Jump to content

Miten onnistuu Weber ida 48 paineistus


Guest fgronlun

Recommended Posts

Guest fgronlun

Tuli tuossa kompastuttua koneseen jossa oli tuollaset ida kaasarit kiinni.

Nytt mietin että kuinka nuo toimii turbo kaasareina vai pitääkö noista vaan tehdä läppä rungot ruiskulle?

Link to comment

kaikkiin kaasareihin voidaan asentaa turbo,kunhan paine on sama sisä-että ulkopuolella.elikkä koteloidaan kaasari imusarjan liitoksesta,johon johdetaan sama paine kuin moottoriin sisään menevä,jolloin paineen vaihtelua ei ole.muutoin kaasarin läppäakseleissa tulee olla stefat ja kumipäiset neulaventtiilit ja ehkä korkeapaine pumput,välitankit,ym.

janne h

Link to comment

IDAssa on samat kuulalaakerit kuin muissakin. Helppo vaihtaa tiiviisiin kestovoideltuihin jos tarvii. Läppien välistä akselin tiivistys on kaikissa työlästä. Jos siihen joutuu menemään, pitää vaan koneistaa paikka stefalle tms. Kilossa ei vielä yleensä puhalla pahasti läpi akseleista.

 

Yksi selkeä ongelma IDAssa on messinkikoho. Se menee jossain vaiheessa lyttyyn paineista. Sinne pitäisi kehittää jostain muovikoho. Kumineuloja ei tietääkseni ole saatavilla IDAan, mutta kyllä metallineulankin kanssa pärjää kun laittaa bensapaineet kohdalleen.

 

Hyvät kaasarit kannattaa säästää kaasareina. Useimmat suomessa pyörivät Italy IDAt on krossikoneiden jäämistöjä 70-80 luvuilta. Aika paljon nähneitä ja pyöriteltyjä. Joskus on oikea päätös pistää ne kymästi läppärungoiksi ainakin jos akselit ja läpät on kohtuullisessa kunnossa, mutta muuten paljon pientä tai isompaa vaivaa.

Link to comment
Guest fgronlun

Eikö noita muovikohoja ole saatavissa näihin idoihin. Olis semmonen muistikuva että jossain olisin nähnyt..(taisin muistaa väärin)

Jos tulen noita sitten käyttämään on nytt hivenen kysenalaista koska eivät mahdu minulla tuohon kirppuun..

Tottakai joillakin pirun lyhkäsillä imareilla tuo onnistuis...

 

Mitä min ny pikkasen olen pyöritellyt noita omia niin vaikuttaa ihan ok kuntosilta.

Ja jos ei muuta niin voihan nuo pistää sitten vaikka veljen bajaan..

Link to comment

Ei kait noita käytettyjä niin paljoa pyöri että voisi jostain hintatasosta puhua. Eiköhän useimmiten heiluta jossain 600-1000 välillä.

 

Uudet onnistuu tällä hetkellä hiukan alle tonnin. Kaikki ei vaan sitä tiedä ja käytetyistä on joskus vahingossa maksettu uuden hintoja.

 

Vanhimmat IDA:t on tehty italiassa 60-80 luvuilla. Jonkin aikaa uusia ei ollut tarjolla, ja sitten kun niitä taas seuraavaksi sai joskus 90-luvun lopulla vai 2000 puolella, ne tehtiin Weberin tehtaalla espanjassa. Kaikki muutkin webrut tulee nykyään sieltä. Vaihtoivat työvoiman edullisempaan. Tehdään samaan muottiin samoilla työkaluilla kuin ennenkin.

Link to comment

Jos tulen noita sitten käyttämään on nytt hivenen kysenalaista koska eivät mahdu minulla tuohon kirppuun..

Tottakai joillakin pirun lyhkäsillä imareilla tuo onnistuis.....

 

Kääks! Sullahan on oikeastaan ihan samanlainen koppa kuin mulla on. Oon ajatellut talven aika idattaa omani. Onko sulla loota/moottori normaalilla korkeudella? Kuinka ahdasta on ja mikä on imusarjan korkeus? Tässä alkoi pukkaamaan hikeä...

 

t. Mika

 

ps. Uudet näyttää tosiaan olevan 980 euroa pari. Mutta vanhoissa on patinaa jota ei rahalla saa. Sillä perusteella näytetään muutakin myytävän. :-)

Link to comment
Guest fgronlun

Jos tulen noita sitten käyttämään on nytt hivenen kysenalaista koska eivät mahdu minulla tuohon kirppuun..

Tottakai joillakin pirun lyhkäsillä imareilla tuo onnistuis.....

 

Kääks! Sullahan on oikeastaan ihan samanlainen koppa kuin mulla on. Oon ajatellut talven aika idattaa omani. Onko sulla loota/moottori normaalilla korkeudella? Kuinka ahdasta on ja mikä on imusarjan korkeus? Tässä alkoi pukkaamaan hikeä...

 

t. Mika

 

ps. Uudet näyttää tosiaan olevan 980 euroa pari. Mutta vanhoissa on patinaa jota ei rahalla saa. Sillä perusteella näytetään muutakin myytävän. :-)

 

Voisin mitata minkä korkuset nuo on.

Mutta samaa luokkaa ku ihan normi imusarjat..

Minulla ku on nuo rautaristi valot takana niin ottaa kiinni niitten "umpioihin".

Ja ei sinne mikkään hirveen isot kiihdytys suppilot mahdu vaikka ei olis noita umpioita..

Toinen mikä sitten ei onnistu on tuolanen gb tyylinen vivusto vaan joutuu käyttään sellasta saksi tyypistä mikä tulee lohkon päälle..

Kokeile kattoa sinne kaasareitten paikalle niin näät aika nopeeta kui paljo tilaa sulla on.

Link to comment

Hieman vaikea mitata, mutta sen mitä nyt paikalla olevia 40 dellortoja vertaa mitan kanssa iitoihin, niin kakkospytyn kohdalla voi tehdä tiukkaa. Joutuu ainakin imutorvesta leikkaamaan niinkuin kuplassakin. Jos ei mahdu, niin sitten pitää laittaa idat myyntiin ja ruisku tilalle.

 

t. Mika

Link to comment
Guest fgronlun

Tässä kuva telvervo paikallaan otettuna

PA150088.jpg

 

Noillahan on aika lailla hyvin tilaa. Mutta idat taas tulee niin korkealle että ottaa tuohon ylhällä näkyvään lampun koppaan kiinni.

 

Tässä kuva noista ida imareista koneessa kiinni

PA150077.jpg

 

Nå se hyvä puoli on ittellä että veljellä on baja mihinkä tuo kone joutaa tällä näkymällä

Link to comment
Mikan:

 

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=317276

 

tossa koko setti 700,- Ei paha, mut en tiedä mitä savimajamalleja noi on, vai onko 100% sama ku se aito ja oikea perinteinen.

 

Ei todellakaan pahan hintainen. Tosin itsellä ei ole tarvetta kun on jo koko setti tallissa. Mulla taitaa olla hieman lyhyemmät imarit kuin sulla fgronlun. Eiköhän tuo sopivuusjuttu selviä kevääseen mennessä...

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...