Jump to content

kuplan vakio kaasari *HELP*


Guest BugPower

Recommended Posts

Guest BugPower

tänää koitettiin säätää tuommosta -74 1300 kuplan 32 solexia

eikä millään saanu tyhjäkäyntiä eikä kierroksia sihen :<

fabric flo kartio suodatin ei virrannu tai virtas liikaa jolloin kone ei pysyny käynnissä sitten laitettiin se vakio romu suodatin joka oli sulanu reikiä täyteen

niin sama juttu ei kierroksia ja alkas pahasti röpöttämään sit koitti ilman soudatinta ja kaveri piti imupuolella kättä edessä niin kierti hyvin ja kävi tyhjäkäyntiä...

 

sitä ihmettelin että kun säädin sen toimivaksi noin 5 päivää sitten sillä vakio romu suodattimella niin nyt ei enää käyny tyhjää eikä kiertäny kunnolla sen kanssa vaikka mitään ei olla tehty sille sen jälkeen...

 

tuntu toimivan kun piti kahta sormea siinä sen imuputkem molemmilla puolilla...

 

APUA MITÄ TEEN!!!!! :(

 

mitään säätö vinkkejä tai räjäytyskuvia kuplan solexeista??

 

siinä on 2 säätö ruuvia mitäs ne on ? siin on se iso ja pieni...

 

BTW kone on melkeen vakio. 1600 ja vakio nokka! teharia, nostoa ja viilaa on annettu kyllä ! =)

Link to comment
Guest BugPower

jaa-a hyvä kysymys :D

 

imusarjat oli kyl tuossa 1 päivä käsissä ja laitettiin vanhoilla tiivisteillä takas...

pitääkö ne pelti tiivisteet aina uusia jos ottaa irti imarit? :<

Link to comment
Guest veewee

Kai ne hyvä olisi uusia ja tarkista ne kumiset väliholkit imusarjan ja pässinsarvien välissä. Niissä taisi olla vain yksi asento miten sopii.

Onko kaasarissa alipaineletku kiinni?

Link to comment
Guest BugPower

hmm voipas ollakkin pitää kattoa uudestaan täs kun ehtii...

 

sitä kyllä ihmettelin kun sain sen täydellisiin säätöihin niin lähdin tupaa hyvissä mielin... sit kun tulin koittamaan muutaman päivän päästä käyntiin ni ei millään toiminu kunnolla!

 

kenelläkää hajua mitä ne 2 ruuvia siin kyljessä on?

 

auto on -74 1300 möhkö AR lohkolla

 

tällä hetkellä 1600 ja 1.25 nostajat ja 41 race t1 tehari ja viilatut vakio kannet

veikakkaas paljoko siinä on suunnillee tehoa?! olisko jo 55 heppaa?

Link to comment
Guest BugPower

on kiinni alipaineletku imusarjassa ja virranjakajassa

mikäs siinä kaasarissa on siinä ruuvien lähellä se putki pitääkö siinäki olla kiinni joku letku tällä hetkellä siinä ei oo mitään... ;(

Link to comment
Guest kvaaq

eikös se virranjakajan alipaineletku tule kiinni kaasariin? Ja siihen imusarjassa olevaan pieneen putkenpätkään kuuluu kytkeä ilmansuodattimen läppää ohjaava letku. Eli jos ei o vakiosuodatin, niin toi tukitaan.

 

-k

Link to comment
Guest Damien

Kaasarissa on siinä vasemmalla puolella paikka virranjakajan alipainesäätimelle menevää putkea varten. Jos jakajassa ei ole alipainesäädintä (iso pyöreä loota) niin tuki se putken reikä kaasarista.

 

Vasemmalla puolella on se isompi ruuvi josta säädetään tyhjäkäynti ja se alempana oleva pienempi ruuvi on seosruuvi. Siihen seosruuviin ei kannata kauheasti koskea jos ei tiedä mitä tekee. Siihen kaasuvivun päässä olevaan ruuviin ei kannata myöskään koskea, lämpimänä sen ei pitäisi koskea mihinkään (muistaakseni se säädettiin niin että kierrä ruuvi kiinni siihen porrastettuun kikkareeseen ja sitten kierrä 1/4 kierros auki päin).

 

Imuvuodot aiheuttaa varmaan kaikenlaisia käyntihäiriöitä.

 

Ja onhan kärjet ja sytkät säädetty? Kärkiväli 0,4 mm. Parasta se on tarkistaa kärkikulmamittarilla (dwell) jos sellainen on käsillä, ne on halpoja kannattaa hommata jos ei ole. Kulman pitäisi olla muistaakseni 50 astetta +/- 2 astetta.

Tulpat ja tulpanjohdot vaihtoon... noilla tarkastuksilla ja korjauksilla saattaisi jo löytymään parannusta.

 

Jos englannin kieli ei tuota hankaluuksia niin kannattaa hankkia John Muirin How to keep your VW alive Idiot handbook, sieltä minä olen löytänyt paljon hyviä ohjeita kaikenlaisiin säätöhommiin.

 

Haynesin manuaali on muuten torrenttina jossain päin jaossa....

Link to comment
Guest BugPower

mulla menee se alipaineletku virranjakajasta imusarjaan o(

siinä imusarjan vasemmalla puolella on semmonen pieni putkenpätkä se on siinä kiinni... jos virranjakajasta menee kaasariin se letku niin mikäs siihen imusarjaan tulee?? .(

Link to comment

mulla menee se alipaineletku virranjakajasta imusarjaan o(

siinä imusarjan vasemmalla puolella on semmonen pieni putkenpätkä se on siinä kiinni... jos virranjakajasta menee kaasariin se letku niin mikäs siihen imusarjaan tulee?? .(

 

eikös se virranjakajan alipaineletku tule kiinni kaasariin? Ja siihen imusarjassa olevaan pieneen putkenpätkään kuuluu kytkeä ilmansuodattimen läppää ohjaava letku. Eli jos ei o vakiosuodatin, niin toi tukitaan.

 

Jos kysyy, kannattaa ehkä lukea mitä vastataan

 

Imuvuodot aiheuttaa varmaan kaikenlaisia käyntihäiriöitä.

Ja onhan kärjet ja sytkät säädetty? Kärkiväli 0,4 mm. Parasta se on tarkistaa kärkikulmamittarilla (dwell) jos sellainen on käsillä, ne on halpoja kannattaa hommata jos ei ole. Kulman pitäisi olla muistaakseni 50 astetta +/- 2 astetta.

Tulpat ja tulpanjohdot vaihtoon... noilla tarkastuksilla ja korjauksilla saattaisi jo löytymään parannusta...

 

Tämä kaikki pitää tarkistaa + venttilit säätää ennen kuin kannattaa paljon alkaa kaasarin ruuveja pyörittelemään ja ihmettelemään. Tuon kärkikulman tosin väittäisin olevan kuplalle 44 astetta, joskin ainakin analogisella mittarilla säätäminen on sen verran haastavaa että pientä heittoa voi jäädä.

Link to comment

Vakiosuodattimessa (ensin metallinen öljytäytteinen pyöreä, myöhemmin soikea ja viimeiseksi kulmikas muovinen paperisuodattimella, kaikki mustia) on ilman imutorvessa termostaattiläppä joka säätää imeekö kone kylmää imuilmaa vai esilämmitettyä pahviputkea pitkin koneen alta. Tämä näkyy ulospäin mokkulana suotimen vasemmalla puolella sojottavassa imutorvessa (vanhimmat tais osottaa oikeelle). Kyseisen osan mystisen toiminnan mystiseen ohjaamiseen liittyy imusarjasta SUODATTIMEN KANNEN PÄÄLLÄ olevaan liittimeen (vasemmanpuoleiseen jos on kaks) tuleva letku, ainakin uudemmissa toisesta menee letku sinne termostaattiläppäkoteloon.

 

Mutta tämä kaikki sepustus on turhaa jos käytössä ei ole vakiosuodin tai termostaatti ei ole paikallaan tai käytössä. Silloin pistetään imusarjassa olevaan letkulähtöön pieni pätkä letkua ja ruuvi sisään niin että on tukkeessa eikä sotke seoksia.

Link to comment

Luin näitä ilmansuodatin / termostaattiläppäjuttuja läpi ja hetken jo luulin, että nyt ei puhuta enää lainkaan kuplista.

Piti ihan käydä omat kuplat tarkastamassa. Minulla on noita 60-lukusia peltisellä öljykylpysuodattimella varustettuja illmanputsareita kuplissani ja niissä ei yhdessäkään ole termostaattiohjattua ilmaläppää tai yhtään alipaineletkua.

Niissä tuo esilämmitetyn imuilman säätöläppä toimii ihan maan vetovoiman ( vivussa paino ) ja moottorin kierrosluvun ( imu ilmanputsarista ) avulla. Kesäasentoon tuo läppä laitetaan taivuttamalla käsikäyttövipu imutorven peltipokkauksen alle, jolloin läppä on koko ajan aukiasennossa.

Varaosavarastossani olevassa 70-lukuisessa muovisessa paperisuodatinmallissa taasen näytti tuollainen alipaineletkun liitin olevan.

Link to comment
Luin näitä ilmansuodatin / termostaattiläppäjuttuja läpi ja hetken jo luulin, että nyt ei puhuta enää lainkaan kuplista.

Piti ihan käydä omat kuplat tarkastamassa. Minulla on noita 60-lukusia peltisellä öljykylpysuodattimella varustettuja illmanputsareita kuplissani ja niissä ei yhdessäkään ole termostaattiohjattua ilmaläppää tai yhtään alipaineletkua.

Niissä tuo esilämmitetyn imuilman säätöläppä toimii ihan maan vetovoiman ( vivussa paino ) ja moottorin kierrosluvun ( imu ilmanputsarista ) avulla. Kesäasentoon tuo läppä laitetaan taivuttamalla käsikäyttövipu imutorven peltipokkauksen alle, jolloin läppä on koko ajan aukiasennossa.

Varaosavarastossani olevassa 70-lukuisessa muovisessa paperisuodatinmallissa taasen näytti tuollainen alipaineletkun liitin olevan.

 

Vuosimallisa 71-72/73 1300cc on tuollainen pyöripyöreä isompi öljy möhköilmanputsari jossa se termariohjattu ilmaläppä olla muistaakseni ja ne kaksi letkua. 73/74 tuli se muovinen kotelo sitten.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest veewee

Muistaakseni ovat epäsymmetrisiä nuo kumiholkit, eli pässinsarvet ja imusarja ei ole aivan samalla kohtaa vastatusten. Tämä on vaan muistikuva omasta vakiokoneesta

Link to comment

Kyselin tänään eräästä volkkarinosia myyvästä liikkeestä ja sanoi ettei ole mitään eroa asennolla. Halkaisijalla on tietenkin eroa kumiholkkien päissä. Kasasin juuri koneen ja jäi itseä askarruttamaan kun en huomannut eroa asennettaessani uusia kumeja. Sen takia piti varmistaa liikkeestä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...