Jump to content

Etuakseli ongelma


Guest k-mikko

Recommended Posts

Guest k-mikko

Eli ongelma :

Karrikoiden toisen eturenkaan camber - ja toisen +. Etuakselissa säätöpalat sway-a-way tyyppiä, hitsattu akselin keskelle. Akseli normi leveä.

Ja kysymys:

Miten saan alajousipakan ja -tukivarret siirtymään noin 3mm oikealle? Eli pitäisikö jousipakan liikkua sivu suunnassa säätöpalan keskiholkkiin nähden vapaasti kun toi pultti on auki, vai onko siellä jotain muuta mitä en näe? Vai mikä täs mättää?? Joo ja pallonivelien lovet on samaan suuntaan. Ehkä tyhmä kysymys ja vaikeesti selitetty mut lisä tietoja saa kysyä. Kiitos etukäteen. [/img]http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/album_pic.php?pic_id=451[img\]

 

Kuvan liittäminen ei onnistu minulta.

Link to comment

Säätöpala näyttäs olevan olkatappikeulaan, jossa ei camberia useita millejä voi säätää. Se säädetään sidepultin välilaatoilla. Tai periaatteessa noilla säädetään vain, jos olkatuki ei ole spekseissään.

 

Lieneekö säätöpalassa itsessään tuon hahlon keskellä? Eikun mittailemaan!

Link to comment
Guest k-mikko

Joo eli nyt on tullu väärä kuva. Eli kyseessä on pallonivelakseli. Ja todellakin cambersäädöstä loppuu varat + kuskin alatukivarren ja kumitiivisteen välissä on rako.

Link to comment

Onks nyt kaikki kiristyspultit, joissa on kartio, varmasti pohjassa? Onko kaikki tukivarret varmasti pohjassa?

 

Onko tukivarret varmana suoria? Entä olka-akselit?

 

Onko säätöpulikka varmasti keskelle hitsattu?

 

Onko akseli suora?

 

Jos vastaus kaikkiin kohtiin on kyllä, niin mää en tiä.

Link to comment
ulkoisesti oikea ,sisä osa vanhempaan....

 

Kyllä mun on just samanlaiset sekä ulkoa että sisältä paitsi että tuo ruuvi jota toi nuoli osoittaa on hieman erimallinen, ja se on olkatappiakselille. Sisä osa on erilainen pallonivel akselissa.

Link to comment
Guest k-mikko

Taas on tallissa tuumailtu ja mittailtu.

 

Kartio kiristyspultit on pohjassa, kuin myös tukivarret.

Kaikki näyttäis suorilta ja ehjiltä.

 

Mitan mukaan palat on hitsattu keskelle. Siis siellä on ihan oikeat madalluspalat, kuvan nappasin vaan jostain äkkiä väärän.

 

Siis jousipakkako ei liiku siihen keskiholkkiin nähden? Ei ainakaan mun silmään sattunu siellä kartio upotusta.

 

Olisko selventävää kuvaa missään?

Link to comment
Guest Raggare

käytännössä tukivarsi ei voi pullottaa toisella puolella ulompana kun mitä pitäisi, ellei, jousi ole irti keskeltä ja toisesta päästä, jousi on jostain kumman syystä pitempi toiselta puoleltaan..

kuvasta selvenee vähän, eli punasella pidätinruuvit, harmaa jousi ja keskellä akseliputkee ja tukivarret päissä, eli ei tuo oikein pääse leviämään, ellei joku noista ole sitten viallinen..

post-8-13888358866988_thumb.jpg

Link to comment
Guest k-mikko

Eli ainoa vaihtoehto on että pala on hitsattu sivuun. Vaikka mitan mukaan näin ei ole.

 

Eli keskellä jousta on siis pidätinpultille upotus, ja näin ollen sitä ei voi siirtää.

 

Toinen tulivarsi siis on kauempana akseliputkesta ku toinen. Jos otan pidätinpultin pois ja kopautan kuskin puolen alatukivarteen, niin että se liikkuu n.3mm repsikalle päin, tukivarret ovat yhtä kaukana akselista, pyörät pystyssä, mut pidätinpultti ei tietyst mee paikalleen.

 

Kyllä tästä kuvankin sais, en tiiä vaan mitä kuvais.

Link to comment
Guest k-mikko

Pidätinpultin reikään kurkkaamalla upotusta ei näy. En väitä etteikö sellasta olisi. Mut kokeilin jättää pidätinpultin löysälle ja naputtaa niin että pultti vastaa akselin hahloon, tulos ei liikkunut. Liian vähän voimaa?

 

Mittasin palaa keskelle monestakin kohtaa, esim akseliputken päästä, iskaritolppien saumoista, akselin kiinnityspulteista...

 

Nyt alan jo toivoa, kumpa en olisi huomannut koko asiaa...

Link to comment

voisko olla susi se alempi säätöpalan sisäosa? sillai siis että esim.sivuun porattu lukitusruuvin kohta,joka aiheuttas ton sivuun menon?

 

tai onko se toinen saman putken tukivarsi sisempänä(tiiviimmin)sitä tiivistettä vasten??kuin ylemmän/hyvin kasaan menneen putken tukivarret??

 

nuo harakiri palikat kun yleensä ei ihan varmasti ole ilman viilaa hyvät!joskus jopa ovat!!!!

 

nii ja ainakin uudemmat pitää asentaa sillai kummasti(en muista miten tarkalleen)mutta sitä keskimmäistä lukitus pulttia ei kasatussa akselis ees pois saa.tää siis uudempi eli pallonivel malli,enkä tiedä päteekö vanhempaan malliin!!

Link to comment

Onko noi jousipakat varmasti oikein kiinni? Tuossa uudemmassa säätöpalassahan on kaksi ruuvia joista toinen on lyhyt kuusiokoloruuvi (A)joka lukitsee jousipakan sisäpalaan ja menee putken sisään kun ne käännetään 90 astetta ja asennetaan se pitempi ulkoinen ruuvi (B) jolla lukitaan se säädettyyn korkeukeuteen.

 

2180.JPG

Link to comment
Guest k-mikko

Kiitos Hebster. Eli siellä on vielä 3. ruuvi mikä lukitsee keskiholkin pakkaan.

 

Eli vaihtoehtoja ei jää kuin se et pala ei ole keskellä. Tai kierre ei ole keskellä. En ole siis akselia itse tehny, mut oletan et se on oikein kasattu.

 

No sitte korjaus ehdotuksia, vai onko palan irroitus ainoa keino?

Link to comment
Guest k-mikko

Eli tarkoitit Mika varmaan tota ruuvia A. Eli alaputken kalut ulos? No kunhan päivällä heräilee niin täytyy alkaa tutkia.

 

Kiitos kaikille tähän asti apuaan tarjonneille.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo ruuvi a. Ei siinä tarvii muuta kun irrottaa pitkä ruuvi pois rejästä ja kääntää palikkaa 90 astetta. Sitä varten varmaan pitää ottaa alapallot irti olka-akseleista ja iskarit pitää kans irrottaa ainakin toisesta päästä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...