Jump to content

nokka-akselin - nostajan väli


Guest jarsat

Recommended Posts

Guest jarsat
Posted

muistaako kukaan paljonko täytyy olla nokka-akselin nokan ja nostajan väli?

Posted
muistaako kukaan paljonko täytyy olla nokka-akselin nokan ja nostajan väli?

 

Riippuu ventiilin välyksestä ja keinuvipujen suhteestä. Jos venttiilin välys 0.15 ja keinut 1:1.1 ni nostajan ja nokka-akselin väliin jää välystä 0.136 mm.

Guest jarsat
Posted

juu keinuvipu ihan normi ja venttiilivälys kans tota luokkaa. katselin tossa kun lohko vielä kahdessa osassa, kun nostajat niin pohjassa kuin menee paikotellen rako 1.3 ja 0.7. Eli melkein ottaa kiinni pariin nostajaan

Posted

Siis tarkoitatko sä nyt sitä välystä, joka pitää jäädä nostajan ja lohkon väliin, ettei nostajat pohjaa? Vai jotain muuta?

Guest jarsat
Posted

juu sitäkin miten sen pystyy tarkastamaan ja sit tuota mikä tuli tuossa aiemmin.

 

eli kertaus näin illalla:

nostajan ja lohkon välissä täytyy olla rako?

nokka-akselin ja nostajan välissä myös rako?

 

ahtaaksi menee jos näin on.

Guest Raggare
Posted

kuhan ei täydellä nostolla nostaja pohjaa nostajanpesään kii..

Guest jarsat
Posted

okkei. sit toivottavasti riittää ja toimii. siellä ei montaa kymppää jää mut jää kuitenkin. näyttäs olevan pientä eroo nostajan lautasten paksuudessa. Tulipa mitattua vaikka on uudet nostajat kuten myös akseli.

Guest jarsat
Posted

nyt hirvittää: olis varaa paikotellen 3 kymppiä ettei nostajankupit pohjaa kun nosto korkeimmillaan. Joten kysästään arvon raatilaisilta uskaltaako mennä näillä vai ei.

 

nokka on w-120 säästääkö toiseen koneeseen ja laittaa tähän koneeseen vanhan w-110 akseli uusilla nostajan kupeilla. jolloin sais vähän lisää pelivaraa.

 

kiitos kaikille vinkkejä antaville ja otetaan myös vastaan kommentteja omista kokemuksista

Posted

Kylla ma sinne millin jattaisin, nostaja kasin taysin pohjaan reikaansa, ja nokan ja nostajan valiin se milli siis.

 

Lampolaajenemisen seurauksena mitat voi heittaa arvaamattomasti, seka nokka etta nostaja suurenee kuumetessaan ja valys luultavasti pienenee. Lohko suurenee viela enemman.

 

Jan

Guest jarsat
Posted

okei. Ja seurauksena pohjatessa nostaja solmussa, lohkosta pala pois tai nokka tasanen? eli siirrymme w-110 akseliin, tuskin näillä kahdella akselilla merkitystä normi ajossa.

Posted

asiansa osaava paja sorvaa nostajien lautasista tarpeeksi pois ja hioo uuden pinnan niihin (ne ei oo tasaset vaan kuperat)

Guest jarsat
Posted

jep eli täytyypi käydä kysäsemässä esim. hämeen kiisselissä ellei Hml suunnalta löydy ketään muuta joka ottais vaikka iltapuhteena pikku homman. Ja tavaraahan hyvä ottaa pois lautasen taustapuolelta? Niistä otettu jo pois mut ei riittävästi. Huutelis vielä poisto varaa varmuuden vuoksi 8kymppää.

Guest jarsat
Posted

välitys on 1:1.1 ainakin luulisin... joku yksinkertainen konsti tarkastaa toi asia? ja seuraava asia onkin sit onko jollain myydä edullisesti 1:1.25 keinuja.

Guest jarsat
Posted

väli saatu 1,1 mm ystävällisen sorvarin ansiosta työmaalla lounasta vastaan. :) eimuuta kun läjään ja odotteleen vielä jotain puuttuvia osia.

Posted

Siis miksi ihmeessä uusia nostajia on sorvattu? Mitäs jos siitä on karkaisukin kadonnut, eikä sorvauksen jälkeen ole pinnalle muuta tehty? Nostajien pinnanhan tulee olla muutaman rockwell C asteikolla pehmeämpi kuin nokan...eli varmaan luokkaa 56-58, kun nokka olis 58-60.

 

Tuohon on ollut muukin ratkaisu, rakentaa työkalun esim., jolla saa akkuporakoneella ja leikkuunesteella millin tai pari pois nostajapesän pinnasta.

Guest jarsat
Posted

juu sorvattu taustapuolelta tavaraa pois pienellä nopeudella. kävi mielessä toi nostajapesän muokkaaminen, mut perinteisellä tuurilla lisin saanu meneen putua öljykanaviin ym.

Guest jarsat
Posted

täytyypi pitää mielessä jos joskus tulevaisuudessa tulee vielä vastaan kyseinen hommeli, mut yrittää olla viisaampi ja tilata hyvissä ajoin nostajat missä ohut lautanen

Posted

Nostajapesan pinnasta en ottais yhtaan pois, ei kannata lyhentaa sita nostajapesaa koska silloin se tukee entista vahemman nostajaa kun se on taysin ulkona (vena kiinni). Jo vakiomitassakin nostajapesat tuppaa kulumaan soikeiksi kun nostaja pyrkii menemaan poikittain. Mita enemman tukea nostaja saa lohkosta sen parempi. Eli litteet lautaset on parempi ratkaisu.

Guest jarsat
Posted

jep oli puolen tunnin homma ja keraaminen terä. Lohko niputettu ja nyt ootellaan mäntiä ja kevättä:)

  • 2 weeks later...
Guest jarsat
Posted

onko venttiili välys w-120 nokalla sama 0,1 vai jotain muuta?

En muista oliko nokkakortissa mainittuna ja kortti jossain tallessa?

Posted
onko venttiili välys w-120 nokalla sama 0,1 vai jotain muuta?

En muista oliko nokkakortissa mainittuna ja kortti jossain tallessa?

 

En jummarra kysymysta? Sama kuin mika?

 

Venavalys saatoruuvista riippuu paljon siita mitka tyontotangot koneessa on.

Terastangoilla valys laitetaan jotakuinkin nollaan, alumiinitangoilla kaytetaan vakiovalysta 0.15mm.

 

Jos tarkoitit nokan ajoituksessa kaytettavaa valysta/nostoa niin

se olis katottava nokkakortista.

Guest jarsat
Posted

terästangot vakiomittaset ja keinut 1:1.1. eli eikun venttiileitä säätämään.

Posted

nokan ja nostajan väli vähintään 1mm.tuolle nokale .vent välys vähintään 0.20.jos ajat lyijöttömällä,niin venttiili nousee ajan mittaan,jolloin se alkaa kantaan.

Posted
nokan ja nostajan väli vähintään 1mm.tuolle nokale vent, välys vähintään 0.20.jos ajat lyijöttömällä,niin venttiili nousee ajan mittaan,jolloin se alkaa kantaan.

 

Terastyontotangoilla kun laittaa valyksen kylmana nollaan, niin kuumana se on akkia tuon 0.20 ja ylikin. Ala hitossa laita kylmana tuommosta valysta.

 

Jan

Posted
välys nollaan?.meinaakko poltattaa venttiilit ameriikan mies???

 

Lue mita kirjoitin. Moottorin lammettya valys on yli 0.20mm. Terastonareilla valys kasvaa moottorin lammetessa, alumiinitikuilla se pienenee. Tuo nollaan saataminen on aivan arkipaivaa, tikut jatetaan vain senverran loysalle etta ne pyorii sormin pyorittamalla kevyesti. Ei jaa venat kantamaan.

 

Jan

Posted

vitun posket.alumiini tikku turpoaa puolet enemmän,mitä teräs tikku.en kehtais jättää venuja kantamaan...

Posted
vitun posket.alumiini tikku turpoaa puolet enemmän,mitä teräs tikku.en kehtais jättää venuja kantamaan...

 

 

Opiskelepas hiukan tota moottoria. Ja luetun ymmartamista. Venat ei terastikuilla jaa kantamaan jos ne saataa nollaan. Alumiinitikuilla jaavat.

Guest jarsat
Posted

noh nyt on säädetty "nollaan" jäädään odottaan päivää kun kampee koneen paikalleen ja tämä 2 pvän heikko olotila antaa periksi. rankkoja noi poikien reissut tonne hesan suuntaan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...