Guest veewee Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Mikä h****tti voi olla vikana kun öljy ei kierrä kansille. Paineetkaan ei nouse yhtään eli ei mene edes öljykellolle. Koneessa suodatinjalasta otettu köyhänmiehen "fullflow", joka kiertää lisäjäähdyttimen ja suodattimen kautta takaisin pumpulle. Onko mahdollista, että esim. jompikumpi lohkon paineventtiileistä olisi jumissa tai jotain paskaa jossain Mikä on öljyn reitti pumpulta? Quote Link to comment
Marko Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 On sen verran sekava selostus että tosta ei pääse kärryille. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 ÖL-JY EI KIER-RÄ MOOT-TO-RIS-SA Quote Link to comment
Guest Raggare Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 tuossa on niinku kierron kulku. eka vena jäykillä kylmillä öljyillä yrittää suojella jäähyä liialta paineelta ja myöskin sitten nopeuttaa lämpeemistä. toinen vena sitten kun kone kuuma ja kaikki menee jäähyn kautta, estää liialta paineelta muuten systeemissä. korjatkaa jos oon kovin metässä.. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 kyllähän öljyn olis tarkoitus lähtee pumpulta nouseen lohkon öljykanavaa pitkin ylämäkeen öljykelloa kohti jne... jos sulla nut sattuukin öljy kiertään pumpulta lisäjäähdyttimelle ja pumpulta sinne taksa ja ja takas ja ei osaa mennä sinne lohkon kanavaan. tää vaan villiarvaus. vai kiertääkö öljy siel lisäjäähdyttimessäkään ja jos ei, niin silloin ei sa pumppukaan öljyy nostettuu öljypohjasta. jatketaan tästä. Quote Link to comment
Marko Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 ÖL-JY EI KIER-RÄ MOOT-TO-RIS-SA Niin onko kyseessä T1 kampikammio? Siinä ei ole suodatinjalkaa eli laitas nyt seikkaperäinen kuvaus mikä menee minnekin niin on helpompi ratkaista ongelma. Quote Link to comment
Racing Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Kyllä kysessä on t1 lohko. Olisko kanavat/pumppu niin tyhjät ettei pysty nostaan painetta kuiviltaan ja pitäs "uittaa" öp anturin reijästä+suodatin täyttää valmiiksi. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Raggarelle lupaan tarjota pullakahvit jossain tulevassa tapahtumassa tuosta kuvasta. Itse en löytänyt millään tuota kuvaa. Ongelman tarkempia tietoja: -Kone tietysti vakio 1300:n Typ1. 2:lla öp-venttiilillä. -Suodatinjalkapumpulta lähtö lisäjäähylle, siitä suotimelle ja takaisin pumpulle -Pumppu on CB 30 mm:n rattailla -Lisäjäähyssä ja suotimessa öljy kiertää normaalisti. -Venakopat aivan kuivat. -Öljynpaine 0 -Kone lämpesi viime kesänä liikaa, joten talvella laitoin erillisen lisäjäähyn (kuvassa) sekä t4-jäähyn vakion tilalle. -Viime kesänä öljy kiersi ihan normaalisti. Kyöstin ehdottama ilmalukko olisi aika järkeenkäypä vaihtoehto, koska kone oli ilman öljyjä pari kuukautta talvella. Quote Link to comment
Racing Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Kyllä siellä on vaan ilmaa. Itekki joskus saanu sahata urakalla paineita,sitten vasta kun uitettu+sahattu lisää niin on tullu paineet. Ota huomioon kuinka HELVETISTI sulla on letkua ja lauhdutin+iso suodatin,kaikki täyteen öljyä ensin ja sitten vasta sahaamaan,ennemmin ei tulis mieleenkään. Joskus pelkkä full flow systeemin+filtterin täyttyminen vaatii sahausta kauan ja joskus ei...Venakoppien kastumisesta en huolehtisi kun koneessa ei ole vielä paineita,en sinne ekaksi öljy lennä...Siltikin vielä epäilen miten suodatinpumppu toimii käytössä tuon patentin kanssa,aika näyttää..toivotaan että hyvin. Quote Link to comment
Marko Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Kyöstin ehdottama ilmalukko olisi aika järkeenkäypä vaihtoehto, koska kone oli ilman öljyjä pari kuukautta talvella. Hyvinkin todennäköinen. Kokeile ottaa suodatin pumpusta tuo kalikka irti ja laita siihen suodatin joka täytetty öljyllä sitten tulpat pois ja pyörität startilla niin pitkään että öljynpaineet nousee. Sitten vaihdat kalikan takas ja pyörität taas paineet. Lopuksi tulpat paikalleen ja käyntiin. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 suositeltavaa laittaa öljyä öljykellon reijästä öljykanaviin niin paljon kun menee. siit osa valuu pumpulle ja loput laakerien suuntaan. kiinnostais myös tietää miten kone kävi kuumana ja kuinka ylikuumuus todettiin. kävikö sekä öljyt että kannet "ylikuumina"??? tietenkin olit myös varmistanut koneen seoksien ja sytkäennakkojen oikeellisuuden jne... Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Tuo lisähässäkkä on täynnä öljyä. Konetta on sahattu ja oli käynnissäkin hetken. Ongelma taitaa olla pumpun ja kellon välissä. Ihan vaan pohdintana: Onnistuuko "ilmaus" jos ottaa öljykellon pois ja pyörittää konetta. Kun tulee öljyä niin kello takaisin ja eka öp-vena auki ja taas pyörittää jne.? Tuo lisähässäkkä on käytössä vain tämän kesän. Ensi vuonna aito FF ja koko pannu muutenkin uusiksi. Quote Link to comment
-MITO- Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Kyllä sulla on mahdollisuus tehdä aito FF vaikka huomenna.. paineilmaa idioottivalon anturin aukosta sisään ja porailua jne.. Quote Link to comment
Marko Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 -Pumppu on CB 30 mm:n rattailla Olikos tuo tuohon kuuluva pumppu? Eikös näissä ollut niin että se toimii vain sillä pumpulla mikä tulee ton hässäkän mukana vai muistanko väärin. Quote Link to comment
-MITO- Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Juu pitää olla suodinjalalle tarkoitettu pumppu. Quote Link to comment
Racing Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 -Pumppu on CB 30 mm:n rattailla Olikos tuo tuohon kuuluva pumppu? Eikös näissä ollut niin että se toimii vain sillä pumpulla mikä tulee ton hässäkän mukana vai muistanko väärin. Toimii kyllä normaalipumpullakin,öljy menee suodattimeen,mutta ei pääse pois! Suodatus ei vaan toimi. Kanavaan menee öljy silti suodattamattomana. Jos on normaalipumppu johon joku olisi nakannut suodatinpumpun kannen päälle,mulle on pari semmoista tullut vastaan. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 s kiinnostais myös tietää miten kone kävi kuumana ja kuinka ylikuumuus todettiin. kävikö sekä öljyt että kannet "ylikuumina"??? tietenkin olit myös varmistanut koneen seoksien ja sytkäennakkojen oikeellisuuden jne... Vdo-mittari osasi kertoa öljyn lämmön. Kansista ei hajuakaan. Sytkä ja seokset on säätänyt penkissä taatusti osaava mies (E.Rintakari) Lämpöihin ehkä vaikutti korkeat puristukset ja vakio öljytilavuus? Quote Link to comment
Marko Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Öljytilavuus vaikuttaa ainoastaan lämpenemisnopeuteen jos nyt ajatellaan että siellä oli normaalisti öljyä. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 -Pumppu on CB 30 mm:n rattailla Olikos tuo tuohon kuuluva pumppu? Eikös näissä ollut niin että se toimii vain sillä pumpulla mikä tulee ton hässäkän mukana vai muistanko väärin. Pumppu ja jalka ostettu asiantuntevalta myyjältä koko pakettina. Itsellä ei mitään hajua onko oikea vai ei. Viime kesänä toimi kuitenkin ihan hyvin... vai toimiko sittenkään? Tyhjäkäynti 2bar ja kierroksilla 4bar. On kyllä käynyt mielessä laittaa pienempi pumppu, joten ostetaan 26mm suodatinjalkapumppu. Uusi tai uutta vastaava. Vittion Lulle:lle En poraa kampikammioon yhtään reikää, kun kone on kasassa. Mulla on sellainen Al Bundyn laki, että varmasti epäonnistuu. Quote Link to comment
Racing Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 -Pumppu on CB 30 mm:n rattailla Olikos tuo tuohon kuuluva pumppu? Eikös näissä ollut niin että se toimii vain sillä pumpulla mikä tulee ton hässäkän mukana vai muistanko väärin. Pumppu ja jalka ostettu asiantuntevalta myyjältä koko pakettina. Itsellä ei mitään hajua onko oikea vai ei. Viime kesänä toimi kuitenkin ihan hyvin... vai toimiko sittenkään? Tyhjäkäynti 2bar ja kierroksilla 4bar. On kyllä käynyt mielessä laittaa pienempi pumppu, joten ostetaan 26mm suodatinjalkapumppu. Uusi tai uutta vastaava. Vittion Lulle:lle En poraa kampikammioon yhtään reikää, kun kone on kasassa. Mulla on sellainen Al Bundyn laki, että varmasti epäonnistuu. Huono kuva arkistoista mutta... Tämmöinen pumppu kuuluu suodatinpumppuun jossa on reikä tuossa kohtaa edessä,suodatinpumpun pumppuosassa on seinä kiinni vasemmalla rattaiden edessä josta vakiossa menee suoraan kanavaan öljy. Jos pumppu ei ole tälläinen ei toimi suodatus. Quote Link to comment
metake Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Eihän sulla vaan sattumalta olis sellainen suodattimen jalka jossa on takaiskuventtiili? Ja nyt kiertosuunta olis väärinpäin? Onko siinä suodatinjalan päällä nuolta ja onko se nyt öljyn kiertosuunnan mukainen? Quote Link to comment
Racing Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 ja tuossa parempia kuvia Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Suodatinpumppu on tuon näköinen. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Öljykellolle tulee öljyä mutta painetta ilmeisesti ei tule tarpeeksi, koska valo palaa edelleen ja painemittari näyttää nollaa. Voisiko vika olla siinä, että pumppu ei jaksa pyörittää lisähässäkän lisäksi riittävästi painetta koneeseen? Pitää kokeilla vielä pelkällä suotimella niinkuin AConly neuvoi. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Eipä auttanut paineisiin pelkällä suotimella kokeilu. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 oletkos lirutellut kanavat aivan täyteen öljyä? entä miten konetta koekäytit, varovasti tyhjäkäynnillää vai polkasit kierroksia välillä kunnolla et varmasti pumppu pyörii nopsaan jne... ootko varmistanut että pumppu ehyt ettei rattaan pyöri tyhjää entäs pumpun imupuoli, saa varmasti imettyä öljyy eikä mistään vuoda jne... entäs paljonkos kone näytti sulla ylilämpöö ja millasilla öljyillä. lähinnä sik,ss et oliko ns rajalla vai selkeesti öljyt sikakuumina. japaljonkos niit puristuksia sulla on koneessa. lähinnä nyt kiinnostaa tietää miks kone kävi sul kuumana. ehjä ja säädöissää oleva kone ei tee sitä. ja jos sulla kannet hehkui kesällä kans ylikuumina, ei toi lisäjäähdytin poista sitäkään oikretta. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 oletkos lirutellut kanavat aivan täyteen öljyä? entä miten konetta koekäytit, varovasti tyhjäkäynnillää vai polkasit kierroksia välillä kunnolla et varmasti pumppu pyörii nopsaan jne... ootko varmistanut että pumppu ehyt ettei rattaan pyöri tyhjää entäs pumpun imupuoli, saa varmasti imettyä öljyy eikä mistään vuoda jne... entäs paljonkos kone näytti sulla ylilämpöö ja millasilla öljyillä. lähinnä sik,ss et oliko ns rajalla vai selkeesti öljyt sikakuumina. japaljonkos niit puristuksia sulla on koneessa. lähinnä nyt kiinnostaa tietää miks kone kävi sul kuumana. ehjä ja säädöissää oleva kone ei tee sitä. ja jos sulla kannet hehkui kesällä kans ylikuumina, ei toi lisäjäähdytin poista sitäkään oikretta. En ole lirutellut kanaviin koska se oli jo täynnä öljyä. Pumppua en ole tarkistanut, muuten kuin pyörittämällä konetta käsin öljykellon ollessa irti. Käynnissä ollessa annoin kyllä kierroksiakin kunnolla. Kone kävi viime kesänä pahimmillaan 140 asteessa. Öljynä on Kendall 20w50 racing green ja puristuksia muistaakseni 9.7 Koneella ajettu noin 3tkm eikä muuta ongelmaa ollut kuin tuo lämpö. Quote Link to comment
Racing Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 oletkos lirutellut kanavat aivan täyteen öljyä? entä miten konetta koekäytit, varovasti tyhjäkäynnillää vai polkasit kierroksia välillä kunnolla et varmasti pumppu pyörii nopsaan jne... ootko varmistanut että pumppu ehyt ettei rattaan pyöri tyhjää entäs pumpun imupuoli, saa varmasti imettyä öljyy eikä mistään vuoda jne... entäs paljonkos kone näytti sulla ylilämpöö ja millasilla öljyillä. lähinnä sik,ss et oliko ns rajalla vai selkeesti öljyt sikakuumina. japaljonkos niit puristuksia sulla on koneessa. lähinnä nyt kiinnostaa tietää miks kone kävi sul kuumana. ehjä ja säädöissää oleva kone ei tee sitä. ja jos sulla kannet hehkui kesällä kans ylikuumina, ei toi lisäjäähdytin poista sitäkään oikretta. En ole lirutellut kanaviin koska se oli jo täynnä öljyä. Pumppua en ole tarkistanut, muuten kuin pyörittämällä konetta käsin öljykellon ollessa irti. Käynnissä ollessa annoin kyllä kierroksiakin kunnolla. Kone kävi viime kesänä pahimmillaan 140 asteessa. Öljynä on valvoline 20w50 racing green ja puristuksia muistaakseni 9.7 Koneella ajettu noin 3tkm eikä muuta ongelmaa ollut kuin tuo lämpö. Onko suodatin samanlainen mitä on ennenkin käytetty? Onko öp anturi varmasti ehjä / nouseeko painemittari startatessa? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 jos sun kone muuten vakio 1300 niin ei todellakaan toivoa noilla puristuksilla saada lämpöjä kuriin ja varmasti kannetkin hehkuneet mukavissa lämpötiloissa. vakionokalle aivan liian korkeat puristukset. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Suodatin ja pumppu on sama kuin viime vuonna. Kokeilin kolmea eri öljykelloa ja aina sama tulos. Nojoo ei se ihan vakio kone ole:) 1776 ja nokka w120. Isoventtiilikannet ym. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 no pikkasen on joo vähän muuta kuin vakio 1300 kone. on siin jotain häikkää jos noin kuumana öljyt käy. epäilen edelleen vahvasti joidenkin säätöjen olevan metsässä oli säädetty tai yritetty laittaa kohdilleen. monasti virikone käy pikkasen viileempänä kuin vakiokone maantiellä ku se ei joudu niin kovalle rasitukselle kuin vakiomylly ja sulla on viel noi paksut 90,5 sylinterit. Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Kyöstin kanssa ihmeteltiin ja tultiin siihen tulokseen, että jos vaikka takimmainen paineventtiili olisi jumissa tms. Quote Link to comment
Racing Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Jos vp päinen painevena olisi jumissa ja päästäisi paineet suoraan pois kanavasta voisiko olla mahdollista? Loppuu kyllä neuvot kesken kun ehjään koneeseen joka ajosta jäänyt ehjänä tullut ufo vika! Pumppu kyllä nostaa öljyä kanaviin mutta painetta ei tule vaikka kone on ollut käynnissäkin. Jos ei paineventtilien purkamisella parane niin sitten kyllä neuvot loppuu pian kesken. Vp päinen venttilihän säätää painetta ja öp päinen lauhduttimelle menevän öljyn ,määrän viskositeetin mukaan. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Takimmiasen venan jumiutuminen nostaa ö-paineet tappiin ==> rikkoo ö-jäähyn, kokeiltu on. Vika ei ole siis siinä *** Laitoitko ö-pupun paikalleen kuivana? Jos vastaat "kyllä", on todennäköstä että ö-pumppusi repii ilmaa pyöriessään. Ei saa öljyä olleenkaan siirrettyä kuivana ylämäkeen..... Tähän on yksinkertainen lääke; kasaa pumppusi ensikerralla niin että pumpun hampaat on rötvätty vaseliinilla. Tää tiivistää pumpun, niin että rattaisiin asti tulee ö eka käynnistyksellä. Tän kuivastarttiongelman olen kokeillut itsekkin yhden kerran liikaa . . . . Quote Link to comment
Guest veewee Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Takimmiasen venan jumiutuminen nostaa ö-paineet tappiin ==> rikkoo ö-jäähyn, kokeiltu on. Vika ei ole siis siinä *** Laitoitko ö-pupun paikalleen kuivana? Jos vastaat "kyllä", on todennäköstä että ö-pumppusi repii ilmaa pyöriessään. Ei saa öljyä olleenkaan siirrettyä kuivana ylämäkeen..... Tähän on yksinkertainen lääke; kasaa pumppusi ensikerralla niin että pumpun hampaat on rötvätty vaseliinilla. Tää tiivistää pumpun, niin että rattaisiin asti tulee ö eka käynnintyksellä. Tän ongelman olen kokeillut yhden kerran liikaa, kun mosa seiso kauan aikaa Mutta jos venttiili jumittaa "ala"asentoon eli koko ajan auki niin mitä silloin tapahtuu? Pumppua en ole irrottanut talven aikana ja vuosi sitten kasatessa voitelin sen kyllä vaseliinilla. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 juu sorry. Ei tullu edes mieleen ala-asento. Se tosissaan hukkaa paineet. No korkki vekes lohkosta ja M12 kieretapilla paineen säätö-mäntä ulos lohkosta..... Quote Link to comment
Racing Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 juu sorry. Ei tullu edes mieleen ala-asento. Se tosissaan hukkaa paineet. No korkki vekes lohkosta ja M12 kieretapilla paineen säätö-mäntä ulos lohkosta..... ja tällä koneella on ajettu jo tuhansia kilometrejä kasattuna joten pumppu ei ole "kuiva". Quote Link to comment
Marko Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 ja tällä koneella on ajettu jo tuhansia kilometrejä kasattuna joten pumppu ei ole "kuiva". Kuinka niin? Tuolla alussa jo sanottiin että kone on ollut ilman öljyjä 2kk, aivan varmasti on kuiva. Kokeile pistää öljyntäytöstä paineilmaa kampikammioon ja samalla pyörität startilla konetta, jolloin sinne tulee ylipaine joka työntää öljyä pumpulle. Quote Link to comment
Racing Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 ja tällä koneella on ajettu jo tuhansia kilometrejä kasattuna joten pumppu ei ole "kuiva". Kuinka niin? Tuolla alussa jo sanottiin että kone on ollut ilman öljyjä 2kk, aivan varmasti on kuiva. Kokeile pistää öljyntäytöstä paineilmaa kampikammioon ja samalla pyörität startilla konetta, jolloin sinne tulee ylipaine joka työntää öljyä pumpulle. Niin kuiva ja kuiva mutta kuitenkin ajossa ollut,kyllä sinne sisälle kanaviin vähän jää öljyä aina ettei se juuri kasatun kuiva ole enää. Quote Link to comment
Marko Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 Oma kone kun oli kk ilman öljyä sai sitä sahata kauan ennenkuin paineet nousi. Mä laitoin öljylinjaan tratin ja täytin öljyllä ja jätin yöksi siihen niin sen jälkeen paineet nousi melkein samantien. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.