Jump to content

ruiskun suuttimista??


Guest jackpot

Recommended Posts

Guest jackpot

Mulla on Uaz merkkinen maastohenkilöauto, kun se on sen verran tuore tapaus, on siihen rakennettava lamda ohjattu ruisku + katti. Aino asia mikä liittyy volkkariin, on sen ruisku:'

Kolmoskopasta purettu 1.6 bensakoneen 1-piste ruisku/kaasutin. Tämä olisi helppo viskata uazin imusarjan jatkoksi, mutta löytyykö tähän ruiskuun isompaa suutinta? Uazin kone on 2.4 litrainen, joten polttoaineen määrää pitäisi saada nostettua rajusti.

Mites tyhjäkäynti suutin? Ohjaako tätä lämpötila anturi, vai miten tapahtuu kylmä rikastus? Onko se mahdollista ihan "porata" isommaksi?

Link to comment

Ootkohan ihan tosissasi nyt. 1.6 koneen suuttimissa ei riitä tuotto mitenkään tohon ellei ton uazin viritysaste ole aivan mopo. Vähäpäästöiseen autoon ei myöskään mitään mahkuja tehdasboksilla jonka lähtökohdat on noin erilaiset. Tuskin helppoa sovittaa mitään tehdasboksia muutenkaan jos haluat oikeisiin säätöihin ja päästöarvoista läpi. Se lambdakorjaus mitä bokseissa yleensä on ei säädä koko boksia automaattisesti kohilleen vaan korjaa vähän seosta tarvittaessa. Tarttisit ohjelmoitavan ruiskuboksin jotta saisit säädettyä seokset kohilleen.

Link to comment

Eipä nuo mitään suunnittelun riemuvoittoja näyttäny aikonaan olevan. Kerran istunu kyydis, oli melkonen kokemus vaikka oli jo sitä ennen kaiken maailman romuilla tullutkin liikuttua.

Link to comment
Guest jackpot

ensinnäkin, siitä ei valu bensat läpi putkea myöten. Suurimmaksi osaksi moottori tuottaa bensasta tehtaan mukaan 70-90hv ja loput energiasta muuttuu lämmöksi. Tämän voi todeta yksinkertaisesti ihan pakoputken päästäkin, pakokaasu on erittäin kuumaa, rukkaset sulaa käsiin.

 

Ehkä oli hätiköityä se ruiskun valinta, se oli ainoa valmiina nurkissa lojumassa. Mutta nyt on tiedossa mikä on "helpompi" saada käymään, nimittäin chevrolet astrossa on käytetty 1-piste ruiskua. Moottorin tilavuus muistaakseni on 4.3 litraa, tätä ruiskua on käytetty myös monessa muussa projekti autossa.

Mutta vielä on tutkimatta, mistä ruisku ottaa ohjauksen polttoaineen suihkutukselle? Onko virranjakassa juurikin se asennon tunnistin, joka imutahdin aikaan antaa ohjauksen ruiskuun? Kyseistä tunnistinta ei ainakaan näissä uazeissa ole, joten virranjakajakin menee joiltain osin vaihtoon.

Link to comment

Yleensä nuo ruiskut ei välitä tuon taivaallista imutahdeista vaan suihkuttavat bensaa "jatkuvasti". Sytkältä riittää kierroslukutieto. Tosin Astron ruutta on mulle tuntematon, joten varma ei voi olla. Overdrivella varmaan joku osaa vastata...

 

t. Mika

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Suurimmaksi osaksi moottori tuottaa bensasta tehtaan mukaan 70-90hv ja loput energiasta muuttuu lämmöksi.

Tätä vois nyt vähän valaista kun olen tietämätön..

Eikös se loppubensa, mitä siitä "suurimmasta osasta" jää, tule palamattomana ulos? Vai höyrystyykö se vasta pakosarjassa? Vai sitooko se palotilasta lämpöä ja kuljettaa pakoputkea pitkin pois? (Jos näin on, niin toihan olis hyvä vinkki kaikille joilla on autoissa ongelmia lämpöjen kanssa.)

 

 

Aika hyvä toleranssi on tehtaalla tehoissa(70-90hv), on tainnu olla sedät Uljanovskissa optimistisella päällä.

Link to comment
[

Tätä vois nyt vähän valaista kun olen tietämätön..

Eikös se loppubensa, mitä siitä "suurimmasta osasta" jää, tule palamattomana ulos?

 

Kyllä se suurimmaksi osaksi muutu lämmöksi bensiinin energia ja joku 20% muuttuu liike-energiaksi. Palotilan jäähdyttämiseen voi kyllä käyttää ylimääräistä bensaa, mutta kovinkaan päästö- tai kukkaroystävällistä se ei taida olla.

 

Mitä tulee tähän projektiin,niin eiköhän se golfin ruiskurunko nyt tuon 70-90hv hengitä. Ohjaukseen vaikka megaruutta,

Link to comment

Luulisi ruiskuttavan "jatkuvasti" kun kerran on yksipiste ruiskukin

 

 

Yleensä nuo ruiskut ei välitä tuon taivaallista imutahdeista vaan suihkuttavat bensaa "jatkuvasti". Sytkältä riittää kierroslukutieto. Tosin Astron ruutta on mulle tuntematon, joten varma ei voi olla. Overdrivella varmaan joku osaa vastata...

 

t. Mika

Link to comment
Luulisi ruiskuttavan "jatkuvasti" kun kerran on yksipiste ruiskukin

 

 

Yleensä nuo ruiskut ei välitä tuon taivaallista imutahdeista vaan suihkuttavat bensaa "jatkuvasti". Sytkältä riittää kierroslukutieto. Tosin Astron ruutta on mulle tuntematon, joten varma ei voi olla. Overdrivella varmaan joku osaa vastata...

 

t. Mika

 

Joo, varsinkin kun tuo "jatkuvasti" tarkoittanee täydellä teholla jotain 80-90% ajasta. Eihän Boschin 4-pisteruutatkaan (LE ja LH) välitä siitä onko imutahti vai ei.

 

t. Mika

Link to comment

Joo, varsinkin kun tuo "jatkuvasti" tarkoittanee täydellä teholla jotain 80-90% ajasta. Eihän Boschin 4-pisteruutatkaan (LE ja LH) välitä siitä onko imutahti vai ei.

 

Eikä välttämättä ole noinkaan pitkä työtahti. Päästöjen vuoksi voi uudemmissa ruiskuissa olla vaiheittainen ohaus, mutta yleensä kaikki suuttimet ruuttaavat yhtäaikaa (kerran kierroksella).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...