Jump to content

1200cc viri viri..


Guest Ari F.

Recommended Posts

Guest Ari F.

Joo, ei varmaan oo mitään järkeä,

 

mutta onkos kenelläkään tietoa, että miten toimii kombinaatio 1200 lohko, 83mm bigbore pytyt ja 69mm akseli ja 1200cc kiertokanget.

 

jep, niin siitä tulee tietysti se 1500cc ainakin Elon laskuopin mukaan ja eräänlainen oldeskole viritys, mutta onkos kenelläkään lähempää ja oikeaa tietoa kyseisestä läjästä.

 

Mitä pitää muuttaa ja erityisesti huomioida ... joo tietysti kietokanget joutuu kaventaa, mutta miten on, joutuuko shimmaamaan ja miten paljon, ettei ala mäntä kolisemaan venttiiliin. Mitä muuta pitäisi huomioida kyseisessä koneessa, vai onko tuhoon tuomittu viritys??!!

 

Nooh, onhan niitä joskus ennenmuinoin tehty, mutta nyt haluaisin joltain tosissaan fakta-tietoa näistä, jos sitä vaan löytyy Palstalaisilta.

 

Ari

Link to comment
Guest Ari F.

Juu kiitos, mutta ainakaan itse en haulla aiheesta kovinkaan paljon löytänyt.

 

UltraVW:llä on siis 1385cc kone, pelkät 83mm bigbore pytyt, elikkä hänellä ei ole vaihdettu akselia, ja kuten Tipi mainitsi hänellä vanhemman mallisen viritys mielessä.

 

Niin siis tarkoituksena olis tehdä toi 1200cc kone, noin vanhan kaavan mukaan soveltaen. Tottakai helpommallahan pääsee, kun heittää siihen vaikka 69 akselin kankineen ja normaalit 83mm pytyt mäntineen tai esim isoimmat slip-in pytyt jotka on kai 88mm, mutta kun tämän projektin idea ja suola ei ole siinä.

 

 

Täytyy tietysti alkaa sovittelemaan ja mittailemaan kunhan saan pyttysatsin tänne, mutta jos jollain olis tosissaan tosta kombinaatiosta enemmän tietoa, niin otan sen ilomielin vastaan.

 

Ari

Link to comment

No periaatteessahan tuo menee kait nain:

 

Vaihdetaan lohko, kampura, vauhtipyora, kanget, pytyt, mannat, kannet, imusarjat, kaasarit ja sytkapuolen osat seka muut apulaitteet.

 

;)

 

Jan

Link to comment
Guest veewee

 

Nooh, onhan niitä joskus ennenmuinoin tehty, mutta nyt haluaisin joltain tosissaan fakta-tietoa näistä, jos sitä vaan löytyy Palstalaisilta.

 

Ari

 

Ei täällä kukaan kehtaa myöntää tietävänsä ähtäriajoista ja sen aikaisista virityksistä, kun nyt pitää olla hyväksyntää ja huutraitii ja koneeseen käy vaan pauter ja geneberg.

Link to comment
Guest Ari F.

Jep,

 

Kiitos vaan erittäin asiantuntevista ja rakentavista vastauksista! ;)

 

Hipo projekti tais nyt vähän jumahtaa paikoilleen, kun pytytkin ilmeisesti jäivät Steve herran virtuaalivarastoon ameeriikan mantereelle. Per....

 

Mutta suunnitelmat jatkuu...

 

Ari

Link to comment
  • 2 weeks later...
Vaihtoehto:

 

Golfin 81 tai 81,5mm. männät.

Alkuperäiset sylinteriputket porataan vastaavaan kokoon.

Kaikki muut alkuperäismalliset osat sopivat tähän pakettiin.

 

 

Terve,

 

Olis ihan varteenotettava idea ja männätkin vaikutti hyviltä, mutta.....

 

mittasin tossa muutamat eri vakioputket, ja menee ehkä turhan ohueksi siitä ulkopuolen uran kohdalta, kun ulkohalkaisija siinä on noin 83mm, eli seinämä vahvuus olisi sitten kannen kohdalla olevassa urassa vain 0,75-1,00mm riippuen porauksesta. Muuten pytyissä on kyllä vahvuutta ja poraus varaa.

 

Mitä mieltä olet, kestääkö?!

Tai löytyykö vakioputkia ilman sitä uraa?

 

Ari

Link to comment

En edelleenkään ymmärrä mitä hohtoa on räpeltää 1200:seen jotain Golfin mäntiä. Tuskin mikään oldeskole viritys ainakaan. 1500 putket, pytyt ja kannet on taasen ollu jo saatavilla kuuskytluvun alussa ja 1600:t kuuskytluvun lopulla, kuten kaks reikäkannetkin. Joten enempi oldspeediä niissä olis, minun mielestä. Sitä paitsi niissä ois bokseriin tarkotetut männät ja varmaan halvempaakin kuin alkaa koneistelemaan äpärämännille putkia.

 

"Vesa ei tajuu"

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Kuinka paljon maksaa 83mm. sylinteriputkimäntäsarja suoraan 1200:n tilalle vapaasti Helsingissä ?

Sehän ratkaisee tämän probleeman, ja se onko tätä sarjaa saatavilla ?

 

Golfin männät ovat laadullisesti täysin eriluokkaa kuin 1200:n omat männät, joten siitä ei tule ongelmaa sillä KK:n myymät Golfin männät eivät ole vakiomäntiä HUOM!.

 

Etsin vanhoja sylinteriputkia ja tutkin asiaa.

Link to comment

Tuo on Tipi kattos "päällepäin oldskool", vakion näköiset sylinteriputket ja kannet, mutta sisältä modernimpaa / äpärämpää kamaa :)

 

"Kunnon" oldskool-virittämisessä kun on se probleema että se on kallista, hankalaa ja harvinaista (luotettavuus ja laatu sinällään lie kohdallaan vanhoissa virikamppeissa kun vaikka Okrasassa, 356-hiluissa tms?).

 

Ja tälle linjalle kun lähdetään, niin jostain 28PCI:stä saa varmasti tehtyä ovelampi veikka läppärungon ja ruiskun (vaikka joku golfin 1-pisteruisku) mutta edelleen pysytään saman vanhan näköisessä kamassa jos vaan ovelasti sähköt ja painelinjat piilottaa...

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment

No saahan päälleppäin oldsookliksi vakio 34hp lohkoon vaikka 94x69 koneen yksreikäkansilla ja keski kaasarilla, tai tupla oldspeed ykskurkkusillakin, ilman että tarvii alkaa pyttyjä tekemään. Tuskin aavistuksen leveämpää konetta moni äkkiseltään huomaa, paitti ajossa. Vaan kukin taaplatkoon tavallaan.

 

Itehän ihmettelen miten sais 30hp lohkon pinnapultit siirrettyä possun kansien jaolle. Ei siinäkään mitään järkeä oo, tiedän.

Link to comment
En edelleenkään ymmärrä mitä hohtoa on räpeltää 1200:seen jotain Golfin mäntiä. Tuskin mikään oldeskole viritys ainakaan. 1500 putket, pytyt ja kannet on taasen ollu jo saatavilla kuuskytluvun alussa ja 1600:t kuuskytluvun lopulla, kuten kaks reikäkannetkin. Joten enempi oldspeediä niissä olis, minun mielestä. Sitä paitsi niissä ois bokseriin tarkotetut männät ja varmaan halvempaakin kuin alkaa koneistelemaan äpärämännille putkia.

 

"Vesa ei tajuu"

 

Joo en mäkään tajuu mistään mitään et älä välitä!!! ;-)

 

No joo, siis nämä 81,5 mm männät oli ne äpärät tai mitkä sitten lieneekään ovat kyllä aikaslailla samanlaiset kuin ilmakompuran männät, mutta himppu kestävämmät rakenteeltaan ainakin jos vertaa niitä vakio mäntiin, eikä niissä tulis sitä helma ongelmaa joka noissa 83mm bigbore satseissa saattaa tulla eteen kun ne laittaa uudempaan lohkoon. Tietysti jos joku saa näppyjä siitä, että ilmakompuraan laitetaan takomännät jotka on alunperin valmistettu johonkin muuhun moottoriin tai laitteeseen, niin voi voi...., mutta älä huoli, tuskin noita tulee laitettua......

 

Miltäs kuulostais kombinaatio 64 X 92. Tälläsiakin on joskus tehty. ;)

 

Eihän näissä missään ole sinällään mitään veen järkeä, mutta eiks tää kuitenkin ole vaan suurimmalle osalle meistä harrastus, ja jokainen tekee sitten asioita kuten itsestään hyvältä tuntuu. Omasta mielestäni on ainakin kiva tehdä nyrkit savessa jotain vähän erillaista kuin muut, eikä mennä jonkin tietyn kaavan mukaan..... mut, mut, jokainen taablaa tietysti tyylillään, ja se ainakin mun mielestä myös sallittakoon.

 

Sitähän tää on ollut hotroddauksen alkuajoista lähtien.... hoh hoijaa. :)

 

Ari

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...