Jump to content

splitti 52


Guest artsi79

Recommended Posts

Guest VW 1303
joo mut jost teet splitist,viä nyky päivänä uuden kopan ni tulee kuppelille jo hintaa ja ei kyl taitais raaskia pilata enään nykyään splittiä tai ovulaaria tohon hommaan..

 

vaik ei tää harrastus o ikuna halpaa...

saman se maksaa vaikka tekee splitistä tai ovulaarista. kyllä noita kippoja suomi on piukassa sen kun pätkiin surutta meneen.

Link to comment

Just viiko sitten soitin vv-autoon ja pyysin tietoja autostani. Oli oikein ystävällinen palvelu ja kopio kortista himassa ennen mua :)... joten ei ne nyt saman tien ryntää kellariansa penkomaan mutta jos malttaa odotella muutaman päivän niin sitten sekin vaihtoehto on olemassa. Ja jos nyt jostakin pitää AINA valittaa niin se keskus neiti yhdisti mut ensin väärään numeroon. josta sain suoran numeron "oikealle" henkilölle.

Link to comment

MAINITSIN PASILLE TÄSTÄ KESKUSTELUSTA JA HÄN PYYSI VÄLITTÄMÄÄN SEURAAVAN SELVENNYKSEN T. VELKKE

 

Pasi Hakala valottaa kopioiden taustaa:

 

(meilaan tämän tekstin Veli-Matille, joka copy/pasteaa sen keskustelupalstalle. Itsellänihän ei tunnuksia ole, koska en ole enää viimeiseen 7,5 vuoteen ole ollut Volkkareiden kanssa tekemisissä.)

 

Maahantuoja tosiaan piti tarkkaa kirjanpitoa maahantulleista Volkswageneista, mutta varsinaisia kantakortteja ei ollut olemassa. Jokaisesta ajoneuvosta kirjattiin tiedot isoon vihkoon omalle rivilleen. Vihkoon kirjattiin käsin mm. valmistenumero, moottorinnumero, mallimerkintä, väri, maahantulo- ja luovutuspäivämäärät sekä ensimmäinen omistaja, samoin kuin millä laivalla auto maahan tuli. Kävin läpi alkupään kirjat ja ex-rouvani kopioi ne vuodesta 1950 (muistaakseni) elokuuhun 1957 saakka. Kiitos hänelle tästä työstä, sillä sivuja oli 650 kpl ja kopiointiin kului tunti jos toinenkin... Tämä tapahtui joskus 1990-luvun alkuvuosina.

 

Silloin kun kopiot minulla olivat, ne olivat muovitaskuissa ja annoin niistä tietoja "hetitoimituksella", kun joku vaan niitä kyseli. Tuon uudemmista kirjoista emme kopioita ottaneet, mutta kävin läpi myös vuosimallit 1958-59-60, tutkien minkä verran erikoisempia Volkkareita maahantuojan kautta tuli. Lähinnä tietenkin Karmannin tuotteet kiinnostivat. Laadin joitakin taulukkoja ainakin Suuntaviitta-lehteen.

 

Alkuperäiset vihkot palautin tietenkin heti kopioinnin jälkeen maahantuojalle, jolla ne lienevät edelleenkin (poislukien yksi jostain 1960-luvun alkuvuosilta, joka oli jo tuolloin kateissa.) 1960-luvun puolivälin tuonneista ei moisia vihkoja enää laadittu, sillä käsinkirjaaminen olisi ollut mahdoton urakka suurten volyymien vuoksi ja niin tiedot talletettiin pahvisille reikäkorteille. Tiedäthän, sellaisille pitkulaisille kellokortteja muistuttaville lämisköille. Reikäkortit olivat tallessa vielä tuolloin 1990-luvun alussa, mutta en niitä tutkinut. Ehkäpä reikien paikoille olisi jokin logiikka löytynyt, joten jotain tulkintoja olisi voinut tehdä, vaikka varsinaisia lukijalaitteita ei enää olekaan olemassa. Noh, ehkä tuollaista reikäkorttia voidaan pitää kantakorttina, makuasia.

 

Volkkariharrastukseni loppui syksyllä 2000 hyvin äkillisesti, kuin seinään. Vuotta aikaisemmin tapahtunut avioero sai aikaan vakavia taloudellisia vaikeuksia, ja tämä sekä kertakaikkinen burn out aiheuttivat sen että ei ollut mitään mieltä jatkaa 1957 KG:n entisöimistä. Möin tai lahjoitin aivan kaiken hallussani olleen Volkkareihin liittyvän materiaalin pois parin kuukauden aikana, enkä millään jaksa muistaa mikä materiaali päätyi minnekin. On harmillista, jos niiltä exsän kopioimilta sivuilta on vaikeaa saada tietoa, mutta voin lohduttaa että ne alkuperäiset vihkot ovat varmastikin vielä maahantuojan hallussa. En osaa sanoa kenen takana ne ovat, mutta jos riittävästi luottamusta herättävä henkilö pystyy riittävän hyvin perustelemaan, miksi ne olisi hyvä saada kopioiduksi uudestaan, en näe syytä miksi maahantuoja ei siihen suostuisi.

 

Jos olet jonkin Volkkarin alkuperää selvittelemässä, kannattanee muistaa myös se että lääninhallitukset pitivät ajoneuvorekisteriä ennen vuotta 1966, jolloin Autorekisterikeskus perustettiin. Näitä lääninhallitusten ylläpitämiä ns. kantakortteja on aikaisemmin ollut SA-HK:n kerhojen hallussa, mutta nyt ne ovat ymmärtääkseni Tieliikennemuseo Mobilialla? Autorekisterikeskukselta saa tilattua tietoja, ja valmistajalta saa varmastikin edelleenkin auton "syntymätodistuksen". Tämän lisäksi eräällä henkilöllä on veikeä kirja, jossa on listattuna kaikki autot, joissa on ollut vuonna 1967 kirjaimella A, B, C, U tai Z alkava rekisterikilpi ... Mahdollisuuksia auton taustan selvitykseen siis on.

 

Ja mihinkäs seepra täplistään pääsisi... Vaikka Volkkarit jäivätkin, hankin viime kesänä vuosien tauon jälkeen lopulta harrasteajoneuvon. V-kirjaimella senkin merkki alkaa, mutta renkaita on vain kaksi. Poskessa lukee "Vespa". Terveisiä kaikille tutuille! Pasi Hakala

Link to comment

no johan on asia ("mobilistin tuska ja ilkeän harrastajan panttaamat paperit") paisunut jo huimiin mittoihin. On mahtanut Pasia naurattaa kun on kuullut kun aikuiset miehet ulvoo siitä kenellä saa olla pino vanhoja mappeja ;) Ei muuten enää kenelläkään... =)

 

Lähes kaikki maahantuotitedot tuli aikanaan siirrettyä onneksi sähköiseen muotoon, kuten myös vv-auton vanhat huoltokortit, edellä mainittu autorekisteriluettelo ja käsittämätön määrä vanhoja rekisterikortteja yms. vanhaa dataa.

 

Edelleen voin (lupaamatta minkäänlaista toimitusaikaa) näistä jakaa tietoa, mutta nimiä tässä mainitsematta en välttämättä vastaa enää kaikille ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...