Jump to content
Sign in to follow this  
Guest ville.kumpunen

ikkunoiden vaihto?

Recommended Posts

Guest ville.kumpunen

Mikäs ois helpoin tapa vaihtaa kaksiosaset etulasit yksosasiin...?

 

Samoten kuinka onnistuu parhaten takasivulasien vaihto?

 

On olemassa sävylliset ja aattelin ne raapasta kiinni...onnistunee pienen pähkäilyn jälkeen mutta jos jollakin ois rautasia vinkkejä niin otetaan vastaan...

 

etulasit varmaankin että oviverhoilut irti ja sitärataa...joutuukos pikkuikkunan karmia miten murjoa?

 

takalasit onkin arvoitus johon vinkkejä haettas ....myös.

Share this post


Link to post

Ovista pahvit pois ja ikkunaa kannatteleva kelkka irti lasinnostimesta ja sitten ujuttelee alakautta lasin pois. Pikkuikkuna on kehyksen alareunasta yhdellä pultilla kiinni oven sisällä sekä yläreunasta tiivisteurassa ikkuna-aukon yläkarmissa. Ne auki niin pikkuikkuna tulee sievästi kääntelemällä pois. Noihin isoihin laseihinhan tulee se alatiiviste omanlaisensa joten sen orggiksen voi ottaa ison lasin irroittamisen jälkeen pois niin tupakkiräppänä lähtee vielä helpommin.

 

Takasivulasit saa joko leikkaamalla sisäpuolelta tiivisteen huulen pois jos tiivisteet menee vaihtoon tai sitten kääntämällä meisselillä alakulmasta huulen yli riittävän pitkästi molempiin suuntiin, sitten ukko takapenkille selälleen jalat vasten lasia (ilman kenkiä...) ja tasaisesti mutta määrätietoisesti pullauttaa lasin ulos. Uusi menee tietysti paikallee kun laittaa lasin tiivariin, narun tiivisteuraan saippuaa liukasteena ja toinen painaa ulkopuolelta ikkunaa aukkoonsa ja toinen vetää sisäpuolelta narulla huulen karmin yli. Jos tiivisteet vaihtuu ja uuteen tulee kromilista, on se laitettava paikalleen ennen ikkunan kiinnittämistä, ei mee enää kun lasi on paikallaan.

 

Etuovista pitää isojen ikkunoiden tieltä sahata yks pellilipare pois siitä tuuletusikkunan kohdalta, se pitää siis oven sisä- ja ulkopeltejä yhdessä. Huomaat sen kyllä viimeistään kun ei mee lasi paikalleen... ja muista sitten ehdottomasti vaihtaa ovistopparit vaijerimallisiin, muuten on lasi paskana tasan samalla hetkellä kun ekan kerran lyöt etuoven kiinni.

Share this post


Link to post

 

Samoten kuinka onnistuu parhaten takasivulasien vaihto?

 

.

 

nopein ja helpoin tapa on mennä selälleen takapenkille ja potkaista kengät jalassa tuo lasi pois paikoiltaan...useita olen noin irroittanut, ja ehjänä!!!

 

olin kerran hakemassa yhdeltä pitkän linjan jm-harrastajalta kattoverhoilua ja lupasi heti 100mk jos saan tuolla tavalla lasin rikki....

 

kattoverhoilun sain, satanen jäi saamatta...

Share this post


Link to post

Jaahas, satakunnassa potkitaan kengät jalassa, meilläpäin ollaan nössöjä ja meuhkataan sukkasillaan. No se nyt on ihan sumo tai judo, eipähän nuo kovin helposti tosiaan tuosta suunnasta rikki mee. Sen sijaan kerran laitoin uutta etulasia niin, että se "kelkka" oli kiinni nostimessa, ujutin lasin oven sisään ja piti sitten painaa se kiinni paikalleen siihen kelkkaan, missä on lasille se tarkoituksella ahdas paikka. No ei oikein mennyt niin ajattelin VAROVASTI koputella lasin yläreunasta että pikkuhiljaa painuu kohdilleen. Vasaraan teippiä ja ensimmäinen varovainen kopautus -> välittömästi paskaksi ja ukolla huuli pyöreenä ja pieni nolotus niskassa...

 

EDIT: typoja

Share this post


Link to post

Kengät jalassa on potkittu aina eikä ykskään sivulasi oo menny säpäleiks vaikka yksiä oikeen jopa melkein yritinkin ja potkin yhellä jalalla ja vähän reilummin.

 

Lasit kestää toisaalta ihan uskomattomia rasituksia, mutta jos tulee väärään suuntaan tai terävästi se rasitus, niin poksahtaa yllättävän helposti. Tavallinen ikkunalasikin taipuu muuten yllättävän paljon.

Share this post


Link to post
Guest

Ala hemmetissa laita yksiosaisia ovilaseja. 99.9% asennuksista epaonnistuu, tiivisteet ei istu ja lasi keikkuu ja kolisee puutteellisen tuen takia. Vahintaan pitaa laittaa 67-68 ikkunahissi, joka tukee lasia kahdesta pisteesta. SILTI lasi heiluu ja hytkyy ja ramisee.

 

Melko lyhyen ajan sisalla lisaksi ovi pullistuu keskelta auki, jolloin mikaan tiiviste ei pida.. lasi heiluu entista enemman, ja lisaksi lasin keskiosa ei ota tiivisteeseen kiinni ollenkaan, vesi ja oravaa pienemmat elukat menee sisaan sukkana. Se oven sisalla oleva pieni tukipelti mika pitais leikata pois, pitaa oven ulko ja sisaosan ryhdissa!

 

 

Unohda koko juttu ja usko niita jotka ovat kokeilleet ja pettyneet.

 

Kaikkien lasien irroitus paitsi ovilasit: Leikkaa auton sisalle tuleva tiivisteen huuli pois mattoveitsella ja tyonna jaloilla lasi pois paikoiltaan, auton sisalta. Kaveri vastaanottaa ulkopuolella. Ei tarvitse juurikaan vakivaltaa. Uudet tiivisteet joutuu hankkimaan melkein joka tapauksessa uusien lasien asentamiseksi, 30+ vanhat tiivisteet on kovettuneet ja halkeilleet kuitenkin :)

 

Jan

Share this post


Link to post
Guest ville.kumpunen

Juu, perkeles...

Pikkasen myöhään laitoit viestin...

 

Eli kuskin ikkuna on vaihdettu ja viduillaanhan se on...ei istu ei...vaikka kuinka manaa...

 

onneks nuo liparit tuli vaan laitettua poikki ja pätkät taivutettua että saa ehkä hepattua tai juotettua takas kiinni....eli lähtee alkuperäset ikkunat takas, siis kaks osaset...

 

ois muuten kaupan kaksi vihreäsävyistä isoa etuoven ikkunaa ...ja nyt aukes koff...

Share this post


Link to post

Miulla kyl asennus onnistu ihan hyvin ja toimi hyvin sen aikaa kun miulla ko. auto oli. Kiikku ja kaakku mennessää mutta ei ajossa heilunu mihinkään missään vaiheessa eikä rämissy tms. Kyl sinne oven sisään menee vettä joka tapuksessa joten ehkä turhaa miettiä ovilasien tiiveyttä liikaa.

Share this post


Link to post
Guest ERKKI SUOMINEN

No niin. Tee Se Itse- henkilö laittoi 1-osaiset lasit -67 kuppeliin vuonna -90. Eipä ole "värinää", oven "levitystä", kuski "hukkunut" ym. Lasit nousee ja laskee tarvittaessa. Ovissa ei ole toppareita ym. Joten homma toimii. Niin ja sama auto edelleenkin.

Share this post


Link to post

Pallokeulasta pitää ottaa takasivulasit ja takaluukunlasi irti. Tiivisteet on tarkoitus säilyä ehjänä.

 

Irroitus jaloilla työntämällä??? Pitääkö tiivistettä herkistellä vai lähteekö pelkästään jaloilla

painamalla???

Share this post


Link to post
Guest

ala suotta saastele tiivisteita. Vanhoja kuivia koppuroita ei ainakaan saa rikkomatta takaisin, jos lahtisivatkin ehjana irti. (ei lahde).

Share this post


Link to post

yksosanen lasi on p**seestä, nelkulla jos on yksosaset+puhallin ei o tänä kesänä paljo ajettu ku ukko sulaa...

Kuppelilla on mukava ajaa kun laittaa tupakki-ikkunat kaappariasentoon, pärjää näilläkin keleillä mukavasti kun auto liikkuu edes juoksuvauhtia.

Share this post


Link to post

Tiivisteet ei taida olla kovin vanhat, koska ovat hyvässä kunnossa.

Vaihdan tiivisteet tarvittaessa. Lähteekö lasit nyt irti pelkästään

jaloilla työntämällä?

Share this post


Link to post

Itse puukotin pallosta tiivisteet julmasti pois tieltä. Uudet on tarkoitus asentaa kunhan on aika laittaa lasit takaisin paikoilleen.

 

Nyt pitäisi sitten keksiä miten pallokeulan etuovista saisi lasit ehjänä pois.. Onko kokemusta ja vinkkejä?

Share this post


Link to post

Topicia lainatakseni;

 

Oma etulasi heiluu aika rankasti eikä tahdo oikein osua tiivisteisiin kunnolla ilman avittamista.

Purin pahvin ja lasi on alakelkassa aika löysästi kiinni. Kuuluuko tuonne joku liima tmv, vai pitäisikö sen muka tosiaan pysyä vain sillä kumitiivisteellä kelkassa "ryhdissään"?


Ongelma näyttää olevan siinä että lasia nostaessa se puoli (keulan puoli) joka ensimmäisenä ottaa tiivisteeseen kiinni, kanittaa sen verran että lasi nousee kelkan takaosasta hiukan irti ja nousee ylös vinoon. Onko itsellä ne ohjurit / tiivisteet oven sisästä kaput, vika lasin kiinnityksessä vai mitä en ymmärrä? 

 

Päällisin puolin katsottuna kaikki näyttää olevan ihan OK niin kauan kuin lasi on kelkassaan, mutta en tosiaan keksi sille mitään järkevämpää kiinnitystapaa kuin painaa sinne kumitiivisteen väliin joka ikään kuin kiilaa lasin kelkkaan.

Topicia lainatakseni;

 

Oma etulasi heiluu aika rankasti eikä tahdo oikein osua tiivisteisiin kunnolla ilman avittamista.

Purin pahvin ja lasi on alakelkassa aika löysästi kiinni. Kuuluuko tuonne joku liima tmv, vai pitäisikö sen muka tosiaan pysyä vain sillä kumitiivisteellä kelkassa "ryhdissään"?


Ongelma näyttää olevan siinä että lasia nostaessa se puoli (keulan puoli) joka ensimmäisenä ottaa tiivisteeseen kiinni, kanittaa sen verran että lasi nousee kelkan takaosasta hiukan irti ja nousee ylös vinoon. Onko itsellä ne ohjurit / tiivisteet oven sisästä kaput, vika lasin kiinnityksessä vai mitä en ymmärrä? 

 

Päällisin puolin katsottuna kaikki näyttää olevan ihan OK niin kauan kuin lasi on kelkassaan, mutta en tosiaan keksi sille mitään järkevämpää kiinnitystapaa kuin painaa sinne kumitiivisteen väliin joka ikään kuin kiilaa lasin kelkkaan.

Share this post


Link to post

Katkaistua lasia sivu ja takalasi mutta tuulilasi laminoitua, karkaistu kestää uskomattoman paljon muuta paitsi terävää iskua jolloin menee pirstaleiksi, laminoitu halkeaa helposti kiveniskusta muttei tipu syliin kuten  karkaistu. Vähän kun tiivistettä auttaa sisäpuolelta alkuun, niin irtoaa helposti, turha tiivisteitä leikellä.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...