Jump to content

Autocrossi tai jokkiskupla -tyyppinen leikkikalu suunnitteel


Recommended Posts

Ettei heti tuomita, ja haukuta kuplan tuhoamisesta, niin kerron autosta:

Ähtärilookkeri, paperiton, veikkaan -69 vuotinen. Vanhemmasta lokasuojat, hitsattuna. Edessä muoviset rossit, takana teardropit. Callook ovilasit, kaikki lasit mustennettu... Mätää siellätäällä.

 

Ajatus olisi rakentaa hupikäyttöön itselle jokkis- tai autocrossi kupla. Tai ehkäpä jopa Urho-auto? :D

Autocrossissa taisi olla koneen maksimikoko 2050cc, joka tulisi aika kivasti 78x90.5 kombolla (2007cc). Sisusta alkaa olla purettuna autosta.

 

Mitäs värkkejä noissa autoissa yleensä on? Mitä säännöt määrää? Tarkoituksena ei ole ajaa kilpaa, mutta ei haittaa jos auto joskus myöhemmin vaikka kelpaisi jollekkin kilpaköyttöönkin suoraan! Tai lähes suoraan...

 

Päävirtakytkimen olen jokkisvehkeissä nähnyt etupellissä. Turvakaaret kai pitäisi kans olla... Pitääkö olla turvatankki? Lokareita pitää varmaankin hieman leikellä että piikit sopii pyörimään... Koneen jäähynä olen nähnyt monesti lämppärin puhaltimia pari kappaletta, ja ei ollenkaan laturia. Laturin ajattelin kuitenkin laittaa, kun siellä missä autoa säilytän talvella, ei ole sähköjä...

 

Yritin etsiä netistä jotain projektipäiväkirjaa tuollaisen rakentamisesta, vaan ei tärpännyt... Pitääkö itse sitten tehdä sellainen, hehe.

 

Ei haittaisi jos joku jaksaisi selostaa, mikäli on tehnyt itselle liikenteestä poistetusta kuplasta kilpapelin :)

 

/lisäys vielä:

Kuinka tehdään kuplan laatikkoon lukkoperä?

Link to comment
Guest Toheltaja

laatikkon saat lukkoperän helposti kun jumitat ne pienet rattaat tasauspyörästöstä. Ei välttämättä ole pitkäikäinen noin tosin. Toinen vaihtoehto on ostaa tai tehdä koko spooli yhdestä puusta ilman tasauspyörästöä...

Link to comment

Homma kannattaa aloittaa sääntöjen lukemisesta ja sääntöjen uudelleen lukemisesta niin moneen kertaan kunnes ne ymmärtää:

 

Urhojen sääntöjen pohja:

http://www.historicrace.fi/roadsport2007.htm

 

AKK:n säännöt:

http://www.autourheilu.fi/saannot08/default.html

 

Moottoria ja vaihdelaatikkoa ei kannata ensimmäisenä hirveästi miettiä. Nopeus tulee kuitenkin ensisijaisesti alustasta.

 

Turvavempeleet kannattaa tehdä sääntöjen viimmeisten suositusten mukaisiksi. Suositukset tahtovat muuttua myöhemmin vaatimuksiksi ja esim turvakaarin päivitys valmiiseen autoon on ilkeää hommaa.

 

Huonosta aihiosta ei kannata yleensä yrittää hyvää kilpuria tehdä. Tehtyihin kolari ja ruostekorjauksiin kannattaa kiinnittää kriittisesti huomiota.

Link to comment
laatikkon saat lukkoperän helposti kun jumitat ne pienet rattaat tasauspyörästöstä. Ei välttämättä ole pitkäikäinen noin tosin. Toinen vaihtoehto on ostaa tai tehdä koko spooli yhdestä puusta ilman tasauspyörästöä...

 

Kolmas vaihtoehto on halkaista tasauspyörästön suuret rattaat

- Ohuella laikalla 2-5mm alku helman ohuempaan kohtaan, rattaan molemmin puolin

- Paina prässillä halki sopivalla palikalla (esim 17mm hylsy lappeellaan)

Muista laittaa kangas rattaan päälle prässätessä (sirpale vaara)

 

Tää on todella pitkä ikäinen keksintö, kotoisin 1990 luvulta ja JM puolelta.

 

Lukko tulee kokoajan paremmin ja pitäväksi, kunnes irronneesta mujusta johtuen lukko-ominaisuus leviää myös vaihteistorattaiden puolelle loodaa. Lopulta koko aski on yhtä lukkoa :p

Link to comment

Kyllä noi hitsilukot on ihan hyvin kestänyt. itellä on 3 laatikkoa auki josta voin vaikka kuvan näpätä. Jos "kisalaatikkoa" niin 2.5 vaihde 3 tahi 4 paikalla, suora kakkonen (ei pakollinen ja yleensä ei kestä raakaa vetoa. Varmistaa yleensä vain että 2 menee paremmin päälle) Noita puokki laatikoita porukka tekee aika paljon tilauksista. Turvatankki ei pakollinen. Lokareita tuskin tarvii leikelle, yleensä vaan sen takia että sais painoa pois ja ei ois tiellä :D

 

Paljon kaiken näkösiä kuvia http://www.mms-racing.fi

Link to comment
Kyllä noi hitsilukot on ihan hyvin kestänyt. itellä on 3 laatikkoa auki josta voin vaikka kuvan näpätä. Jos "kisalaatikkoa" niin 2.5 vaihde 3 tahi 4 paikalla, suora kakkonen (ei pakollinen ja yleensä ei kestä raakaa vetoa. Varmistaa yleensä vain että 2 menee paremmin päälle) Noita puokki laatikoita porukka tekee aika paljon tilauksista. Turvatankki ei pakollinen. Lokareita tuskin tarvii leikelle, yleensä vaan sen takia että sais painoa pois ja ei ois tiellä :D

 

Paljon kaiken näkösiä kuvia http://www.mms-racing.fi

 

Suora kakkonen? Suorakytkentä? Jos suorakytkennästä on puhe niin sehän on tehty sitä varten että kestää repästä raakasti sen vaihteen päälle ;)

 

Tuosta hitsilukosta,ihan siviilirenkailla soralla/asfaltilla kestää jokkiskäytössä ikuisuuden, mutta jos laitetaan sliksit alle ja vehkeissä on voimaa oikeasti niin ei oo kovin pitkäikänen ratkaisu.

Link to comment
mite^: Ei ole sattunut kuvia tarttuman kameraan? :)

Pieni unohdus sattui käymään kun ollut kiirus kilpurin kanssa. tässä vaihan kohta haalarit ylle ja meen vaihtaan suojakumia ni napsin kuvia sitte samalla. Koneella ei ollut valmiina kuvia.

 

ja vaikka ois kuinka täysin oikea suorakytkentä 2 eikä köyhän miehen malli, ei se kestä ainakaan montaa kertaa vetää 2 päälle 7500-9000rpm raakana kaasua nostamatta ilman kytkintä.

Link to comment

ja vaikka ois kuinka täysin oikea suorakytkentä 2 eikä köyhän miehen malli, ei se kestä ainakaan montaa kertaa vetää 2 päälle 7500-9000rpm raakana kaasua nostamatta ilman kytkintä.

 

Eikö? ;)

Link to comment
ei se kestä ainakaan montaa kertaa vetää 2 päälle 7500-9000rpm raakana kaasua nostamatta ilman kytkintä.

 

Yksi harvoista suorakytkentä askien valmistaja sanoi että ensimmäisien valmistuserien hinnasta tuli rutinaa. Uudella materiaalilla sai rattaiden materiaalikustannusta painettua kolmasosaan, samalla tippui luonnollisesti rattaiden käyttö ikä.

 

Suo siellä vetelä täällä & sitä saa mite^ tilaa :p

Link to comment
ei se kestä ainakaan montaa kertaa vetää 2 päälle 7500-9000rpm raakana kaasua nostamatta ilman kytkintä.

 

Yksi harvoista suorakytkentä askien valmistaja sanoi että ensimmäisien valmistuserien hinnasta tuli rutinaa. Uudella materiaalilla sai rattaiden materiaalikustannusta painettua kolmasosaan, samalla tippui luonnollisesti rattaiden käyttö ikä.

 

Suo siellä vetelä täällä & sitä saa mite^ tilaa :p

 

Ei mun budjetilla käytetä suorakytkentälaatikoita :)

Link to comment

Olisko kenelläkään ylimääräisiä 2.5 vaihteen osia myynnissä?

Jos tekee "nurkkapuolikkaan", eli nelosen tilalle 2.5, niin laatikosta ei nähtävästi tarvi ottaa pois materiaalia?

 

Vai olisiko jotain ohjetta ihan oikean kaavion puolikkaan rakentamiseen?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...