Guest jarsat Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 muistaako kukaan paljonko täytyy olla nokka-akselin nokan ja nostajan väli? Quote Link to comment
metake Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 muistaako kukaan paljonko täytyy olla nokka-akselin nokan ja nostajan väli? Riippuu ventiilin välyksestä ja keinuvipujen suhteestä. Jos venttiilin välys 0.15 ja keinut 1:1.1 ni nostajan ja nokka-akselin väliin jää välystä 0.136 mm. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 juu keinuvipu ihan normi ja venttiilivälys kans tota luokkaa. katselin tossa kun lohko vielä kahdessa osassa, kun nostajat niin pohjassa kuin menee paikotellen rako 1.3 ja 0.7. Eli melkein ottaa kiinni pariin nostajaan Quote Link to comment
metake Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Siis tarkoitatko sä nyt sitä välystä, joka pitää jäädä nostajan ja lohkon väliin, ettei nostajat pohjaa? Vai jotain muuta? Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 juu sitäkin miten sen pystyy tarkastamaan ja sit tuota mikä tuli tuossa aiemmin. eli kertaus näin illalla: nostajan ja lohkon välissä täytyy olla rako? nokka-akselin ja nostajan välissä myös rako? ahtaaksi menee jos näin on. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 kuhan ei täydellä nostolla nostaja pohjaa nostajanpesään kii.. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 okkei. sit toivottavasti riittää ja toimii. siellä ei montaa kymppää jää mut jää kuitenkin. näyttäs olevan pientä eroo nostajan lautasten paksuudessa. Tulipa mitattua vaikka on uudet nostajat kuten myös akseli. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 nyt hirvittää: olis varaa paikotellen 3 kymppiä ettei nostajankupit pohjaa kun nosto korkeimmillaan. Joten kysästään arvon raatilaisilta uskaltaako mennä näillä vai ei. nokka on w-120 säästääkö toiseen koneeseen ja laittaa tähän koneeseen vanhan w-110 akseli uusilla nostajan kupeilla. jolloin sais vähän lisää pelivaraa. kiitos kaikille vinkkejä antaville ja otetaan myös vastaan kommentteja omista kokemuksista Quote Link to comment
Guest Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Kylla ma sinne millin jattaisin, nostaja kasin taysin pohjaan reikaansa, ja nokan ja nostajan valiin se milli siis. Lampolaajenemisen seurauksena mitat voi heittaa arvaamattomasti, seka nokka etta nostaja suurenee kuumetessaan ja valys luultavasti pienenee. Lohko suurenee viela enemman. Jan Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 okei. Ja seurauksena pohjatessa nostaja solmussa, lohkosta pala pois tai nokka tasanen? eli siirrymme w-110 akseliin, tuskin näillä kahdella akselilla merkitystä normi ajossa. Quote Link to comment
Airaksa Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 eihän matalammat nostajatkaan montaa kymppiä maksa Quote Link to comment
Guest Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 asiansa osaava paja sorvaa nostajien lautasista tarpeeksi pois ja hioo uuden pinnan niihin (ne ei oo tasaset vaan kuperat) Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 jep eli täytyypi käydä kysäsemässä esim. hämeen kiisselissä ellei Hml suunnalta löydy ketään muuta joka ottais vaikka iltapuhteena pikku homman. Ja tavaraahan hyvä ottaa pois lautasen taustapuolelta? Niistä otettu jo pois mut ei riittävästi. Huutelis vielä poisto varaa varmuuden vuoksi 8kymppää. Quote Link to comment
metake Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Mikäs välitys sulla on keinuvivuissa, 1:1.1? Laita se W110 nokka ja 1:1.25 keinut. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 välitys on 1:1.1 ainakin luulisin... joku yksinkertainen konsti tarkastaa toi asia? ja seuraava asia onkin sit onko jollain myydä edullisesti 1:1.25 keinuja. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 haku nappi käytännöllinen: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5491-välitetyt-keunuvivut/ ja sit kävin tarkastamassa omat keinut tuli vastaan ihme kombinaatio mikä tehty: pakoventtiilien kohdalla keinut 1:1.1 ja imuventtiilien kohdalla 1:1. jotain hyötyä ??vai oliskos kasattu jostain jämäosista. vaikka muuten näytti olevan joskus muinoin huolella tehty. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 väli saatu 1,1 mm ystävällisen sorvarin ansiosta työmaalla lounasta vastaan. :) eimuuta kun läjään ja odotteleen vielä jotain puuttuvia osia. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Siis miksi ihmeessä uusia nostajia on sorvattu? Mitäs jos siitä on karkaisukin kadonnut, eikä sorvauksen jälkeen ole pinnalle muuta tehty? Nostajien pinnanhan tulee olla muutaman rockwell C asteikolla pehmeämpi kuin nokan...eli varmaan luokkaa 56-58, kun nokka olis 58-60. Tuohon on ollut muukin ratkaisu, rakentaa työkalun esim., jolla saa akkuporakoneella ja leikkuunesteella millin tai pari pois nostajapesän pinnasta. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 juu sorvattu taustapuolelta tavaraa pois pienellä nopeudella. kävi mielessä toi nostajapesän muokkaaminen, mut perinteisellä tuurilla lisin saanu meneen putua öljykanaviin ym. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Tämäntapaista, tainut tälläistä saada gene bergiltä ainakin Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 täytyypi pitää mielessä jos joskus tulevaisuudessa tulee vielä vastaan kyseinen hommeli, mut yrittää olla viisaampi ja tilata hyvissä ajoin nostajat missä ohut lautanen Quote Link to comment
-Alex- Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Saahan metallijätteet öljykanavasta pois, muutakuin vain puhaltaa ja huuhtelee,vai onko estettä sille? Quote Link to comment
Guest Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Nostajapesan pinnasta en ottais yhtaan pois, ei kannata lyhentaa sita nostajapesaa koska silloin se tukee entista vahemman nostajaa kun se on taysin ulkona (vena kiinni). Jo vakiomitassakin nostajapesat tuppaa kulumaan soikeiksi kun nostaja pyrkii menemaan poikittain. Mita enemman tukea nostaja saa lohkosta sen parempi. Eli litteet lautaset on parempi ratkaisu. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Jos vain sorvilla saa nostajan takapuolelta pois, ei lautaspuolelta. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 jep oli puolen tunnin homma ja keraaminen terä. Lohko niputettu ja nyt ootellaan mäntiä ja kevättä:) Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 onko venttiili välys w-120 nokalla sama 0,1 vai jotain muuta? En muista oliko nokkakortissa mainittuna ja kortti jossain tallessa? Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 onko venttiili välys w-120 nokalla sama 0,1 vai jotain muuta?En muista oliko nokkakortissa mainittuna ja kortti jossain tallessa? En jummarra kysymysta? Sama kuin mika? Venavalys saatoruuvista riippuu paljon siita mitka tyontotangot koneessa on. Terastangoilla valys laitetaan jotakuinkin nollaan, alumiinitangoilla kaytetaan vakiovalysta 0.15mm. Jos tarkoitit nokan ajoituksessa kaytettavaa valysta/nostoa niin se olis katottava nokkakortista. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 21, 2008 Share Posted March 21, 2008 terästangot vakiomittaset ja keinut 1:1.1. eli eikun venttiileitä säätämään. Quote Link to comment
Guest Posted March 22, 2008 Share Posted March 22, 2008 nokan ja nostajan väli vähintään 1mm.tuolle nokale .vent välys vähintään 0.20.jos ajat lyijöttömällä,niin venttiili nousee ajan mittaan,jolloin se alkaa kantaan. Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 nokan ja nostajan väli vähintään 1mm.tuolle nokale vent, välys vähintään 0.20.jos ajat lyijöttömällä,niin venttiili nousee ajan mittaan,jolloin se alkaa kantaan. Terastyontotangoilla kun laittaa valyksen kylmana nollaan, niin kuumana se on akkia tuon 0.20 ja ylikin. Ala hitossa laita kylmana tuommosta valysta. Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 välys nollaan?.meinaakko poltattaa venttiilit ameriikan mies??? Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 välys nollaan?.meinaakko poltattaa venttiilit ameriikan mies??? Lue mita kirjoitin. Moottorin lammettya valys on yli 0.20mm. Terastonareilla valys kasvaa moottorin lammetessa, alumiinitikuilla se pienenee. Tuo nollaan saataminen on aivan arkipaivaa, tikut jatetaan vain senverran loysalle etta ne pyorii sormin pyorittamalla kevyesti. Ei jaa venat kantamaan. Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 vitun posket.alumiini tikku turpoaa puolet enemmän,mitä teräs tikku.en kehtais jättää venuja kantamaan... Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 vitun posket.alumiini tikku turpoaa puolet enemmän,mitä teräs tikku.en kehtais jättää venuja kantamaan... Opiskelepas hiukan tota moottoria. Ja luetun ymmartamista. Venat ei terastikuilla jaa kantamaan jos ne saataa nollaan. Alumiinitikuilla jaavat. Quote Link to comment
Anssi Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 ottelun tässä vaiheessa tilanne amerikka 1 - haukipudas 0 , odotamme jännityksellä toista erää Quote Link to comment
Guest jarsat Posted March 24, 2008 Share Posted March 24, 2008 noh nyt on säädetty "nollaan" jäädään odottaan päivää kun kampee koneen paikalleen ja tämä 2 pvän heikko olotila antaa periksi. rankkoja noi poikien reissut tonne hesan suuntaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.