Jump to content

tietoa nokista


Recommended Posts

Onko jollain mitattuna englen w110 nokkaa, jotta sais tietää millaset venajouset laittaa. Mututuntuma ei nyt kiinnosta, vaan mittautulokset/taulukkotieto.

 

Itellä olis mahdollista mitata nokka viikolla 42, jos joku lainaisi ko. nokkaa. En viitti konetta purkaa sen takia. Jos homma onnistuu, niin saadun tiedon laitan toki jakoon.

Link to comment
venttiilin kiihtyvyyttä tai massavoimaa, jotta sais tietää tarvittavan jousivoiman. Enpä tiedä sitten, että annetaanko venajousistakaan mitään tietoa...?

 

Tähän varmaan tarttet myös venttiilin massan. Mutta onko ny harkinnassa jäykät sinkkujouset vai kenties tuplajouset?Vai jotain ihan muuta?

Link to comment

Tähän varmaan tarttet myös venttiilin massan. Mutta onko ny harkinnassa jäykät sinkkujouset vai kenties tuplajouset?Vai jotain ihan muuta?

 

Jep! Venttiilin massa ei ole ongelma, jos kiihtyvyys vaan selviää. Eikö kukaan muka ole näitä laskenu?

 

Juuri mietin, että minkälaiset jouset siellä olis hyvät. Vai pidänkö alkuperäset paikallaan vielä sisäänajon jälkeenkin...

Link to comment
Jep! Venttiilin massa ei ole ongelma, jos kiihtyvyys vaan selviää. Eikö kukaan muka ole näitä laskenu?

 

Pistä toki tänne taulukkoa näkyviin nostosta eri asteluvuilla kun saat mitattua.

Link to comment

Pistä toki tänne taulukkoa näkyviin nostosta eri asteluvuilla kun saat mitattua.

 

 

Laitan toki jos saan jostain ko. nokan! Viikko jona tarvitsisin sen onkin viikko 43 ja nokka ei siis siinä kulu tms. Jousiprässiinkin pääsen varmasti käsiksi. Tuntuu nihkeältä tuo ilmoitettu fakta esim. jousivakioista.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

W110:n kanssa riittää esim. KK:n yksinkertaiset kilpajouset, silloin voit kierrättää konetta niin ylös kuin se kiertää.

 

Jos kierrosluvun ei tarvitse nousta yli 4500-5000 niin silloin riittää KK:n vakiomallin jouset.

Link to comment

W110 kanssa ei kannata laittaa hirmu jousia jotka kiertaa 8000 asti, kun tuolla nokalla ei paasaantoisesti 6500 jalkeen enaa ole mitaan saavutettavissa, pysyy venat mukana tai ei. Tehokappyra alkaa laskemaan jo hyvan matkaa ennen, eika ne yleensa kaanny uuteen nousuun vaikka kuinka kierrattaa :) Hiukan se auttaa jos jaksaa vinguttaa ylemmas kakkosella etta kolmonen lahtisi paremmin vetamaan, vakiolaatikolla.

 

Venajousiksi kannattaa laittaa vain juuri sopivan ja riittavan jaykat jouset, tarpeettoman jaykista on haittaa.

Link to comment

 

Venajousiksi kannattaa laittaa vain juuri sopivan ja riittavan jaykat jouset, tarpeettoman jaykista on haittaa.

 

Tämän takia haluaisinkin mitata tuon kyseisen nokan! :) Välineet löytyy mittaamaan keinuvivuston hitausmomentin (suurpiirteisesti), venttiilin ja muiden liikkuvien osien massa on tiedossa. Enään tarvis saada nokka, mikä mitata!

 

En kyseinalaista tässä harrastajien taitoa sanoa, että minkälainen jousi sinne kuuluu, vaan haluan vaan tutkia asiaa. Jos jotain muuta kiinnostaa kyseinen asia ja omistaa paketissa olevan w110 nokan, niin annan mielelläni mittaustulokset myös tälle osapuolelle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kiitos Ari F;n nokka on nyt mitattu ja jotain tuloksiakin saatu. (ei ihan vielä julkisia, kun en oo kerinnyt kunnolla tarkistaa).

 

Mielenkiinnolla voisin mitata jonkun "hirmu" virinokan, mikäli sellaisen omistaja haluaa mulle nokkaansa lainata. Ts. yli 300 asteita ja yli 10mm nosto. Laskettiin nimittäin pintapaineet nostajan ja nokan välistä ja lukemat olivat tolla 110 nokallakin jo niin kovia, että hirvittää.

 

Paljastetaan nyt kuitenkin sen verran, että w110 nokalla ajattelin käyttää vakiojousia 6000rpm;n asti ;)

Link to comment

Paljastetaan nyt kuitenkin sen verran, että w110 nokalla ajattelin käyttää vakiojousia 6000rpm;n asti ;)

 

Unobtainiumista vaan ultrakevyet venat jouset lukot lautaset nostajat ja tonarit, niin onnistunee. Muuten ei vakiojousilla paljon yli 5000 kiiveta, varsinkaan jos on isommat venat ja terastonarit jne.. :)

Link to comment

Unobtainiumista vaan ultrakevyet venat jouset lukot lautaset nostajat ja tonarit, niin onnistunee. Muuten ei vakiojousilla paljon yli 5000 kiiveta, varsinkaan jos on isommat venat ja terastonarit jne.. :)

 

Onhan se tottakai niin, että teoria ja käytäntö ei näissä hommissa aina ihan kohtaa, mutta kyllä mä aattelin kokeilla. Sittenhän sen näkee ;)

 

ja koneessa on vakiovenat, -keinuvivut, ja -tönärit. Se on totta, että paino on kyllä myrkkyä!

Link to comment
  • 4 weeks later...
Kiitos Ari F;n nokka on nyt mitattu ja jotain tuloksiakin saatu. (ei ihan vielä julkisia, kun en oo kerinnyt kunnolla tarkistaa).

 

Mielenkiinnolla voisin mitata jonkun "hirmu" virinokan, mikäli sellaisen omistaja haluaa mulle nokkaansa lainata. Ts. yli 300 asteita ja yli 10mm nosto. Laskettiin nimittäin pintapaineet nostajan ja nokan välistä ja lukemat olivat tolla 110 nokallakin jo niin kovia, että hirvittää.

 

Paljastetaan nyt kuitenkin sen verran, että w110 nokalla ajattelin käyttää vakiojousia 6000rpm;n asti ;)

 

 

Jokohan alkais tulokset olla julkisia? Nehän luvattiin harrastajille kertoa..

 

"niin saadun tiedon laitan toki jakoon."

 

Jos noi W110 nokan pintapaineet hirvittää, niin miten sitten joku 340 asteinen ja 15mm nostolla olevat nokat?? Meneeköhän sulta sitten järki.. ??

Link to comment

 

 

Jokohan alkais tulokset olla julkisia? Nehän luvattiin harrastajille kertoa..

 

"niin saadun tiedon laitan toki jakoon."

 

Jos noi W110 nokan pintapaineet hirvittää, niin miten sitten joku 340 asteinen ja 15mm nostolla olevat nokat?? Meneeköhän sulta sitten järki.. ??

 

Joo...

Laskentaa on hidastanu alituinen kiire, mutta edistyin sen verran, että selvitin keinuvivulle hitausmomentin. Näytti sekin melko paljon vaikuttavan tulokseen (ei hyvään suuntaa...) Mitatusta akselista löytyy kuvaaja ja sen voi halutessaan kysyä yv;n kautta. Ne ei tosin vielä sisällä sitä pintapaine osiota, koska en usko w110 nokan ja nostajan välissä olevan 550Mpa painetta...

 

Nii ja tollasesta hirmunokasta sen verran, että en viittiny ostaa sellasta vaan sen takia et pääsis mittaamaan ja kun ei kellää tuntunu olevan kiinnostusta sen lainaamiseen, ni se vertailu sit jäi. Vakionokka mulla on vertailukohteena, sekin tosin käytetty.

Link to comment
Jos löydät jotain korjattavaa, niin voi kirjoittaa yv;n tai tähän alle.

 

Kaikki kitkat (keinuvipu akseliinsa, työntötangon päät, venttiili ohjuriin, yms.) puuttuu, menee vituiks noilla kiihtyvyyksillä jos et huomioi niitä. Miten, onkin jo vaikeempi asia.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...