Jump to content

Avoprojekti


Recommended Posts

Tervehdys vaan kaikille!

 

On ollut oma volkkariharrastus hieman taka-alalla jo vuosia, mutta nyt tuli sopiva sauma kaivaa yksi vanha projekti esiin pressujen alta. Eli kysessä on -63 kupla, josta olisi kattokerhossa käynnin vuoksi takoitus tehdä avomalli.

Aikanaan projekti eteni siihen asti, että autosta on poistettu katto, tehty turvakaari ja hommattu avoautolupa AKE:lta. AKEn mukaan lupa on kuitenkin vanhentunut sääntömuutoksen myötä, mutta koska kuplaa on tehty avona ,myös tehtaan toimesta, ei avoauton tekoon tässä tapauksessa AKEn mukaan tarvita erillistä lupaa jos auto vastaa kori/runkorakenteeltaan vastaavaa avomallia.

Nyt tarvitsisinkin hieman apuja seuraaviin asioihin:

1. Miten avomallin runkorakenne eroaa norm. mallista?

2. Mistä voisi saada leikkauskuvia tai jotain todistuksia katsastusta varten siitä, että auto täyttää avomallin jäykkyyden?

3. Löytisikö jostain hyviä projektikuvia/neuvoja, ettei taas kaikkea kerran keksittyä tarvitsisi keksiä itse uudestaan:)

 

T:Ville

Link to comment

1. Runko ei eroa oikein mitenkään, mutta aidossa avossa silmään pistävät vahvikkeet korissa ovat:

- pitkittäiset vahvikepalkkit helmojen alla

- poikittainen vahvikepalkki takapenkin etureunassa

- vahvikepalat oviaukkojen kulmissa

- vahvikepellit etujalkatilojen sivustalla

- etusisälokarien vahvikkeet tavaratilassa

- erilainen tuulilasinkehys

- sivukylkien sisäpellitys + korkeampi kylkilinja

- erilaiset ovet (korkeammat + tukitapit lukon puolella)

- konehuoneessa paloseinän vahvike

 

2. Alkuperäisen avon jäykkyyden laskeminen (luotettavasti) on käytännössä järjetön urakka. Uskoisin, että käytännössä kaikki laikat on tehty puhtaasti mutuna "KYLLÄ TÄLLÄINEN PALKKI KESTÄÄ"...

 

3. Myyntipalstalla oli ainakin vähän aikaa sitten myynnissä aito 1302 avo saksan papereilla 800e pyyntihinnalla. Olen auton nähnyt ja siinä on paljon työtä, mutta pari laikkaa aikoinaan tehneenä väittäisin, että vähemmän kuitenkin kuin laikan tekemisessä.. Eikös AKE:n luvatkin maksa nykyään melkein tuon rahan?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Että sitten tehdä kovakattonen vastaamaan täysin orgis avoa ihan vaan koska se on käännetty katolleen. Väittäisimpä, ettei oo kannattavaa edes harrastusmielessä.

Link to comment
Eikös AKE:n luvatkin maksa nykyään melkein tuon rahan?

 

AKEn mukaan enää ei tarvita erillistä lupaa, jos auto vastaa kori/runkorakenteeltaan vastaavaa avomallia. Käsittääkseni tuon takia erillisiä lupia ei voi edes hakea.

 

Että sitten tehdä kovakattonen vastaamaan täysin orgis avoa ihan vaan koska se on käännetty katolleen. Väittäisimpä, ettei oo kannattavaa edes harrastusmielessä

En ole harrastustusteni kannattavuutta paljoa miettinyt, ja jos olenkin niin en ole sen antanut juuri vaikuttaa. Mielestäni tärkeänpää on harrastaminen ja kädentaitojen ylläpitäminen. Sitä paitsi noiden metalli/peltihommien tekeminen on kuitenkin siinämäärin helppoa ja halpaa hommaa, ettei siihen tällainen projekti kaadu, edes kannattavvuusmielessä:).

 

K.Surkka:lta sainkin jo hyviä leikkauskuvia+lupakuvia, joten alan hahmottelemaan hommaa siltä pohjalta.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei pellin tekeminen vaikeeta ole, mutta tekemistä piisaa ja paljon. Sen jälkeen mennään konttorille harrastamaan viranomaispainia, joka ei välttämättä enää helppoa olekaan.

 

Lykkyä tykö kuitenkin.

Link to comment

Korjaan/tarkennan hieman omia sanomisiani. Kaivelin esiin AKE:n kanssa viime vuonna käydyn s-posti keskustelun aiheesta.

 

AKE:n vastaus siihen kun kysyin onko 1994 saadut luvat vielä voimassa.

 

Jos lupa on myönnetty pykälän 1714/1992 perusteella, ei se ole enää

voimassa. 1714/92 on kumottu päätöksellä 779/1998, joka tuli voimaan

1.11.1998 ja siirtymäaikaa oli 31.12.2001 asti. Uuden poikkeusluvan

saamisessa ei kuitenkaan pitäisi olla ongelmaa, mutta hinta päätökselle

on 340 €. Lisätietoa poikkeusluvan hakemisesta oheisesta linkistä

 

Ja edellytykset muutokselle ilman poikkeuslupaa

 

Liikenneministeriön päätöksessä auton rakenteen muuttamisesta (779/1998) todetaan seuraavaa:

 

21 §

Korimuutokset

 

5. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin muuttaminen vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa avoautoversiota seuraavin edellytyksin:

 

a) kori ja mahdollinen runko tai pohjalevy muutetaan kaikilta osin vastaamaan avoautoversiota; tällöin umpi- ja avoautoversioiden teknisistä eroista on esitettävä luotettava selvitys;

 

b) tuulilasinkehys vastaa lujuudeltaan avoautoversion tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos avoautoversiossa on ollut turvakaari, turvakaari on asennettava myös muutettuun autoon, jolloin turvakaaren on oltava alkuperäisen tai 24 §:ssä säädetyn mukainen; ja

 

c) etuistuimen reunimmaisilla istumapaikoilla tulee olla kolmipisteturvavyöt ja muilla istumapaikoilla vähintään lantiovyöt; jos autossa on ollut kolmipisteturvavyöt myös takaistuimella, sellaiset tulee olla myös muutetussa autossa.

 

Eli näillä edellytyksillä avoauton tekeminen on mahdollista ilman poikkeuslupaa.

 

Laitoin vielä lisäkysymyksen tuosta mikä katsotaan "luotettava selvitys"

 

Mika Raussi, Olen nähnyt helpommaksi hoitaa nuo paperiasiat kuntoon ennen katsastukseen menoa, niin ei tarvitse harrastaa viranomaispainia enää katsastuksessa. Kun on tarvittavat "varmat" tiedot mukana konttorille mentäessä paperilla niin sitähän voi päästä vaikka hieman "neuvomaan" kasuria:)

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Poikkeuslupaa varten on jo hyvin tarvittavia tietoja ja kuvia kasassa, mutta yritetään vielä jos jostain löytyisi sellaisia kuvia ettei poikkeuslupaa tarvittaisi.

Nyt kun on tullut nettiä kahlattua niin "kaikista" eroavaisuuksista alkaa olla valokuvia. Koska pelkästään valokuvat eivät konttorilla riitä niin löytyisikö täältä joltakin esim. varaosaluetteloiden tai korjausoppaiden kuvia ko. eroavaisuuksista tai vihjeitä mistä niitä kannattaisi kysellä. Myös omat projektikuvat oikeasta avosta olisivat tervetulleita? Tuo tuulilasikehikon rakenne kiinnostaisi erityisesti, sillä jos tarvisee hakea poikkeuslupaa niin turvakaaren rakennetta voisi ehkä mahdollisesti saada muutettua jos tuulilasin kehyksestä olisi esittää tarvittavia tietoja.

 

VW museolta ei myöskään apuja paljon herunut, kun viimein vaivautuivat tiedusteluihin vastaamaan. Liekö kiinnostus nollassa vai oliko englanninkielinen lähestyminen loukkaus Saksalaisille:)

 

Projekti etenee pikkuhiljaa. Kori on "vartaassa" ilman pohjaa ja pohjaan on vaihdettu uudet pellit.

 

T:Ville

Link to comment
Guest Forsbacka

Ootsä ollu yhteydessä AKE:en tosta avoksi muuttamisesta?

Mä joku kolme vuotta sitten kyselin tarkemmin ja sieltä todettiin, että poikkeuslupa ja turvakaari vaaditaan aina. Yritin vedota tuohon (779/1998) LM:n asetukseen ja vastaus oli tyyliin "tiedetään, mutta näin sitä nyt kuitenkin tulkitaan". Sanottiin, että luvan kyllä saa, jos hakemus on asiallisesti tehty.

 

Onneks se laikkaamisen hinku meni mulla sittemmin ohi.

 

Ja mitä tulee tohon "hoidan paperiasiat mielummin etukäteen kuntoon". Ainut keino hoitaa ne etukäteen kuntoon on varmaan juurikin poikkeuslupa.

Konttorilla saa joka inssiltä ihan eri vastauksen ja vähänkään tulkinnanvaraisempiin asioihin eivät suostu ottamaan mitään kantaa. Se mikä kelpaa yhdelle ei kelpaakaan toiselle. Kaikki pitäisi saada kirjallisena,

että edes samalla konttorilla muistavat mitä edellisenä päivänä sanoivat. AKE jos suostuu ottamaan sähköpostilla johonkin kantaa, niin se tietysti saattaa pelastaa paljolta.

Monella konttorilla paistaa jo hinnoittelussa, että eivät halua olla missään tekemisissä muutoskatsastusten kanssa.

 

"muutoskatsastukseen olisi pitänyt varata aika"

"no varataan aika. Millon olis ensimmäinen vapaa?"

"Meillä ei ole ajanvarausta ollenkaan. Meillä on vain drive-in katsastus..."

Link to comment
Tiedätkö mistä tuo korin kuva on peräisin? Samaa kuvaa näyttää nimittäin olevan muidenkin lupakuvissa.

 

Samoja kuvia oli itselläni aikoinaan käytössä yhden laikka-ammeen lupia hakiessa. Vuotta en muista milloin oli, mutta aikaa siitä on... Jostain ne kuvat itse sain, ja laitoin myös kiertämään eteenpäinkin.

Link to comment
Ootsä ollu yhteydessä AKE:en tosta avoksi muuttamisesta?

Mä joku kolme vuotta sitten kyselin tarkemmin ja sieltä todettiin, että poikkeuslupa ja turvakaari vaaditaan aina. Yritin vedota tuohon (779/1998) LM:n asetukseen ja vastaus oli tyyliin "tiedetään, mutta näin sitä nyt kuitenkin tulkitaan". Sanottiin, että luvan kyllä saa, jos hakemus on asiallisesti tehty.

 

Olen ollut yhteydessä AKEen s-postitse useaan otteeseen ja paikalliseen katsastajiin hyvässä henkessä. Muutos ei ole ongelmaa, mutta"teknisistä eroista on esitettävä luotettava selvitys"

 

Ei tuota turvakaartakaan voida vaatia jos avossa ei ole ollut kaarta. "tuulilasinkehys vastaa lujuudeltaan avoautoversion tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos avoautoversiossa on ollut turvakaari, turvakaari on asennettava myös muutettuun autoon"

 

Näissä(kin) asioissa on se hyvä puoli, että nämä säännöt eivät ole makuasioita. Jos sinulle on sanottu AKEsta "poikkeuslupa ja turvakaari vaaditaan aina" ovat he yrittäneet ylittää toimivaltansa ja ovat yrittäneet asettaa itseään lain yläpuolelle:)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...