Jump to content

Recommended Posts

Posted

Moikka tässä sukulaisen vw kuplaa laittamassa katsastus kuntoon ja onnistuin polttaa moottori tilasta piuhoja!

Nyt kaikki piuhat mitkä oli vaihto kunnossa on vaihettu ja uusi virranjakaja sekä puola vaihettu eikä siltikään tulpat lyö kipinää( eli ei käynnisty ). Osaisko joku täälä antaa jotain vihiä missä vika voisi olla.

Ps puolalle tulee virtaa ja on runkoon eli miinukseen yhteydessä.

Posted

Puolan - tulee jakajan (yleensä vihreään) piuhaan, virtalukolta puolan+. Puolan+ automaattiryypylle ja sammutussolenoidille kaasuttimeen jos sellaiset on olemassa.

Posted

Jesse on löytänyt internetiin, hyvä Jesse! Oikein kuvaava otsikko😉 Et muuten ole tämän palstan 20-vuotisen historian aikana ensimmäinen, jolla ei Kupla käynnisty, joten kannattaa alottaa kokeilemalla hakua, eli vähän niinku KVG.

 

https://volkkaripalsta.com/keskustelu/search/?q=käynnisty&quick=1

 

Tarkastaisin kuitenkin vielä ne omat kytkennät, jos ei uusilla osillakaan kipunaa tule. Paloiko ne piuhat sähkövian vai tulipalon vuoksi? Jos sähkövian, niin rajouttuiko eristeiden sulaminen varmasti vain moottoritilaan. Jos joku on kikkaillut sulakerasialla piuhan väärälle puolen sulaketta, on voinu koko johtosarja sulahtaa nippuun pidemmältä matkalta. 

  • Like 1
  • Haha 1
Posted

Jos puolalle tulee virta niin tilanne on jo aika hyvä, varmista vielä että + menee oikeasti puolan + napaan. 

 

Kuten SamiO tuossa laittoikin, puolan miinusnavasta menee (alunperin vihreä) johto virranjakajan katkojan kärkeen. Varmista vaikka yleismittarila silloin kun kärjet on auki.

 

Oletettavasti uusi puola on kunnossa, mutta on se hyvä varmistaa. pyöritä konetta niin että kärjet on auki (tai käännä virranjakajaa sopivasti), laita yksi tulpan johto suoraan puolaan kiinni ja tulppa niin että madottuu. Sitten virrat päälle ja ruuvimeisseilllä kosket kärkienväliin niin että ne yhdistyy ja heti pois, nyt pitäisi tulla kipinä. Ellei tule, puola on viallinen. Noh oletettavasti kipinä tulee.

 

 

Sitten virrat taas pois päältä ja kytket puolan virranjakajaan normaalisti. Taas yhdellä tulpalla varmista että kipinä tulee, siis tulppa irti ja maahan kiinni ja kaveri starttaa - pitäisi näkyä kipinä. Ellei näy niin joko pyörijä on viallinen tai kärjet on niin isolla että kipinä tulee silloin kun pyorijä ei osu tulpanjohdon kontaktoriin. Säädä kärjet oikein ja koeta uudelleen, ellei vieläkään tule kipinää niin voi eipäillä että pyörijä on viallinen.

 

Kun kipinä on saatu niin sitten vaan säädät ajoitusmerkin kohdalleen (hihnapyörässä merkki kampikammion halkaisukohtaan), pyöritä virranjakajaa vastapäivään niin että kärjet juuri ja juuri aukeaa tuossa kohdassa - pyörijä osoittaa nyt joko 1 tai 3 sylinterin kontaktoriin. Laita vaikka ensin 1- sylinterille (ja muut siitä myötäpäivään sytytysjärjestyksessä oikeille tulpille)  ja ellei käynnisty niin se on oletettavasti 3 sylinteri. Jommalla kummalla kombolla pitäisi yrittää startata kunhan varmistat, kuten SamiO laittoi, että puolan + navalta menee kaasariin solenoidiin (jos sellainen on) ja lämmitinvastukseen johdot.

 

Jos nyt jostain syystä ei vieläkään edes yritä startata niin varmista että pakoputkesta tuoksuu bensa, ellei tuoksu - vika on muualla (tai kaasarin solenoidi ei saa virtaa)

 

Netistä tosiaan löytyy ohjeita jos englanti sujuu tai yllämainittu ei avaudu, minä en laskisi mitään tämän palstan "hakukoneen" varaan, vaikka toisille se riittää. 

 

Tsemppiä vian selvittämiseen!

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...