Jump to content

camber compensaattorit


Recommended Posts

Tuo Sway-awayn versio toimi kyllä minulla madalletussa perässä ihan hyvin. Mutkaan pystyi ampaisemaan melko reippaasti ja perä pyrki ennemmin irtoamaan, kuin kori kiertymään pituusakselinsa ympäri.

 

Nopealla korjausliikkellä meni ysikymppisestäkin mutkasta läpi reippaalla vauhdilla. Melkein ihan rupes pelottamaan, että miten ihmeessä se kupla tohonkin saumaan taipui...

 

CB:n versiohan on käytännössä suora kopio alkuperäisestä EMPI -vakaajasta, kun taas Sway on paljon nuorempaa designia. Tiedä sitten ovatko vuodet auttaneet yhtään kehitystyössä. EMPI:stä ei ole omaa kokemusta, mutta todettiin sen jo 50 vuotta sitten avittavan mutkissa merkittävästi, joten hyvä tuote sekin lienee.

 

- Tomppa

Link to comment
  • 10 months later...

Eilen asensin ton cb version vaimon autoon. Mutkaan pystyy tosiaan ajamaan kovempaa, perä ei irtoa/mene linkkuun niinkun aiemmin. En vaihtanut niitä pinnapultteja vaan ruuvasin noin 5 mm aukipäin. Sitä osaa joutui hieman rälläköimään, pinnapulttijako ei yllätäen käynyt.

Link to comment
Eilen asensin ton cb version vaimon autoon. Mutkaan pystyy tosiaan ajamaan kovempaa,pekä ei irtoa/mene linkkuun niinkun aiemmin. En vaihtanut niitä pinnapultteja vaan ruuvasin noin 5 mm aukipäin. Sitä osaa joutui hieman rälläköimään, pinnapulttijako ei yllätäen käynyt.

 

Mitä muuta olet tehnyt tuolle vaimosi auton taka-akselille? Oletko uusinut iskareita, tai noita kumimuhveja, yms.?

 

Onko auton perä edelleen vakiokorkeudessa? Madalsiko tuon compensaattorin asentaminen perää?

 

Kuinka leveät vanteet autossa on ja mikä niiden ET on?

Link to comment
Guest Toheltaja

tosta fiksumpi versio on sellainen joka tulee haarukkaan kiinni, eikä lootan pariin pulttiin. Sen saa ihan kahdella pultilla puristettua siihen kynteen haarukoitten väliin... Ei täten kisko lootaa sinne tänne kumien varassa

Link to comment
tosta fiksumpi versio on sellainen joka tulee haarukkaan kiinni, eikä lootan pariin pulttiin. Sen saa ihan kahdella pultilla puristettua siihen kynteen haarukoitten väliin... Ei täten kisko lootaa sinne tänne kumien varassa

 

Olisiko tuosta linkkivinkkiä, kuvaa taikka ns. virallista nimeä?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Nyt hei täytyy sanoa, että mie en oikeen ymmärrä. Mikä järki on ulkommaisen pyörän joustaessa vääntää sisempää ulospäin? Vai onko toi niin kovasti pänningillä, että lopulta kuitenkin pitää sisäpyörää joustamasta liikaa ulos?

Link to comment
Guest jarsat

tuo ei mahdu niiden muttereiden alle on meinaan mutterit pinnapulttien päässä ja camber on keskeltä kunnon lattarautaa. joten kai sitä täytyy yrittää vääntää pinnapultit pois

Link to comment

Ihmettelin tuota kovasti kanssa aikoinaan ja kävi ilmi että toi rautahan on 356 porschesta kopioitu:

 

Idea tuossa on että takapää ei mene ikinä positiivisen camberin puolelle, eli hoitaa samaa virkaa kuin se -67 ja uudempien z-tanko

 

Varsinaista kallistuksenvakaajaa taas ei takamoottorisessa kai kantsis käyttää kun silloin auto yliohjaa entistä vahvemmin

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie oon huomannu, että jäykkä etuvakaaja on ihan pirun toimiva ratkasu. Mietin vaan, että kannattaiskohan sitä enää takapäälle edes tehä mitään?

Link to comment

Mulla oli niin tuon camper compensatorin kanssa, et paikallaan ollessa tyynyjen ja akselin välissä oli hiukan tyhjää, mut mulla on kyllä melko reilusti madallettu perä. Ajossa en ainakaan huomannu mitään aiemmasta poikkeavaa joten heivasin koko compensatorin mäkeen ja ostin semmosen tangon.

Link to comment
Eilen asensin ton cb version vaimon autoon. Mutkaan pystyy tosiaan ajamaan kovempaa,pekä ei irtoa/mene linkkuun niinkun aiemmin. En vaihtanut niitä pinnapultteja vaan ruuvasin noin 5 mm aukipäin. Sitä osaa joutui hieman rälläköimään, pinnapulttijako ei yllätäen käynyt.

 

Mitä muuta olet tehnyt tuolle vaimosi auton taka-akselille? Oletko uusinut iskareita, tai noita kumimuhveja, yms.?

 

Onko auton perä edelleen vakiokorkeudessa? Madalsiko tuon compensaattorin asentaminen perää?

 

Kuinka leveät vanteet autossa on ja mikä niiden ET on?

No, laitoin samoilla lämpösillä 19mm etuvakaajan.

Autossa on nyt 165/80R15 nastarenkaat vakio 4 1/2 vanteilla. Vakiokorkeudella on, iskareihin en koskenut(konit ympäriinsä).

Madalluksesta en osaa sanoa, korkeintaan muutaman millin.

Pienelle jännitykselle se jäi ehkä 10 kilon voimalla joutu vääntämään että sai toisen puolen siteen paikalleen.

Link to comment
tuo ei mahdu niiden muttereiden alle on meinaan mutterit pinnapulttien päässä ja camber on keskeltä kunnon lattarautaa. joten kai sitä täytyy yrittää vääntää pinnapultit pois

Kyllä menee,kierrät niitä pinnapultteja vähän ulommas.

Toi rauta toimii samalla kallistuksenvakaajana eihän tää pääse vapaasti liikkumaan kun ihan vähän.

post-960-13888359800362_thumb.jpg

Link to comment

Noi siteet kannattaa hitsata vetareiden suojaputkiin. Muutamalla jenkkilässä käynyt kovassa ajossa niin että pulttien kireys ei riittänyt pitämään siteitä paikoillaan, ja kun toi antivakaaja pääsee liikahtamaan niin tilanne on edessä. Onneksi ei ole käynyt pahemmin.

 

Toi sway away toimii kuulemma ihan ok, ei ole ollut samaa ongelmaa. Mä valitsisin silti hitsatun CB:n.

Link to comment
Noi siteet kannattaa hitsata vetareiden suojaputkiin. Muutamalla jenkkilässä käynyt kovassa ajossa niin että pulttien kireys ei riittänyt pitämään siteitä paikoillaan, ja kun toi antivakaaja pääsee liikahtamaan niin tilanne on edessä. Onneksi ei ole käynyt pahemmin.

 

Toi sway away toimii kuulemma ihan ok, ei ole ollut samaa ongelmaa. Mä valitsisin silti hitsatun CB:n.

 

Hitsata? Nehän on muovia/kangasta. Ei ymmärrä? Selitä?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...