Guest Ari F. Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Joo, ei varmaan oo mitään järkeä, mutta onkos kenelläkään tietoa, että miten toimii kombinaatio 1200 lohko, 83mm bigbore pytyt ja 69mm akseli ja 1200cc kiertokanget. jep, niin siitä tulee tietysti se 1500cc ainakin Elon laskuopin mukaan ja eräänlainen oldeskole viritys, mutta onkos kenelläkään lähempää ja oikeaa tietoa kyseisestä läjästä. Mitä pitää muuttaa ja erityisesti huomioida ... joo tietysti kietokanget joutuu kaventaa, mutta miten on, joutuuko shimmaamaan ja miten paljon, ettei ala mäntä kolisemaan venttiiliin. Mitä muuta pitäisi huomioida kyseisessä koneessa, vai onko tuhoon tuomittu viritys??!! Nooh, onhan niitä joskus ennenmuinoin tehty, mutta nyt haluaisin joltain tosissaan fakta-tietoa näistä, jos sitä vaan löytyy Palstalaisilta. Ari Quote Link to comment
Guest Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Kayta hakua. Ainakin UltraVW ja ilmeisesti Tipi nimimerkit taalla on tuommoiseen hairahtuneet. Jan Quote Link to comment
-tipi- Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 Mulla mielessä enempi toi 30hp viritys = kiinteälaturinjalka lohkossa. Eikö irtonaisella laturinjalalla olenvan 1200cc:n (34hp) saa palikkaa vaihtamalla vaikka 2332cc:ksi, normaalein koneistuksin toki. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 Juu kiitos, mutta ainakaan itse en haulla aiheesta kovinkaan paljon löytänyt. UltraVW:llä on siis 1385cc kone, pelkät 83mm bigbore pytyt, elikkä hänellä ei ole vaihdettu akselia, ja kuten Tipi mainitsi hänellä vanhemman mallisen viritys mielessä. Niin siis tarkoituksena olis tehdä toi 1200cc kone, noin vanhan kaavan mukaan soveltaen. Tottakai helpommallahan pääsee, kun heittää siihen vaikka 69 akselin kankineen ja normaalit 83mm pytyt mäntineen tai esim isoimmat slip-in pytyt jotka on kai 88mm, mutta kun tämän projektin idea ja suola ei ole siinä. Täytyy tietysti alkaa sovittelemaan ja mittailemaan kunhan saan pyttysatsin tänne, mutta jos jollain olis tosissaan tosta kombinaatiosta enemmän tietoa, niin otan sen ilomielin vastaan. Ari Quote Link to comment
Guest Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 No periaatteessahan tuo menee kait nain: Vaihdetaan lohko, kampura, vauhtipyora, kanget, pytyt, mannat, kannet, imusarjat, kaasarit ja sytkapuolen osat seka muut apulaitteet. ;) Jan Quote Link to comment
Guest Tuhi Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 Juuri näin on toimittava saavuttaakseen hyvän lopputuloksen. Eli kaikki uusiksi vaan ;) Quote Link to comment
Guest veewee Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 Nooh, onhan niitä joskus ennenmuinoin tehty, mutta nyt haluaisin joltain tosissaan fakta-tietoa näistä, jos sitä vaan löytyy Palstalaisilta. Ari Ei täällä kukaan kehtaa myöntää tietävänsä ähtäriajoista ja sen aikaisista virityksistä, kun nyt pitää olla hyväksyntää ja huutraitii ja koneeseen käy vaan pauter ja geneberg. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted August 29, 2007 Share Posted August 29, 2007 Jep, Kiitos vaan erittäin asiantuntevista ja rakentavista vastauksista! ;) Hipo projekti tais nyt vähän jumahtaa paikoilleen, kun pytytkin ilmeisesti jäivät Steve herran virtuaalivarastoon ameeriikan mantereelle. Per.... Mutta suunnitelmat jatkuu... Ari Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Vaihtoehto: Golfin 81 tai 81,5mm. männät. Alkuperäiset sylinteriputket porataan vastaavaan kokoon. Kaikki muut alkuperäismalliset osat sopivat tähän pakettiin. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Vaihtoehto: Golfin 81 tai 81,5mm. männät. Alkuperäiset sylinteriputket porataan vastaavaan kokoon. Kaikki muut alkuperäismalliset osat sopivat tähän pakettiin. Terve, Olis ihan varteenotettava idea ja männätkin vaikutti hyviltä, mutta..... mittasin tossa muutamat eri vakioputket, ja menee ehkä turhan ohueksi siitä ulkopuolen uran kohdalta, kun ulkohalkaisija siinä on noin 83mm, eli seinämä vahvuus olisi sitten kannen kohdalla olevassa urassa vain 0,75-1,00mm riippuen porauksesta. Muuten pytyissä on kyllä vahvuutta ja poraus varaa. Mitä mieltä olet, kestääkö?! Tai löytyykö vakioputkia ilman sitä uraa? Ari Quote Link to comment
-tipi- Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 En edelleenkään ymmärrä mitä hohtoa on räpeltää 1200:seen jotain Golfin mäntiä. Tuskin mikään oldeskole viritys ainakaan. 1500 putket, pytyt ja kannet on taasen ollu jo saatavilla kuuskytluvun alussa ja 1600:t kuuskytluvun lopulla, kuten kaks reikäkannetkin. Joten enempi oldspeediä niissä olis, minun mielestä. Sitä paitsi niissä ois bokseriin tarkotetut männät ja varmaan halvempaakin kuin alkaa koneistelemaan äpärämännille putkia. "Vesa ei tajuu" Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Kuinka paljon maksaa 83mm. sylinteriputkimäntäsarja suoraan 1200:n tilalle vapaasti Helsingissä ? Sehän ratkaisee tämän probleeman, ja se onko tätä sarjaa saatavilla ? Golfin männät ovat laadullisesti täysin eriluokkaa kuin 1200:n omat männät, joten siitä ei tule ongelmaa sillä KK:n myymät Golfin männät eivät ole vakiomäntiä HUOM!. Etsin vanhoja sylinteriputkia ja tutkin asiaa. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Tuo on Tipi kattos "päällepäin oldskool", vakion näköiset sylinteriputket ja kannet, mutta sisältä modernimpaa / äpärämpää kamaa :) "Kunnon" oldskool-virittämisessä kun on se probleema että se on kallista, hankalaa ja harvinaista (luotettavuus ja laatu sinällään lie kohdallaan vanhoissa virikamppeissa kun vaikka Okrasassa, 356-hiluissa tms?). Ja tälle linjalle kun lähdetään, niin jostain 28PCI:stä saa varmasti tehtyä ovelampi veikka läppärungon ja ruiskun (vaikka joku golfin 1-pisteruisku) mutta edelleen pysytään saman vanhan näköisessä kamassa jos vaan ovelasti sähköt ja painelinjat piilottaa... Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
-tipi- Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 No saahan päälleppäin oldsookliksi vakio 34hp lohkoon vaikka 94x69 koneen yksreikäkansilla ja keski kaasarilla, tai tupla oldspeed ykskurkkusillakin, ilman että tarvii alkaa pyttyjä tekemään. Tuskin aavistuksen leveämpää konetta moni äkkiseltään huomaa, paitti ajossa. Vaan kukin taaplatkoon tavallaan. Itehän ihmettelen miten sais 30hp lohkon pinnapultit siirrettyä possun kansien jaolle. Ei siinäkään mitään järkeä oo, tiedän. Quote Link to comment
DOODAH Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 ei oo ei, minäpä löysin paikan, missä 30hp vakio nokasta tulee fk89 tai joku bussinokka, kunhan malli löytyy. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 En edelleenkään ymmärrä mitä hohtoa on räpeltää 1200:seen jotain Golfin mäntiä. Tuskin mikään oldeskole viritys ainakaan. 1500 putket, pytyt ja kannet on taasen ollu jo saatavilla kuuskytluvun alussa ja 1600:t kuuskytluvun lopulla, kuten kaks reikäkannetkin. Joten enempi oldspeediä niissä olis, minun mielestä. Sitä paitsi niissä ois bokseriin tarkotetut männät ja varmaan halvempaakin kuin alkaa koneistelemaan äpärämännille putkia. "Vesa ei tajuu" Joo en mäkään tajuu mistään mitään et älä välitä!!! ;-) No joo, siis nämä 81,5 mm männät oli ne äpärät tai mitkä sitten lieneekään ovat kyllä aikaslailla samanlaiset kuin ilmakompuran männät, mutta himppu kestävämmät rakenteeltaan ainakin jos vertaa niitä vakio mäntiin, eikä niissä tulis sitä helma ongelmaa joka noissa 83mm bigbore satseissa saattaa tulla eteen kun ne laittaa uudempaan lohkoon. Tietysti jos joku saa näppyjä siitä, että ilmakompuraan laitetaan takomännät jotka on alunperin valmistettu johonkin muuhun moottoriin tai laitteeseen, niin voi voi...., mutta älä huoli, tuskin noita tulee laitettua...... Miltäs kuulostais kombinaatio 64 X 92. Tälläsiakin on joskus tehty. ;) Eihän näissä missään ole sinällään mitään veen järkeä, mutta eiks tää kuitenkin ole vaan suurimmalle osalle meistä harrastus, ja jokainen tekee sitten asioita kuten itsestään hyvältä tuntuu. Omasta mielestäni on ainakin kiva tehdä nyrkit savessa jotain vähän erillaista kuin muut, eikä mennä jonkin tietyn kaavan mukaan..... mut, mut, jokainen taablaa tietysti tyylillään, ja se ainakin mun mielestä myös sallittakoon. Sitähän tää on ollut hotroddauksen alkuajoista lähtien.... hoh hoijaa. :) Ari Quote Link to comment
-MITO- Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Toi 64x92 kuullostaa mielenkiintoselta :) Quote Link to comment
Guest Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Tässä ollaan todistamassa "New Old Speed"in syntymää? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.