimmillaan 140 asteessa. Öljynä on Kendall 20w50 racing green ja puristuksia muistaakseni 9.7

 

Koneella ajettu noin 3tkm eikä muuta ongelmaa ollut kuin tuo lämpö.

Posted
oletkos lirutellut kanavat aivan täyteen öljyä? entä miten konetta koekäytit, varovasti tyhjäkäynnillää vai polkasit kierroksia välillä kunnolla et varmasti pumppu pyörii nopsaan jne...

 

ootko varmistanut että pumppu ehyt ettei rattaan pyöri tyhjää entäs pumpun imupuoli, saa varmasti imettyä öljyy eikä mistään vuoda jne...

 

 

entäs paljonkos kone näytti sulla ylilämpöö ja millasilla öljyillä. lähinnä sik,ss et oliko ns rajalla vai selkeesti öljyt sikakuumina. japaljonkos niit puristuksia sulla on koneessa. lähinnä nyt kiinnostaa tietää miks kone kävi sul kuumana. ehjä ja säädöissää oleva kone ei tee sitä. ja jos sulla kannet hehkui kesällä kans ylikuumina, ei toi lisäjäähdytin poista sitäkään oikretta.

 

En ole lirutellut kanaviin koska se oli jo täynnä öljyä. Pumppua en ole tarkistanut, muuten kuin pyörittämällä konetta käsin öljykellon ollessa irti.

 

Käynnissä ollessa annoin kyllä kierroksiakin kunnolla.

 

Kone kävi viime kesänä pahimmillaan 140 asteessa. Öljynä on valvoline 20w50 racing green ja puristuksia muistaakseni 9.7

 

Koneella ajettu noin 3tkm eikä muuta ongelmaa ollut kuin tuo lämpö.

 

 

Onko suodatin samanlainen mitä on ennenkin käytetty? Onko öp anturi varmasti ehjä / nouseeko painemittari startatessa?

Guest ritariässä
Posted

jos sun kone muuten vakio 1300 niin ei todellakaan toivoa noilla puristuksilla saada lämpöjä kuriin ja varmasti kannetkin hehkuneet mukavissa lämpötiloissa. vakionokalle aivan liian korkeat puristukset.

Guest veewee
Posted

Suodatin ja pumppu on sama kuin viime vuonna. Kokeilin kolmea eri öljykelloa ja aina sama tulos.

Nojoo ei se ihan vakio kone ole:) 1776 ja nokka w120. Isoventtiilikannet ym.

Guest ritariässä
Posted

no pikkasen on joo vähän muuta kuin vakio 1300 kone. on siin jotain häikkää jos noin kuumana öljyt käy. epäilen edelleen vahvasti joidenkin säätöjen olevan metsässä oli säädetty tai yritetty laittaa kohdilleen. monasti virikone käy pikkasen viileempänä kuin vakiokone maantiellä ku se ei joudu niin kovalle rasitukselle kuin vakiomylly ja sulla on viel noi paksut 90,5 sylinterit.

Guest veewee
Posted

Kyöstin kanssa ihmeteltiin ja tultiin siihen tulokseen, että jos vaikka takimmainen paineventtiili olisi jumissa tms.

Posted

Jos vp päinen painevena olisi jumissa ja päästäisi paineet suoraan pois kanavasta voisiko olla mahdollista? Loppuu kyllä neuvot kesken kun ehjään koneeseen joka ajosta jäänyt ehjänä tullut ufo vika!

Pumppu kyllä nostaa öljyä kanaviin mutta painetta ei tule vaikka kone on ollut käynnissäkin. Jos ei paineventtilien purkamisella parane niin sitten kyllä neuvot loppuu pian kesken. Vp päinen venttilihän säätää painetta ja öp päinen lauhduttimelle menevän öljyn ,määrän viskositeetin mukaan.

Posted

Takimmiasen venan jumiutuminen nostaa ö-paineet tappiin ==> rikkoo ö-jäähyn, kokeiltu on. Vika ei ole siis siinä

 

***

 

Laitoitko ö-pupun paikalleen kuivana? Jos vastaat "kyllä", on todennäköstä että ö-pumppusi repii ilmaa pyöriessään. Ei saa öljyä olleenkaan siirrettyä kuivana ylämäkeen.....

 

Tähän on yksinkertainen lääke; kasaa pumppusi ensikerralla niin että pumpun hampaat on rötvätty vaseliinilla. Tää tiivistää pumpun, niin että rattaisiin asti tulee ö eka käynnistyksellä.

 

Tän kuivastarttiongelman olen kokeillut itsekkin yhden kerran liikaa . . . .

Guest veewee
Posted
Takimmiasen venan jumiutuminen nostaa ö-paineet tappiin ==> rikkoo ö-jäähyn, kokeiltu on. Vika ei ole siis siinä

 

***

 

Laitoitko ö-pupun paikalleen kuivana? Jos vastaat "kyllä", on todennäköstä että ö-pumppusi repii ilmaa pyöriessään. Ei saa öljyä olleenkaan siirrettyä kuivana ylämäkeen.....

 

Tähän on yksinkertainen lääke; kasaa pumppusi ensikerralla niin että pumpun hampaat on rötvätty vaseliinilla. Tää tiivistää pumpun, niin että rattaisiin asti tulee ö eka käynnintyksellä.

 

Tän ongelman olen kokeillut yhden kerran liikaa, kun mosa seiso kauan aikaa

Mutta jos venttiili jumittaa "ala"asentoon eli koko ajan auki niin mitä silloin tapahtuu?

Pumppua en ole irrottanut talven aikana ja vuosi sitten kasatessa voitelin sen kyllä vaseliinilla.

Posted

juu sorry. Ei tullu edes mieleen ala-asento. Se tosissaan hukkaa paineet. No korkki vekes lohkosta ja M12 kieretapilla paineen säätö-mäntä ulos lohkosta.....

Posted
juu sorry. Ei tullu edes mieleen ala-asento. Se tosissaan hukkaa paineet. No korkki vekes lohkosta ja M12 kieretapilla paineen säätö-mäntä ulos lohkosta.....

 

ja tällä koneella on ajettu jo tuhansia kilometrejä kasattuna joten pumppu ei ole "kuiva".

Posted

 

ja tällä koneella on ajettu jo tuhansia kilometrejä kasattuna joten pumppu ei ole "kuiva".

 

Kuinka niin? Tuolla alussa jo sanottiin että kone on ollut ilman öljyjä 2kk, aivan varmasti on kuiva.

 

Kokeile pistää öljyntäytöstä paineilmaa kampikammioon ja samalla pyörität startilla konetta, jolloin sinne tulee ylipaine joka työntää öljyä pumpulle.

Posted

 

ja tällä koneella on ajettu jo tuhansia kilometrejä kasattuna joten pumppu ei ole "kuiva".

 

Kuinka niin? Tuolla alussa jo sanottiin että kone on ollut ilman öljyjä 2kk, aivan varmasti on kuiva.

 

Kokeile pistää öljyntäytöstä paineilmaa kampikammioon ja samalla pyörität startilla konetta, jolloin sinne tulee ylipaine joka työntää öljyä pumpulle.

 

Niin kuiva ja kuiva mutta kuitenkin ajossa ollut,kyllä sinne sisälle kanaviin vähän jää öljyä aina ettei se juuri kasatun kuiva ole enää.

Posted

Oma kone kun oli kk ilman öljyä sai sitä sahata kauan ennenkuin paineet nousi.

 

Mä laitoin öljylinjaan tratin ja täytin öljyllä ja jätin yöksi siihen niin sen jälkeen paineet nousi melkein samantien.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...