mite^ Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Hyvä kysymys, onko kellekkään muulle tullut vastaan ilmiötä milloin vp:n pulttia kiristettäesssä pultti katkeaa. Näin kävi minulla n. 10 min sitten. Yksi vaihtoehto syyksi voi olla että pultti ei ole alkuperäinen ja murtolujuus on sen myötä eri. Työkaluina iso räikkä ja reilu 1m jatkovarsi. NAPS ja pultti poikki kierteen lopusta. Voimaa siis alkuperäiselle pultille ei olis ollut tarpeeksi, mutta sitä en tiedä oliko tämä alkuperäinen vai joku helvetin tarvike pultti. Osaako joku vielä sanoa pitääkö kone purkaa kokonaan vai saavatko koneistamolla jämän pois ilman purkamista? http://www.mms-racing.fi/images/166.jpg Quote Link to comment
Racing Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Jos pultti oli vääränmallinen liian pitkä ja pohjasi voi olla yksi syy. Älkää helvetissä asentako niitä ilman momettiavainta,lainatkaa edes jostain.Sen momenttiavaimen hinnan säästää ekassa vauhtipyörän irtoamisessa... Pultin jämän saa irti ihan pyörittämällä ruuvimeisselin kärjellä kierteistä jos ei pohjannut ja saa sen varmaan muutenkin ilman koneen purkamista. Quote Link to comment
mite^ Posted May 18, 2007 Author Share Posted May 18, 2007 Tuumasin kyllä tuossa "Ei enää yhtään ilman momenttiavainta" taitaa meisseli homma jo myöhäistä koska kierrelukitetta mutte meen heti ronkkii. Quote Link to comment
mite^ Posted May 18, 2007 Author Share Posted May 18, 2007 Jeps eli meisselillä ei mihkään joten oli pakko turvautua kemppiin. Sanotaan vaikka että: "Läks ku lämpes" Quote Link to comment
Gerbiili Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Onhan noita katkeillut momentillakin väännettäessä. Asentajakaveri jotain höpisi että ylensä 3 käyttökertaa kestää sitten tuppaa paukkua poikki. Eipä tuonne ole lukitettakaan laitettu ja hyvin on pysynyt. Quote Link to comment
mite^ Posted May 18, 2007 Author Share Posted May 18, 2007 Moni sanonut että lukitetta kannattaa laittaa, tiedä sitten monta kertaa tuokin oli kiristetty jo. Quote Link to comment
Guest DaFox Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Lukitetta laittanut itsekkin aina, kerran nähny kaverin :) koneen jossa oli VP irronnut. nimim. Pieni.vaiva.iso.säästö.fi Quote Link to comment
mite^ Posted May 18, 2007 Author Share Posted May 18, 2007 DaFox on oikeassa :) Quote Link to comment
Guest Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 ei oo koskaan katkennu eikä irronnu tuo pultti vauhtiksen päästä,eikä kertaakaan vielä momenttiavaimella kiristetty. ja ilman kierrelukitteitakin pärjätty ihan hyvin! Quote Link to comment
hanski. Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 DaFox on aina oikeessa =) heh heh..... Quote Link to comment
Gerbiili Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 Yhden irronneen vauhtiksen oon naapurissa tavannu seki asentajan/koneistamon vikaa ku liian pitkät tapit. Ei oo pohjannu vauhtis kankeen. Vähän käyttöä ja alkaa löystyä paikat ja naks tapit poikki. Quote Link to comment
Racing Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 Jos se pultti katkeaa se on joskus kiristetty jo liian tiukkaan! Kyllä itsekin olen joskus kiristänyt ilman momenttavainta,mutta se aika on mennyttä. Ainakin kun itse kasaan konetta en tapaa kiinnitellä osia jotenkuten,mutta jokainen tavallaan!! Ja on tullut nähtyä USEITA koneita josta irronnut vp. Se pitää laittaa lukitteen kera ja 360nm. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 Ei se oo lainkaan vaikeeta laskea mimmonen varsi vaaditaan tietyn painoselle miehelle, että saa oikeen momentin. Pitää vaan osata olla paikoillaan, eikä nytkyä perkele! Yhteen vauhtiksen pulttiin tarvittava lukitteen määrä taitaa maksaa jossain kahen sentin hujakoilla. Niin kallista kamaa, ettei sitä kannata laittaa juuri mihinkään. Vararikkohan siinä tulee. Yhtä pulttia mie käänsin 520 Nm semmone tusinan kertaa, eikä vieläkään katkennu. Ei sitä tosin mihinkään uskalla laittaakaan. Quote Link to comment
mite^ Posted May 20, 2007 Author Share Posted May 20, 2007 Mites on kun kammen päässä oli metallirenikaita (2kpl) joissa reiät tapeille, onko nämä sitä varten että tapit liian pitkät vai mitä tällä haetaan? Olis kiva tietää ennenkuin laittaa vauhtiksen takasin paikalleen. :) Quote Link to comment
Fileas Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Noi prikat yleensä jätetään laittamatta, eli rauta rautaa vastaan. Quote Link to comment
mite^ Posted May 20, 2007 Author Share Posted May 20, 2007 Jeps, mut vielä kiinnostais mikä tarkotus niillä on. 2 siellä niitä oli. Mitäs ku ne nyt sitte jättää pois? Ei kai ne turhan takii siel ole. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.