hanex Posted February 25 Posted February 25 Olisi tarkoitus vaihtaa tuo lämpökotelon alapelti koko pakettina, eli kori autossa paikallaan. Olisiko antaa vinkkejä tähän hommaan? Pienimmätkin vinkit tervetulleita. mm miten kannattaa irroittaa vanha alapelti (pistehitsit irti läpi ylhäältä vai kuinka?), etureunaa on ilmeisesti joskus hitsattu umpeen niin siihen täytynee käyttää erilaisia metodeja, miten valmistella osat, miten hitsata uusi (pistehitsikonetta ei ole). Quote
Kurre Posted February 25 Posted February 25 Toihan on yhtä helppoa ku kalsareitten vaihtaminen farkkuja riisumatta. Jos alapelti on vaihtokunnossa, onko muu osa lämpökanavaa ehjä? Itse en edes yrittäisi. 2 Quote
ovaaliheppu Posted February 25 Posted February 25 En lähtis yrittämään laiskana pohja autossa kii ees. Kori irti, riittää jos saa 15cm palikat väliin ja tilaa tehdä. Lamellilaikalla kotelon pohjan reunoja laihemmaks jos ei pisteitä selkeesti löydä, jos löytää niin pisteiden kohdalta ohuemmaks vaikka pieneks kuluneella katkaisulaikalla. Sit vaikka laikalla tai paineilmasahalla tms. koko keskiosa auki niin että reunoille jää pistehitsisuirut vielä pohjasta, kärkipihdeillä rullaten ne suirut veks, loput hiomalla sileeks, väliin weld through primer, ja pistehitsillä uus paikalleen. Korin irroitus on sen verran nopsa homma etten jättäis monessakaan puuhassa tekemättä että saa kunnolla tehtyä, muuten menee kötöstelyks 100% varmasti. Toki jos on pohjaa vedetty koriin aikanaan kii sulattaen, kaikki pultit valmiiks jo umpitiukassa ruostuneena - vaihtaisin auton 😄 Quote
hanex Posted February 27 Author Posted February 27 Onkos kukaan käyttänyt saksinosturia apuna korin irroituksessa? Quote
ovaaliheppu Posted February 27 Posted February 27 joo, sellasta renkaanvaihtonostinta, vai matalanostin lienee onkaan viralliselta nimeltään. Auto ylös, pultit auki, pukit varapyöräkotelon pohjan kohdille kumipalojen kanssa, vastaava pukki takapuskurikiinnikkeiden kohdalle kumipalojen kanssa ja sit nostin pohjan kera alas Quote
hanex Posted February 27 Author Posted February 27 20 minutes ago, ovaaliheppu said: joo, sellasta renkaanvaihtonostinta, vai matalanostin lienee onkaan viralliselta nimeltään. Auto ylös, pultit auki, pukit varapyöräkotelon pohjan kohdille kumipalojen kanssa, vastaava pukki takapuskurikiinnikkeiden kohdalle kumipalojen kanssa ja sit nostin pohjan kera alas Jees tollasta tapaahan sitä sitten voisi yrittää kokeilla. Toki pitäs katsoa mille korkeudelle tuon korin saisi jäämään. Saapa nähdä, se voi olla, että koko lämpökanava olisi paras ratkaisu vaihtaa, mutta pitää katsoa uskaltaako noin suureen remonttiin aloittelija ruveta :). Quote
ovaaliheppu Posted February 27 Posted February 27 Jos sulla on mahku tehdä pukit vaikka lankuista niin nosta auto nostimella mahdollisimman korkeelle, voi sitte napata pyörät pois alustasta ja laskee nostimen lattialle, väliin jää hyvin tilaa askarrella toi kuntoon. Ei välttämättä ole tarve vaihtaa koteloa, nappaat pelkän pohjan auki ensin. Jos et nyt löydä kummaltakaan puolelta reikiä kotelon kyljistä niin ei ne sinne tuota pohjaa vaihtaessakaan itsestään kasva. Useampaan autoon oon pelkät koteloiden pohjat vaihtanut vuosien mittaan, vain kahteen koko kotelot, mutta ne puuttui jo hommaa aloittaessa. 60-luvun puolen välin jälkeisissä kulkineissa on tuntunu mätivän joskus jopa niinpäin että pohja on ehjä, mutta astinlautojen takaa on kylki hävinnyt kokonaan. Quote
Racing Posted March 9 Posted March 9 (edited) Kannattaa myös ostaa ne pohjapellit paksupeltisenä autocraft versiona muut on paskaa. Koko koteloita ei kannata vaihtaa jos saa paloista tehtyä hyvän. Kori on myös syytä pukittaa niin ettei ole väännätyksessä kun helmoja leikkelet muuten on oviaukot kierot. Edited March 9 by Racing Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.