Jump to content

Kuplan lämpökotelon alapellin vaihto


Recommended Posts

Posted

Olisi tarkoitus vaihtaa tuo lämpökotelon alapelti koko pakettina, eli kori autossa paikallaan. Olisiko antaa vinkkejä tähän hommaan? Pienimmätkin vinkit tervetulleita. mm miten kannattaa irroittaa vanha alapelti (pistehitsit irti läpi ylhäältä vai kuinka?), etureunaa on ilmeisesti joskus hitsattu umpeen niin siihen täytynee käyttää erilaisia metodeja, miten valmistella osat, miten hitsata uusi (pistehitsikonetta ei ole).

Posted

Toihan on yhtä helppoa ku kalsareitten vaihtaminen farkkuja riisumatta.

Jos alapelti on vaihtokunnossa, onko muu osa lämpökanavaa ehjä?

Heater Channel Complete, Right, 1302 & 1303

 

Itse en edes yrittäisi.

  • Like 2
Posted

En lähtis yrittämään laiskana pohja autossa kii ees. Kori irti, riittää jos saa 15cm palikat väliin ja tilaa tehdä. Lamellilaikalla kotelon pohjan reunoja laihemmaks jos ei pisteitä selkeesti löydä, jos löytää niin pisteiden kohdalta ohuemmaks vaikka pieneks kuluneella katkaisulaikalla. Sit vaikka laikalla tai paineilmasahalla tms. koko keskiosa auki niin että reunoille jää pistehitsisuirut vielä pohjasta, kärkipihdeillä rullaten ne suirut veks, loput hiomalla sileeks, väliin weld through primer, ja pistehitsillä uus paikalleen.

 

Korin irroitus on sen verran nopsa homma etten jättäis monessakaan puuhassa tekemättä että saa kunnolla tehtyä, muuten menee kötöstelyks 100% varmasti.  Toki jos on pohjaa vedetty koriin aikanaan kii sulattaen, kaikki pultit valmiiks jo umpitiukassa ruostuneena - vaihtaisin auton 😄

 

 

Posted

joo, sellasta renkaanvaihtonostinta, vai matalanostin lienee onkaan viralliselta nimeltään. Auto ylös, pultit auki, pukit varapyöräkotelon pohjan kohdille kumipalojen kanssa, vastaava pukki takapuskurikiinnikkeiden kohdalle kumipalojen kanssa ja sit nostin pohjan kera alas

Posted
20 minutes ago, ovaaliheppu said:

joo, sellasta renkaanvaihtonostinta, vai matalanostin lienee onkaan viralliselta nimeltään. Auto ylös, pultit auki, pukit varapyöräkotelon pohjan kohdille kumipalojen kanssa, vastaava pukki takapuskurikiinnikkeiden kohdalle kumipalojen kanssa ja sit nostin pohjan kera alas

 

Jees tollasta tapaahan sitä sitten voisi yrittää kokeilla. Toki pitäs katsoa mille korkeudelle tuon korin saisi jäämään. Saapa nähdä, se voi olla, että koko lämpökanava olisi paras ratkaisu vaihtaa, mutta pitää katsoa uskaltaako noin suureen remonttiin aloittelija ruveta :).

Posted

Jos sulla on mahku tehdä pukit vaikka lankuista niin nosta auto nostimella mahdollisimman korkeelle, voi sitte napata pyörät pois alustasta ja laskee nostimen lattialle, väliin jää hyvin tilaa askarrella toi kuntoon. Ei välttämättä ole tarve vaihtaa koteloa, nappaat pelkän pohjan auki ensin. Jos et nyt löydä kummaltakaan puolelta reikiä kotelon kyljistä niin ei ne sinne tuota pohjaa vaihtaessakaan itsestään kasva. Useampaan autoon oon pelkät koteloiden pohjat vaihtanut vuosien mittaan, vain kahteen koko kotelot, mutta ne puuttui jo hommaa aloittaessa. 60-luvun puolen välin jälkeisissä kulkineissa on tuntunu mätivän joskus jopa niinpäin että pohja on ehjä, mutta astinlautojen takaa on kylki hävinnyt kokonaan.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Kannattaa myös ostaa ne pohjapellit paksupeltisenä autocraft versiona muut on paskaa. Koko koteloita ei kannata vaihtaa jos saa paloista tehtyä hyvän.  Kori on myös syytä pukittaa niin ettei ole väännätyksessä kun helmoja leikkelet muuten on oviaukot kierot.

Edited by Racing

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...