Jump to content

Venttiilikoneiston voitelu


Recommended Posts

Lueskelin Bob Hooverin ajatuksia venttiilikoneiston voitelusta. linkki Ei ollut aikaisemmin tullut mieleen että työntötankoon menee öljyä vain noston aikana.

 

Nostajassa on kaksi uraa, mutta vain toisessa on reikä mistä menee öljyä työntötankoon ja sitä kautta keinuille. Alemman uran tarkoitus on pitää öljylinja "yhdessä" Siis sen uran kautta öljy virtaa seuraavaan nostajaan. Alla kuva Hooverin sivuilta missä näkyy nostajat linjassa.TAPPET_SCHEMATIC.jpg

 

Se mikä mua jännittää nyt kun luin tuon jutun on miten venttiilikoneisto toimii hiotulla nokalla. Koska nostajissa olevat urat ovat noin 3,5mm leveät ei sovi ottaa monta milliä pois peruskehältä, tai keskimmäiset nostajat tukkivat öljyn kulun reunimmaisiin nostajiin. Urat ovat lisäksi vain 0,22mm syvät.

Link to comment
Jep, vasen puolii on ilmeisesti aika hyvin roiskevoideltu :)

 

Ja myös Bobin jutussa oli maininta että vasen puoli saa öljyä, mutta oikea ei.

 

Mistä löytäisi noin 30 cm pitkän 5mm poranterän?

 

Esim. Työkalupalvelu. Valkoisenlähteentie 16. Vantaa.

 

Honkanummen hautausmaan takana.

 

Halk. 5 pituus 315mm. Hinta 28€+ ALV.

 

 

On sitten v:mäistä homma porata tollasia yli pitkiä reikiä. Oon niitä työn puolesta aikoinaan paljon poraillut.

Ja useita teriä katkonut kappaleen sisään.

Link to comment
Guest JuMuS

Herra Murphy iskee täydeltä laidalta samalla hetkellä kun terä ekan kerran "haukkaa" muutaman sentin syvyydessä.

 

Ei kait siihen ole muuta konstia kuin helkkarinmoinen kierrosnopeus, äärimmäisen pieni syöttöpaine ja porarilla lehmän hermot...

Link to comment

Ja reilusti tenua...

 

En saa mieleen kohtaa, mutta kuinka paljon on varsinaista poraussyvyyttä?

Meinaa käsiporakone kandee kyllä unohtaa. Ja tavallisissa halpis pylväskoneissa on yleensä iskua vaan 80mm. Eli homma on varsinaista kikailua.

 

Eihän se missään nimessä tekemätön paikka oo. Mutta kandee olla huolellinen ja käyttää tarpeeks aikaa.

Link to comment
Älä helvetissä poraa duunattuja lohkoja millään piilteeman poralla.

 

hieman ot:na:

 

Millä perusteella tuo B:n pora on mielestäsi huonolaatuisempi kuin "työkalupalvelun" vastaava? Monessakin asiassa B:n, nimenomaan työkalut ovat parempia tai vastaavalaatuisia kuin kalliimmat kilpailijansa.

 

Eipähän tuotakaan tiedä kuin testaamalla tosin. Asiakaspalvelu on kyllä takuulla ammattitaitoisempaa työkaluliikkeessä, B:n asiakaspalvelijat eivät tiedä myymistään tuotteista juurikaan mitään.

Link to comment

Piilteeman työkälujen laatu on niitä ostaneiden oman mielensä hyvänä pitämistä.

 

No se oli pientä provosointia. Tosiasia on että ongelmat piilteeman kamoissa on laatuvaihtelu. Koska valmistus perustuu ainoastaa alihankkijoiden rajuun kilpailutukseen, niin laatuvaihtelu on liian suurta. Koskaan ei voi tietää onko tuote hyvä vai huono.

Paitsi esim kierretyökalut. Ne on aina huonoja. Ja veikkaan samaa kaikkien lastuavientyökalujen kohdalla. Myönnän, en ole kokeillut piilteeman poria. Enkä aio ikinä kokeillakaan.

 

Jos edes hetken aikaa funtsii poranterän valmistustapaa. Varsinkin erikoispitkän. Ymmärtää että 3,5€ ei voi saada laadukasta. Voihan se toimiakin, mutta entäs jos ei?

 

Poratkaa mun puolesta millä huvittaa,

 

Mä oon ostanu piilteemasta kaksi työkalua. Eka oli rasvaprässi. Ei ollu kallis, mutta ikinä ei alkanu pumppaa vaseliinia. Piti ostaa muualta kunnollinen. Toisen kerran kokeilin öljyfiltteriavainta. Siitä väänty kahva ja filsu pysy kiinni. Piti ostaa muualta. Näiden jälkeen oon ostanu sieltä vaan vaseliinia, ja sitäkin käyttänyt ainoastaan pohjan ruostesuojaukseen. Laakereihin ja niveliin en sitä viiti laittaa.

 

Vanha sanonta"persaukisen kandee aina ostaa kalleinta. Tulee halvimmaksi"

Link to comment
Guest JuMuS
Ei sitä reikää koko matkalta suurenneta. Pidennetään vain muutama sentti.

 

No näinpäs muuten onkin... Eli periaatteessa jos ei tuota lisäkanavaa tekisi ollenkaan niin voisi vakion öljykanavan avennuksessa pärjätä normipituisella hyvälaatuisella terälläkin. Pituushan on näin äkkiä päissään laskettuna alle 5cm.

Link to comment

Ekasta jutusta on jatkoa toisessa jutussa. Siinä on kuvia miten se poraus tehdään.

linkki

 

Kun katsoin omaa lohkoa niin totesin että täytyy olla todella tarkka. Se "pylväs" minne proataan se kanava on todella lähellä lohkon olkoseinässä olevaa syvennystä. Täytyy katsoa jos sen reiän siihen laakeripesään saisi porattua viistoon jolloin jäisi enemmän etäisyyttä ulkoilmaan. Yritän muistaa ottaa kuvia illalla kun poraan.

 

edit: Se mun kysymys liittyen hiottuun nokkaan sai vastauksen kun mittasin yhden hiotun nokan. Perusympyrä oli alle millin pienempi säteeltään, eli kuppi siirtyy alle millin nokkaa päin. Tuskin haittaa mainittavasti jos reikä on oikein vakioakselilla.

Link to comment

Dodii, nyt on poratt. Innoissani unohdin ottaa lupaamani kuvat :(

 

Helppo keikka jonka tekee vaikka käsiporalla jos ei ole pilariporaa. Ensin porataan pitkällä poralla reikä laakeripukin keskilinjan ohi. Reijän tulee ylettyä noin 2/3 laakeripukkiin. Sen jälkeen porataan laakeripukista reikä kunnes se ensin porattu tulee vastaan. Siinä se.Pahin työvaihe tässä modissa on lohkon putsaaminen jälkeenpäin. Varsinkin sen kakkospukin öljykanavan suurentaminen kierreviilalla tuotti paljon pientä hilsettä joka oli hankala saada pois kunnolla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...