Guest Hannu Mattila Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Laitanpa tämän tännekin, kun VW sukuisesta vehkeestä on kyse.. Eli homman nimi on tämä: Auto (Porsche 914 1.7 ruisku) on seissyt n.5v tallissa, polttoainesysteemit tyhjänä. Alettiin herättelemään sitä henkiin, ja huomattiin, että bensapumppu lirii tiivisteistään läpi, eikä tuota painetta. Vaihdettiin pumppu Boschin ns. normipumppuun jossa on vain sisään ja ulos letkuliitännät. Omassa pumpussahan on paikat kolmelle letkulle. Letkut saatiin kiinni, bensanpainekin nousi ja kokeiltiin käymään. Tulos: 5min kävi todella huonosti ja vei n.5 litraa bensaa. Suuttimet otettiin irti ja käytettiin puhdistettavana ja tarkastettavana.. Ei vaikutusta. Moottori saa ihan älyttömästi liikaa bensaa. Jostakin löysin bensanpaineen joka järjestelmässä pitäisi olla ja se oli n. 1,9 bar. Onko tuo oikein vai ei? Painetta kun pudottaa mittarin mukaan 1,3 bariin, niin alkaa jo lupaamaan, mutta ei jaksa vielä käynnistyä. Paineensäädin joka autossa on, on tässä vaiheessa jo täysin auki, eli pienemmäksi ei painetta saada jotta saisi edes käyntiin. Nytpä kysynkin, onko orggispumpun kolmessa letkussa joku taika, joka ei nyt toimi? Ymmärsin siinä olevan tankilta tulevan letkun, järjestelmän paineen ja jonkunlaisen kierrätys systeemin.. Vai onko muita ideoita miksi saa liikaa soppaa? Itsellä tuli mieleen josko suuttimet olis koko ajan auki, mutta tuntuis nuo toimivan normaalin oloisesti.. Äsken lähti käyntiin, mutta bensaa tulee raakana putkesta.. Quote Link to comment
JaniM Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Onks toi mekaaninen ruisku? L-jeteissä ja muissa yleensä paine 2.5-3 baria. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 mulla on orggispumppu olemassa vielä jos tarttette koittamista varten. Saan sen välipäivinä hyvinkäälel tarvittaessa. Muistaakseni kolmas putki menee paluuna tankille. Pumpussa on itessään joku paineensäätöhomma, joka antaa kusta hullunkierrolla osan ylipaineista takaisin tankille. Mahdollisesti voisin vaikka vaihtaa pumpun tuohon teillä olevaan... Quote Link to comment
metake Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Pitää olla jostain kolmas letku, eli paluu tankkiin. Porschea en tunne, mutta normi ruiskussa pumppu nostaa tarvittavan paineen ja riittävästi tuottoa, tuotosta otetaan ruiskulle se mitä tarvitaan ja loppu palautetaan tankille. Mun ARVAUS on että tuo tankkiin paluu toimii alkuperäisenä tuon pumpun kautta ja nyt paluu puuttuu, joten pumppu yrittää työntää kaiken ruiskuun, pahimmillaan ehkä kymmenkertaisesti liikaa. Yksi vaihtoehto joka itselle tulee mieleen, on korvata alkuperäinen paineen säädin tarvikkeella, jossa on lähtö sille paluu putkelle, siitä sitten säätää paineen sopivaksi. Tuo 1.9 bar paine kyllä kuulostaa ihan ok lukemalta. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 ja jos jotain muuta puuttuvaa / viallista etsitte, niin mul on 3 noita ruuttia irrallaan, joista 2 toimii, joten vaihto-osia löytyy kokeiltavaks. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Niin siis se paluu toimii ihan ok, tankissa kiertää kama ihan normaalisti. Ne letkut on nyt niinkuin normaalisti ruiskuautossa kuuluukin, eli tankilta pumpulle->suuttimille->paineensäätimelle->takas tankkiin.. Paineensäädinkin pelittää, pystyy säätämään 1,3 -4 bar (painemittari on nyt kiinni) Kovempaa painetta on turha koittaa, kun ei jaksa nytkään polttaa kaikkea (1,3 bar) Normipaineeseen nostetaan kun löytyy se vika joka tuota konetta bensalla huuhtelee. Jani, jos vaan viitsit niin ota laatikollinen ruiskukilkkeitä mukaan kun ajelet meilläpäin, niin saadaan eliminoitua osa kerrallaan vikoja pois. Välipäivien ohjelmasta en tiiä viel, mutta sovitellaan.. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Tuleeko varmasti riittävä kipinä ja oikeaan aikaan? Oletko kokeillut uusilla tulpilla? Oletko koittanut suuttimien ohjausta käsipelissä? Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Tuleeko varmasti riittävä kipinä ja oikeaan aikaan? Oletko kokeillut uusilla tulpilla? Oletko koittanut suuttimien ohjausta käsipelissä? Kipinä tulee johdot on oikein, ajoituskin luultavasti oikein (on siis toiminut ennen seisotusta) Uudet tulpatkin on kasteltu. Viimeistä en ymmärrä.. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Yhdestä kummittelevasta ruiskuautosta tuli haettua vikaa ohjaamalla suuttimien maadoitusta käsipelissä. Omassa ongelman haussa sai tuolla paikallistettua vian boxiin, kun pystyi käyttämään autoa tuolla tyylillä. Tosin jos vika ilmaantui pumppua vaihtaessa, niin eiköhän ratkaisu ole sillä suunnalla. Quote Link to comment
pipo_esa Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 D-jetronikkikö tossa on? Eikös d mittaa alipainetta ja mitä vähemmän alipainetta sen rikkaampi seos? Nää on varmaan luettu? http://members.rennlist.com/pbanders/djetparts.htm Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Vika löytyi ja auto toimii normaalisti. Iso kiitos hattupäiselle herrasmiehelle, joka linkitti vianhakutaulukon.. Käyntihäiriön aiheutti katkennut sylinterikannen lämpöanturin johto, joka rikasti seosta liikaa.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.