Jump to content

Virranjakaja lyö maihin...


Recommended Posts

Piru. Nyt ahistaa. Mutta ei naurata, joten kirjoitan tälle palstalle:

 

Auto '59 1200 type 1. Jakaja alipainekellolla ja sillä keskipakoissäädöllä (ilmeisesti), kärjet kaksiosaiset. Eli vanha Boschin jakaja. 6V sähköt.

 

Ongelma: virranjakaja lyö maihin kun jakaja kiinni moottorissa.

 

Vaihdoin kärjet kun ajattelin että vanhoissa jotain vikaa. No, nyt virranjakaja toimii irrallaan juuri niinkuin pitääkin. Kun lyö autoon kiinni, lyö maihin.

 

Eli kädessä pidellen ja itse akselia kääntäen mittari näyttää oikein kärkien avautuessa ja sulkeutuessa, mutta koneessa paikallaan ja puolan sekä kondensaattorin johdot paikallaan ei enää toimikaan, vaan lyö maihin.

 

Yhtä sun toista kokeiltu. Viimeisin niksi-Pirkka oli se, kun askartelin-paskartelin jakajan rungon läpi menevään pulttiin abicosta eristeen, ettei sieltä pääsisi lyömään maihin.

 

Muuten sen läpi menevän pultin eristeet ovat alkuperäistä mallia eli jotain pakeliittia tai "fiiberiä", kuten vanhemman polven asentaja niitä kutsui. Myös katkojan eristeet paikoillaan.

 

Ja siihen pulttiinhan tulee puolan ja kondensaattorin johdot kiinni sekä sisäpuolella kärkien johto.

 

Löytyisikö täältä vinkkejä mistä hakea tätä vikaa seuraavaksi?

Link to comment
Kondensaattori vaihtoon,niin rupee pelittään.

 

Tää on taas näitä tyhmiä kysymyksiä, mutta jos tää johtuis kondensaattorista niin eikö tän pitäis pelata ilman sitä konkkaa?

 

Oon kokeillut konkan johdolla ja ilman, mutta silti kiinni moottorissa ollessaan lyö maihin. Irrallaan toimii konkan johdollakin :)

 

Ei mahdu tajuntaan tämä millään...

Link to comment

Toihan on kauheen modernin näkönen laitos, iha ku 009? :D

 

No, nyt otetaan foliohattu päähän ja olut käteen ja kattellaan huomenna. Voin ottaa kuvaa omastakin huomenna, jos ei tää ala pikkuhiljaa selviämään muuten...

Link to comment

Siis mitenkä lyö maihin? Ilmeisesti kokoajan?

 

Oletko mitannut vastusarvon? Suoraan maissa, vai vastusta välissä? Maadottaako puolan kautta? Puolan johto irti ja mittaamaan?

 

Kyllähän se maadoittuukin tietysti puolan kautta, mutta vastusarvo pitäis olla jotain muuta kuin nolla.

Link to comment

Moottorissa paikallaan ollessa lyö maihin koko ajan, eli katkojan kärjet eivät katko yleismittarin mukaan.

 

Harmi että tajuan sähköstä saman kuin aasi polkupyörästä, mutta ainakin jakaja on tullut tutuksi tässä sählätessä...:)

Link to comment

No, nyt se jakaja toimii ainakin joten kuten kun on tarkistettu että virtaa tulee sytytystulpallekin saakka startatessa. Tosin tulpan kipinöinti oli heikkoa, eli akku meni yöksi latinkiin. Varmaan tyhjentynyt sahaillessa tallissa.

 

Samalla testattiin virtalukko (toimii, puolalle tulee virta startatessa), puolan virtajohto (ennen ja jälkeen puolan koetuskynän lamppu syttyy startatessa) ja se ettei virranjakaja enää lyö maihin koko aikaa.

 

Mutta ihmettely jatkuu: nyt siis ainakin ykköstulpalle antoi kipinää pyöritettäessä, bensaa saa kun kaasari alkaa tulvia ennen pitkää (kun ei starttaa) mutta käyntiin ei suostunut lähtemään.

 

Ja ongelmat alkoivat siitä kun kesken ajon alkoi hyytymään. Ekalla kerralla lähti vielä hetken päästä käyntiin mutta toisella kerralla seuraavana päivänä hinattiin talliin jossa majaillut siitä saakka.

 

Vielä jäi mietityttämään, onko virranjakaja liian korkealla? Olen kovasti yrittänyt saada sitä paikoilleen (eka nätisti ja sitten noin 100 kilon paineistuksella kiroilun kera :D) mutta sitkeästi siihen jää mun silmääni milli tai pari liikaa kiristysrenkaan ja jakajan alaosan väliin...onko todellista vai meneekö henkimaailman jutuiksi? Tietysti jakaja ei ollut pompsahtanut ylös silloin kun nämä ongelmat alkoivat, mutta irti repimisen (oli todella tiukassa) jälkeen ei ole mennyt yhtä tiukkaan lohkoon kiinni kuin siellä alun perin oli.

Link to comment

 

Vielä jäi mietityttämään, onko virranjakaja liian korkealla? Olen kovasti yrittänyt saada sitä paikoilleen (eka nätisti ja sitten noin 100 kilon paineistuksella kiroilun kera :D) mutta sitkeästi siihen jää mun silmääni milli tai pari liikaa kiristysrenkaan ja jakajan alaosan väliin...onko todellista vai meneekö henkimaailman jutuiksi? Tietysti jakaja ei ollut pompsahtanut ylös silloin kun nämä ongelmat alkoivat, mutta irti repimisen (oli todella tiukassa) jälkeen ei ole mennyt yhtä tiukkaan lohkoon kiinni kuin siellä alun perin oli.

 

Jakaja menee vain yhdessä asennossa paikoilleen. Jos on 180 astetta pielessä, niin sen vois saada niin että se pyörii mutta ei ole pohjassa. Näin ainakin mitä olen itse asennellut.

 

t. Mika

Link to comment

Juu ja katsoin irti otettaessa sen verran tarkkaan (plus että merkkasin paikan notseilla tai siis viivoilla) että ei se ainakaan väärin päin ole. Myös pyörijän asento piti muistikuvien mukaan olla sama...

 

No, tänään kokeillaan täyteen ladatun akun voimin mitä sanoo...

Link to comment
Myös pyörijän asento piti muistikuvien mukaan olla sama...

 

heheh, nyt kyllä naurattaa pitkän itkun jälkeen! Siivoilin siinä tallista työkaluja auton alta pois kun olin jo tilannut ajan paikalliselle kuplagurulle, Aaltosen autokorjaamolle.

 

No, tuli mieleen että hitto, minähän otan ja käännän sen virranjakajan akselin plus pyörijän 180 astetta :)

 

Ja arvatkaa mitä tapahtui avaimesta käännettäessä? Se jopa kävi hetken! Heti alkoi naurattaa oma tyhmyys! Mutta se virranjakajan maadoitusongelma oli ihan todellinen, tiedä sitten mihin hävis mutta ilmeisesti johtui kärähtäneistä kärjistä tms. Uudet ei maadoita, paitsi puolan johto kytkettynä tietty.

 

Eli nyt ei taida olla enää ku sytkän säädöstä kiinni kesäajelut. No, sen verran olen tässä aikaa ja hermoja poltellut että vien suosiolla ammattimiehelle, tulee samalla venavälykset, seokset ja sytkä säädettyä eikä tarvi enää näistä murehtia.

 

Pian muuten tulossa myyntiin toimiva kärjellinen 30HV jakaja by Bosch, kunhan kärjetön vaan saapuu tontille.

Link to comment

 

No, tuli mieleen että hitto, minähän otan ja käännän sen virranjakajan akselin plus pyörijän 180 astetta :)

 

Ja arvatkaa mitä tapahtui avaimesta käännettäessä? Se jopa kävi hetken! Heti alkoi naurattaa oma tyhmyys!

 

Mitäs minä sanoin! :-)

 

Mutta hieno homma että se toimii nyt. Tais mennä jakajakin nyt helposti pohjaan asti?

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...