Jump to content

Vp:n kiinnityspultti


Recommended Posts

Posted

Hyvä kysymys, onko kellekkään muulle tullut vastaan ilmiötä milloin vp:n pulttia kiristettäesssä pultti katkeaa. Näin kävi minulla n. 10 min sitten. Yksi vaihtoehto syyksi voi olla että pultti ei ole alkuperäinen ja murtolujuus on sen myötä eri. Työkaluina iso räikkä ja reilu 1m jatkovarsi. NAPS ja pultti poikki kierteen lopusta. Voimaa siis alkuperäiselle pultille ei olis ollut tarpeeksi, mutta sitä en tiedä oliko tämä alkuperäinen vai joku helvetin tarvike pultti.

Osaako joku vielä sanoa pitääkö kone purkaa kokonaan vai saavatko koneistamolla jämän pois ilman purkamista?

http://www.mms-racing.fi/images/166.jpg

Posted

Jos pultti oli vääränmallinen liian pitkä ja pohjasi voi olla yksi syy. Älkää helvetissä asentako niitä ilman momettiavainta,lainatkaa edes jostain.Sen momenttiavaimen hinnan säästää ekassa vauhtipyörän irtoamisessa...

Pultin jämän saa irti ihan pyörittämällä ruuvimeisselin kärjellä kierteistä jos ei pohjannut ja saa sen varmaan muutenkin ilman koneen purkamista.

Posted

Tuumasin kyllä tuossa "Ei enää yhtään ilman momenttiavainta" taitaa meisseli homma jo myöhäistä koska kierrelukitetta mutte meen heti ronkkii.

Posted

Onhan noita katkeillut momentillakin väännettäessä. Asentajakaveri jotain höpisi että ylensä 3 käyttökertaa kestää sitten tuppaa paukkua poikki. Eipä tuonne ole lukitettakaan laitettu ja hyvin on pysynyt.

Guest DaFox
Posted

Lukitetta laittanut itsekkin aina, kerran nähny kaverin :) koneen jossa oli VP irronnut.

 

nimim. Pieni.vaiva.iso.säästö.fi

Posted

ei oo koskaan katkennu eikä irronnu tuo pultti vauhtiksen päästä,eikä kertaakaan vielä momenttiavaimella kiristetty.

 

ja ilman kierrelukitteitakin pärjätty ihan hyvin!

Posted

Yhden irronneen vauhtiksen oon naapurissa tavannu seki asentajan/koneistamon vikaa ku liian pitkät tapit. Ei oo pohjannu vauhtis kankeen. Vähän käyttöä ja alkaa löystyä paikat ja naks tapit poikki.

Posted

Jos se pultti katkeaa se on joskus kiristetty jo liian tiukkaan! Kyllä itsekin olen joskus kiristänyt ilman momenttavainta,mutta se aika on mennyttä. Ainakin kun itse kasaan konetta en tapaa kiinnitellä osia jotenkuten,mutta jokainen tavallaan!! Ja on tullut nähtyä USEITA koneita josta irronnut vp.

Se pitää laittaa lukitteen kera ja 360nm.

Guest Mika Raussi
Posted

Ei se oo lainkaan vaikeeta laskea mimmonen varsi vaaditaan tietyn painoselle miehelle, että saa oikeen momentin. Pitää vaan osata olla paikoillaan, eikä nytkyä perkele!

 

Yhteen vauhtiksen pulttiin tarvittava lukitteen määrä taitaa maksaa jossain kahen sentin hujakoilla. Niin kallista kamaa, ettei sitä kannata laittaa juuri mihinkään. Vararikkohan siinä tulee.

 

Yhtä pulttia mie käänsin 520 Nm semmone tusinan kertaa, eikä vieläkään katkennu. Ei sitä tosin mihinkään uskalla laittaakaan.

Posted

Mites on kun kammen päässä oli metallirenikaita (2kpl) joissa reiät tapeille, onko nämä sitä varten että tapit liian pitkät vai mitä tällä haetaan? Olis kiva tietää ennenkuin laittaa vauhtiksen takasin paikalleen. :)

Posted

Jeps, mut vielä kiinnostais mikä tarkotus niillä on. 2 siellä niitä oli. Mitäs ku ne nyt sitte jättää pois? Ei kai ne turhan takii siel ole.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...