Jump to content

erillissarja kuplaan?


Guest Niko79

Recommended Posts

Guest Niko79

5 1/4 tai 6 1/2 erillissarja ala biltema competition(juu on paska tiedän!!) olisi tarkoitus änkeä kuplaan(eteen).Nyt kaikki mahdolliset "tee se itse" ideat ilmoille ja mieluusti kuvien kera.tiedän myös että valmiita koteloita saa, nyt olis vaan tarkoitus rakennella ihan itse.jos hengentuotoksiaan ei halua jakaa kaikille tai kuvia saa laitettua näille sivuille,niin mulle voi postia lähettää suoraan osoitteeseen issakainen79@msn.com ps itse ajattelin joko oviasennusta tai sitten jotain kick paneeli hässäkkää.

Link to comment
Guest Tuoppi

moi,

 

itse tein lasikuidusta/puusta kick-paneel kotelot lokasuojien päälle. ensin maalarinteippiä maton suojaks ja sen jälkeen uretaanit päälle. sit vaan muotoonsa kuivunu uretaani varovasti pois ja lasikuitu hommiin. kun tausta oli kuidutettu sahasin vaneerista sivun ja etuosan. teipeillä kiinni oikeaan kohtaan ja kuidulla kiinni kuituun. kotelot on tallissa joten voin näpätä kuvan kun kerkiän. nää kotelot oli siis 6 1/2" elementeille. oviin en lähtis kyllä itse rakenteleen mitään jos haluat muutakin kuin huminaa tai jos suljetut haluat oviin on se aika urakka. ja ennen kuin joku kerkiää niin jotkut tykkää free-air asennuksista mut en kuulu niihin mut makuasia...eli ei vedetä herneitä nenuun :)

Link to comment

Itse ajattelin vastaavaa hommaa ja lähinnä mieleeni tuli, että laittaisi alkuperäisen ovipahvin alle ainakin alaosaa riittävän pakusa vaneria koko oven matkalle esim 20cm korkeudelle. Siihen sitten ovipahvi päälle ja kajari kunnolla kiinni. En vielä tiedä, onko yhtään toteuttamiskelpoinen, mutta ajatuksen tasolla ainakin toimii.

 

Lähinnä suurinta pulmaa aiheuttanee ovipahvin saamienn vanerin päälle siististi, jos ajattelee käyttävänsä vaikka 15mm vaneria. Jonkinlaisella reunan höyläyksellä se olisi ehkä ratkaistavissa.

Link to comment

Kun ei olla mitään kovin hifiä lähtökohtaisestikaan rakentamassa, niin tässä threadissa : http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/4174-ämpärit-soimaan-6-volttisessa/

 

käsitelty suitcase sound system olisi helppo, henkeen sopiva ja muutenkin metka meininki.

 

Ovia jos rupee kovasti toppaamaan vanerilla niin alkuperäisyyttä on siinä vaiheessa enää turha haikailla, tekee sitten kerralla koko ovipahvit uusiksi mieleisellään pinnoitteella. Ovikoteloissa pahvin takana ei ole mitenkään hirveästi syvyyttä joten tuommoinen 5-tuumanen biliksen sarjakin vaatinee tosiaan vähän korotusta.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment
Guest Niko79

Hmmm, pitäisköhän tehdä kick paneelit pellistä ja eristää bitumilla.ehkä sitä biltsun sarjaakin vois vielä miettiä vaihtavansa johonkin hieman laadukkaampaan,vaikka hämmästykseksi kyllä se sarja ei ihan kauheelta näyttänyt/kuulostanut.antakaa vaan ehdotuksia rohkeasti.sekä rakentelun/kaiuttimien valinnassa. takatilaan on tulossa mds,n 10 subi tehdasboksissa ja 2x100w autostudion vahvari.sarjaa ohjaaan sonyn cd mankalla, mahdollisesti etu ja takakanavat yhdistettynä.

Link to comment

V-Wauhtipisteellä oli poppikupla joka keräsi polaalit FASCAn kisoiss 90-luvulla. Siinä oli juuri pellistä väännetyt kotelot jalkatilan sivuilla. Ne kannattaa ensin pokata ja viilata muotoon, vaimentaa sisäpuolelta ja sitten laittaa esim sikafleksillä kiinni niin saa tiiviit kotelot.

 

Oviasennusta en suosittele koska ovilasin tiivisteet päästää aina vettä läpi ja vaikka kaiuttimille tekee sadesuojat niin se vesi tahtoo silti löytää tiensä itse kaiuttimeen kun se liikuttaa ilmaa soidessaan.

 

Kun sulla kerran on noi elementit jo niin tee niillä vaan. Yli 50% äänenlaadusta on kiinni asennuksesta. Eli hae olemassaolevilla palikoilla oikeat asennuspaikat ja jos tuntuu että tarvii uudet elementit niin ne sopii melko varmaan samoihin reikiin.

 

Bassolle ja etukaiuttimille erilliset vahvistimet ja takaelementit suoraan soittimesta. Tosin toimiihan ne etuelementitkin suoraan soittimesta.

Link to comment

Itse tein 5,5" mideille kotelot Orthexin litran muovikuupasta. Rautasahalla varsi pois ja 12 mm kovalevystä kuupan yläreunan sisäpuolelle noin 10 mm leveä rengas (leveys tietty elementin vaatiman asennusreiän mukaan) noudattelemaan kuupan muotoa. Vähän kittiä väliin ja neljällä ruuvilla ulkopuolelta kuuppaan kiinni. Sitten katkaistun kahvan kohtaan reikä 8mm pultille (tässä kohden muovi paksumpaa) ja viereen pieni reikä johdoille. Ja koko komeus paukkupullosta mustaksi. Pultti sisäpuolelta läpi ja johdot ulkopuolelta ja elementtiin kiinni ja sit elementti siihen kovalevyrenkaaseen. Lopuks katsotaan sopiva paikka ja asento ja sen mukaan pultille reikä jalkatilaan ja etukontin puolelta vastamutterilla kiinni "roikkumaan". Kumiprikat välissä on hyvät. Näyttää hyvältä, nopea tehä eikä pärise tai kastu ja lopuksi helppo poistaa tarvittaessa.

 

Diskantit on tuulilasin yläkulmissa, johdot nousee ylös kontin puolelta lämminilmasuuttimesta ja kulkee tuulilasin tiivisteen alla ylös. Kuvatuksia ei valitettavasti ole mutta tuli lienee tuolla paasauksella aika selväksi homma.

Link to comment
Guest Niko79

Kiitokset Ollille kattavasta rakenteluvinkistä.Täytyy yrittää tuota.En sitten hakenut bilteman sarjaa, vaan ku halvalla!! sai niin mukaan tarttui mds fd-5 erillissarja. helsingin mds myymälästä.Hei muut hifiä kuplaan tai johonkin muuhun autoon, suunnittelevat käykää ihmeessä suvilahdenkadulla hakemassa poppia, on hyviä tarjouksia niin kauan kuin tavaraa riittää(muuttomyynti)ja palvelu on myös mallikasta. http://www.mds.fi/

Link to comment

kunhan muuten saa auton kasaan....

ajattelin upottaa elementin kojetaulun alle siihen reunaan. pyöräkoteloon reikä....ja lokasuojan alle pellistä tukeva kotelo renkaan ja korin väliin....

 

huono selitys...mutta sama idea löytyy eräästä hifi mersusta jossa kotelo on ulkona autosta....

 

koitan löytää tuosta kuvia niin selviää paremmin...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...