Jump to content

Junakeulan turbottaminen


Recommended Posts

Posted

Tuli seurattua Discoveryltä Campervan Crisis-sarjaa jossa laitettiin junakeulaan ruiskukone turbolla. Ahdin tuli melko pitkän pakosarjan perään (näytti normaalilta käärmeenpesältä jossa kollektori tulee sivulle) kuskinpuolelle takahelman alle. Asennus olisi siis melko helppoa: ei vaadi ihmeellista pakosarjaa, tilaa riittää ja ahtimelta vaan ahtoputki kaasuläpälle + öljyletkut.

 

Jos lohkon pitää vakiona ei moottori vaihdu katsastusäijänkään mielestä, tehoa tulee lisää mutta menee varmasti 7kg/kW rajoihin. Onko tuon laittaminen mitenkään laillisesti mahdollista? Juniksessa suurin koneteho taitaa olla 1500:sen 42hp + 20%. Miten tehorajan saa nostettua tuohon 7kg/kW-rajaan? Tarkoitus olisi saada noin 150hp pikkukoneesta.

Posted

Onnistuu muutoskatsastamalla turbo dynolapuilla joissa tehoa vertailumoottori +20%. Sen enempää siihen ei sitten tehoa saakaa ilman poikkeuslupaa, koska ahdetun jälkeenpäin virittäminen on kielletty. Enpä usko että sellaista lupaa aken mielestä pitää myöntää, joten tulee kallis kieltävä päätös anomukselle. MI.

 

t. Mika

Posted

Hyvä joksa! Juuri noin. Ensin leimataan vaikka 1776 motti vakiohiluilla ja sen jälkeen piristetään sitä ankaralla kädellä. Junis on noin 1000 kg -> 142 kW = 194 hv. Aika hyvin riivattu 1776. :-)

 

t. Mika

Posted

Ei mitään jännitystä rakentaa 1776 Englen W110:llä ja nurkkakaasareilla, sehän on hyvä ja toimii aina. Pitää varmaan alkaa virittämään sellasta jollain ruiskusysteemillä tai suorasytkällä tms.

 

Niin ja =) lopuksi.

Posted

1776 ja joku FK-89 nokka ja 48 kaasarit monsterikansilla vois olla jännittävä, mutta ominaisuuksilta ei oikein junikseen sopiva.

 

t. Mika

Posted
Tuli seurattua Discoveryltä Campervan Crisis-sarjaa jossa laitettiin junakeulaan ruiskukone turbolla.

 

Tarkoitus olisi saada noin 150hp pikkukoneesta.

 

Ilman turboa penkittivät muistaakseni 56hv ja turbolla 100-150...

ja saihan se haluamansa BWA maininnankin.

Posted

44hv+20% tiedän yhden tapauksen (ei vw) jossa turbon ja välijäähdyttimen asennuksen jälkeen max. ahtopaine rekisteriotteessa 0.01bar D:)

otteesta on vielä kopiokin koneella,mutta tietystä syistä jää tänne laittamatta.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...