Jump to content

Typ 4 koneen piristämistä,mitä tehdä?


Recommended Posts

Posted

Tälläistä ajattelin teiltä kysellä, kellä on nelkuista enemmän kokemusta tai luulee jotain tietävänsä...eli olis suunnitelmissa alkaa keräämään uutta palikkaa tuohon koneeseen.

Alkuunsa ajattelin ostaa uuden kampuran 78-84 ei oikeen vielä tiedossa ja sen jatkoksi H-profiili kanget ja tako männät.

 

Mutta siinäpä ne tiedot ny alkuunsa on, eli jos jollain antaa vinkkejä tms. mitä iskua ja halkasijaa kannattais käyttää. Haaveena olisi tehdä reilu 2ltr turbo kone tai sitten muuten vaan iso tilavuuksinen vapari.

 

Hyllystä löytyy 103mm putket ja niille kairatut mutta muuten vakio kannet, pakoputkisto ja yksi melkeen vakio 1.7ltr kones joka muuten hyvässä iskussa.

Jos turbo koneeseen pätyy niin varmaan noi 103mm putket on liika suuret jos jatkeena on vakio tyyliset kannet(kannen seinämät liika ohuet ja halkee sieltä) Täytyy kuitenki vakio pohjaisissa kansissa pysyä kun ei oikeen innosta pistää +4000e pauttereihin tms.

Vai onko viisaampaa laittaa nelkun osat myyntiin ja pistää halvempaa ja paikallisesta S-marketista saatavaa ykköstyyppiä pellin alle?

 

Pistäkää ideoita tulemaan jos sellaisia on

Posted

Isopyttyista nelkkua on huono turbottaa, kun kannet tuppaa vuotamaan. Pulttijako menee niin isoksi. Jos pysytellaan vakio pulttijaossa niin sitten ehka miedoilla paineilla vois ajella.. Jotkut kunnon kannentiivisteet vois auttaa asiaa vahasen. Tai sitten upottaa pyttyja kansiin hiukan. :)

 

Jan

Posted

Jees...sitä vähän meinasinkin et tulee ongelma jos käyttää noin suuria putkia. Siksi vähän oli mielessä jos turboa tekee niin tekee vaikka noiden vakio 90mm putkien pohjalle, niihin luulisi löytyvän kunnon mäntiäkin edullisemmin.

Voisikos ykkös tyypin mäntiä soveltaa jos ottaisi kampuran vaikka t1 kauloilla ja niihin samaa sarjaa olevat veivit?

Posted
Jees...sitä vähän meinasinkin et tulee ongelma jos käyttää noin suuria putkia. Siksi vähän oli mielessä jos turboa tekee niin tekee vaikka noiden vakio 90mm putkien pohjalle, niihin luulisi löytyvän kunnon mäntiäkin edullisemmin.

Voisikos ykkös tyypin mäntiä soveltaa jos ottaisi kampuran vaikka t1 kauloilla ja niihin samaa sarjaa olevat veivit?

 

Voisi ja kannattaisi myos, siis jotkut KUNNON type 1 kanget. T4 virikankia on aika hankala loytaa jos edes mahdollista. Vakiot ei oikein sovellu virittamiseen, ne on hullun painavat. Paremmat tulee kun laittaa hyvat T1 veivit. Mannatapin koko on sitten kans eri T4 koneessa.

 

T4:seen saa viela kohtuu hinnalla 96mm mantapyttysarjoja. Samaan kokoon voi porauttaa myos vakio 2 litraisen 94mm pytyt.

Posted

Pitkäiskuisena joutuu tinkimään nokkaakseli asioissakin. Muistaakseni 82 iskusena joutuu jo perusympyrästä tinkimään 2mm.

 

H-profiili kankia löytyy jossa nelkun alakaula ja kuplan 22mm männäntappi.

Posted

suuresta ja mahtavasta ameriikasta saa pitkiä akseleita ja h-profiili veivejä edulliseen kiinan raudan hintaan.82mm akseli mahtuu pyöriin jos se on 50mm kk:n kaulalla ja h-veiveillä,jää vielä pari milliä varaa "oikeaan" nokka akseliin.nostimien pesät joutuu holkittaan,että saadaan leveämpi pohjaiset ja kevyemmät nostajat.pienet öljy kanavat joutuu jatko jalostaamaan isommaksi jos haluaa parantaa kestävyyttä.kannet ei halkeile ja vetää jo melkein vakiona,kuin vanhat junan vessat.

Posted

Siinä vähän vakavampaan Typ4 viritykseen vinkkejä:

http://www.yunis.de/klaus5/en/Auswahl_en.asp

 

Ja täällä pelkkää kantta koskevat jutut:

http://www.yunis.de/klaus5/en/zwo_sechs_en.asp

 

***

 

Omasta kokemuksesta voin sanoa että

 

- 78mm iskulla vakio 1700/1800ccm kiertokangen alalenkissä, pultin varsi tulee jo näkyviin WEBER nokalla. Toki homma olis hiemen erilainen jos käyttää 50mm tai 2" kauloja

 

- 103 mäntä puhkasee 1700'n kannen putken alta 3 eri kohtaa / palotila. Materiaali loppuu kesken, vaikkei kantta edes lasketa. Mutta tuolla nettisivuilla on vink-vink kannesta joka kestää 103mm putket ilman lisähitsauksia

(Vink-Vink 2, mullon noita vakiokansia tallessa, jos tarvetta ilmenee)

 

- 44-37 kannet saa virtaamaan +180hp imusta ja +160hp pakosesta ilman että kanteen hitsataan lisää alumiinia kanavien ulkopuolelle. (Vink-Vink-3 mullon em kokosia kansia valmiksi Mirattuina seeteille)

 

- Siivukansista mittasin että, jos kantta laskee/avartaa palotilasta 3,5-4mm, tulee pakosarjan pinnapultti kurkkimaan palotilan puolelle.

Posted

Elikkä alakertaan voisi vaikka hommata tollasen 78 tai ehkä 82mm kuplan kauloilla olevan akselin ja siihen sopivan mittaiset H-veivit, männiksi vaikka T1 tarkoitetut ac:ltä saatavat 94mm wisecot ja tietenki sitten 94mm putket.

Sitten nokaksi pitäisi vielä etsiä joku turbo käyttöön sopiva keppi.

Noilla sovelluksilla koneen kooksi tulisi 2.2-2.3ltr

Posted

jep..

Teidän hinnastoa olen tuossa jo katsellu ja sieltä varmaan osatkin hommataan sitten kun saa selville mitä hommataan.

Posted

Jos käytät Typ-1 94mm mäntiä, niin 1800'n 93mm putket on paras vaihtoehto poraukseen. 1700'ssa on 5mm vähemmän materiaalia kannen päässä. Kaikki 2000'n putket on kuitenkin loppuun ajettuja.

 

Niin tai sitten Tompalta uudet Typ-4 94 putket...

  • 1 year later...
Posted

Mulle tuli yks tyhjä lohko sylintereineen ja kansineen jolla on tämmöinen koodi:

 

20090829.jpg

 

Ilmeisesti olluna 68hv 1700cc? Sylinterihalkaisijat olivat n. 90mm ja ventiilien mitat 38mm ja 33mm.

 

Tuosta siis puuttuu kaikki sisuskalut. Onkohan tuosta vielä jotain rakennettavissa?

 

Kunto tarkistuksessa ainakin huomasin että öljyntäyttöputken kiinnityspultin korvake oli poikki joten sitä (ehkä?) voisi korjata hitsaamalla?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...