Guest k-mikko Posted March 14, 2007 Share Posted March 14, 2007 Eli ongelma : Karrikoiden toisen eturenkaan camber - ja toisen +. Etuakselissa säätöpalat sway-a-way tyyppiä, hitsattu akselin keskelle. Akseli normi leveä. Ja kysymys: Miten saan alajousipakan ja -tukivarret siirtymään noin 3mm oikealle? Eli pitäisikö jousipakan liikkua sivu suunnassa säätöpalan keskiholkkiin nähden vapaasti kun toi pultti on auki, vai onko siellä jotain muuta mitä en näe? Vai mikä täs mättää?? Joo ja pallonivelien lovet on samaan suuntaan. Ehkä tyhmä kysymys ja vaikeesti selitetty mut lisä tietoja saa kysyä. Kiitos etukäteen. [/img]http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/album_pic.php?pic_id=451[img\] Kuvan liittäminen ei onnistu minulta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Miksi haluat siirtää alempaa jousipakkaa? Vai loppuko camberin säätöpalikoista liikevara? Quote Link to comment
-tipi- Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Säätöpala näyttäs olevan olkatappikeulaan, jossa ei camberia useita millejä voi säätää. Se säädetään sidepultin välilaatoilla. Tai periaatteessa noilla säädetään vain, jos olkatuki ei ole spekseissään. Lieneekö säätöpalassa itsessään tuon hahlon keskellä? Eikun mittailemaan! Quote Link to comment
Guest k-mikko Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Joo eli nyt on tullu väärä kuva. Eli kyseessä on pallonivelakseli. Ja todellakin cambersäädöstä loppuu varat + kuskin alatukivarren ja kumitiivisteen välissä on rako. Quote Link to comment
Lasse Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Onks nyt kaikki kiristyspultit, joissa on kartio, varmasti pohjassa? Onko kaikki tukivarret varmasti pohjassa? Onko tukivarret varmana suoria? Entä olka-akselit? Onko säätöpulikka varmasti keskelle hitsattu? Onko akseli suora? Jos vastaus kaikkiin kohtiin on kyllä, niin mää en tiä. Quote Link to comment
Guest scurri Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=451 Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Jos toi säätöpala on tuo joka on kuvassa niin se on kyllä väärä pallonivel akseliin... Quote Link to comment
nalleolut Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 ulkoisesti oikea ,sisä osa vanhempaan.... Quote Link to comment
Guest Raggare Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 soon mun pulikka ja se on oikein asennettu ;D oisko tuosta ongelmasta kenties kuvaa? Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 ulkoisesti oikea ,sisä osa vanhempaan.... Kyllä mun on just samanlaiset sekä ulkoa että sisältä paitsi että tuo ruuvi jota toi nuoli osoittaa on hieman erimallinen, ja se on olkatappiakselille. Sisä osa on erilainen pallonivel akselissa. Quote Link to comment
Guest k-mikko Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Taas on tallissa tuumailtu ja mittailtu. Kartio kiristyspultit on pohjassa, kuin myös tukivarret. Kaikki näyttäis suorilta ja ehjiltä. Mitan mukaan palat on hitsattu keskelle. Siis siellä on ihan oikeat madalluspalat, kuvan nappasin vaan jostain äkkiä väärän. Siis jousipakkako ei liiku siihen keskiholkkiin nähden? Ei ainakaan mun silmään sattunu siellä kartio upotusta. Olisko selventävää kuvaa missään? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 käytännössä tukivarsi ei voi pullottaa toisella puolella ulompana kun mitä pitäisi, ellei, jousi ole irti keskeltä ja toisesta päästä, jousi on jostain kumman syystä pitempi toiselta puoleltaan.. kuvasta selvenee vähän, eli punasella pidätinruuvit, harmaa jousi ja keskellä akseliputkee ja tukivarret päissä, eli ei tuo oikein pääse leviämään, ellei joku noista ole sitten viallinen.. Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Eikö noissa jousipakoissa ole se upotus sekä tukivarsien ruuveille että sille keskiruuvillekin? Ainakin mulla on semmoinen muistikuva... Quote Link to comment
Guest k-mikko Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Eli ainoa vaihtoehto on että pala on hitsattu sivuun. Vaikka mitan mukaan näin ei ole. Eli keskellä jousta on siis pidätinpultille upotus, ja näin ollen sitä ei voi siirtää. Toinen tulivarsi siis on kauempana akseliputkesta ku toinen. Jos otan pidätinpultin pois ja kopautan kuskin puolen alatukivarteen, niin että se liikkuu n.3mm repsikalle päin, tukivarret ovat yhtä kaukana akselista, pyörät pystyssä, mut pidätinpultti ei tietyst mee paikalleen. Kyllä tästä kuvankin sais, en tiiä vaan mitä kuvais. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Mistä oot mitannu sitä että onko keskellä? Akseliputkien päistä vai jostain kohtaa pystyosia? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 olka-akseli irti ja nykimään tukivarresta, tuleeko kuinka paljon romua mukana.. Quote Link to comment
Guest k-mikko Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Pidätinpultin reikään kurkkaamalla upotusta ei näy. En väitä etteikö sellasta olisi. Mut kokeilin jättää pidätinpultin löysälle ja naputtaa niin että pultti vastaa akselin hahloon, tulos ei liikkunut. Liian vähän voimaa? Mittasin palaa keskelle monestakin kohtaa, esim akseliputken päästä, iskaritolppien saumoista, akselin kiinnityspulteista... Nyt alan jo toivoa, kumpa en olisi huomannut koko asiaa... Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 voisko olla susi se alempi säätöpalan sisäosa? sillai siis että esim.sivuun porattu lukitusruuvin kohta,joka aiheuttas ton sivuun menon? tai onko se toinen saman putken tukivarsi sisempänä(tiiviimmin)sitä tiivistettä vasten??kuin ylemmän/hyvin kasaan menneen putken tukivarret?? nuo harakiri palikat kun yleensä ei ihan varmasti ole ilman viilaa hyvät!joskus jopa ovat!!!! nii ja ainakin uudemmat pitää asentaa sillai kummasti(en muista miten tarkalleen)mutta sitä keskimmäistä lukitus pulttia ei kasatussa akselis ees pois saa.tää siis uudempi eli pallonivel malli,enkä tiedä päteekö vanhempaan malliin!! Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Onko noi jousipakat varmasti oikein kiinni? Tuossa uudemmassa säätöpalassahan on kaksi ruuvia joista toinen on lyhyt kuusiokoloruuvi (A)joka lukitsee jousipakan sisäpalaan ja menee putken sisään kun ne käännetään 90 astetta ja asennetaan se pitempi ulkoinen ruuvi (B) jolla lukitaan se säädettyyn korkeukeuteen. Quote Link to comment
Guest k-mikko Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Kiitos Hebster. Eli siellä on vielä 3. ruuvi mikä lukitsee keskiholkin pakkaan. Eli vaihtoehtoja ei jää kuin se et pala ei ole keskellä. Tai kierre ei ole keskellä. En ole siis akselia itse tehny, mut oletan et se on oikein kasattu. No sitte korjaus ehdotuksia, vai onko palan irroitus ainoa keino? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 No kato ekaks onks ton ruuvin kärki montussa vai sen kolmisen milliä laidassa. Quote Link to comment
Guest k-mikko Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Eli tarkoitit Mika varmaan tota ruuvia A. Eli alaputken kalut ulos? No kunhan päivällä heräilee niin täytyy alkaa tutkia. Kiitos kaikille tähän asti apuaan tarjonneille. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Joo ruuvi a. Ei siinä tarvii muuta kun irrottaa pitkä ruuvi pois rejästä ja kääntää palikkaa 90 astetta. Sitä varten varmaan pitää ottaa alapallot irti olka-akseleista ja iskarit pitää kans irrottaa ainakin toisesta päästä. Quote Link to comment
Fileas Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Muistaakseni: Jos ruuvi A ei ole montussa, ei säätöpala mahdu kääntymään "oikeaan" asentoon, eli isoa pulttia ei saa paikoilleen. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Niin se menee, mutta kun ei voi yhtään sanoa mitä sieltä yleensäkään löytyy, niin kannattaa kattoa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.