Jump to content

imuilmavaimentimet


Recommended Posts

Posted

Miten saisi tuota imuääntä vaimennettua? Vapaavirtaussuodattimien kanssa tuplat huutaa kisaa pakoputken kanssa, ja epäilen että suuri osa äänestä joka kuuluu auton sisällä on juuri imuääniä..

 

AConly:lla näyttää olevan hieno airboxi. Vaimentaako yhtään, ja saako niitä jostain sopivaan hintaan? CSPltä löysin, mutta >500€ saa kyllä kestämään kaasarimurinaa vielä vähän aikaa.

Posted

Itse en oo kyllä kurnutukseen vielä kyllästynyt, kunhan se vaan on ulospäinkin kovempi kuin pakoäänet (johon kyllästyin jo mopoo virittäessä tenavana).

 

Tulee mieleen esim. turbon painekotelot putsareiden paikalle, josta voi vetää letkulla/putkella haluttuun suodatinkoteloon. Idea olisi siis sama kuin tuossa ACOnlyn boxissa (joka taasen on vastaava kun Porscheissa ollut). Vastaaviin painekoteloihin voisi toki liittää suoraan pienet äänenvaimentimet tai tehdä sisään lamelleja jotka auttaisivat reflektorivaimentimen tapaan ääniaaltojen kumotessa toisiaan. Sitten tosin ilmansuodatuksen joutuu miettimään uusiksi.

 

Turbot kuulemma vaimentaa kovasti sekä imu- että pakoääniä.

 

Varmasti on joku neropatti kokeillut myös tehdä imutorvet putsareiden sisään jostain reikäputkesta+muhvista. Pitää vaan olla melko pitkät röörit jos meinaa saada ääntä vähemmäksi sillä metodilla.

 

Alfoissa on varmaankin käytetty myös jotain yhteistä imuilma-hässäkkää dellortojen kanssa, siitä pystyisi varmaan ryöstämään ainakin jotain osia?

 

C-pilareiden sisällä kulkeva rööri (jossa vanhemmissa semmoiset tyynyt tai uudemmissa malleissa uretaania) on varmasti ainakin syytä olla tukittuna äänien kannalta.

 

Puavo@dwl.fi

Posted

Alfassa on kans sellainen boksi keskellä ja kaasarit molemmin puolin. Ongelma sen hyödyntämisessä on että kaasarit ovat offsetilla Alfassa, eikä rinnan kuten kuplassa.

Alfassa on hienot käyrät imutorvet, ja ajattelin ensin käyttää niitä, mutta ne osuu suoraan puhallinkoppaan. Voisi ehkä pistää 50mm spaceri väliin jollin ne ylettyy fläktikopan yli. En tiedä mahtaako toimia sikapitkillä imutorvilla?? No, kokeilemallahan se selviää...

Posted

Ok, onko siinä mitään laippaa tai muuta erikoista kopan sisällä? Ja onko filtteri yhteinen molemmille puolille vai jaettu?

 

Kiitoksia vastauksista. Taitaa mennä Tuhoa-Se-Itse osastolle joskus talven aikana.

Posted
Turbot kuulemma vaimentaa kovasti sekä imu- että pakoääniä.

Puavo@dwl.fi

 

Jaa-a, miten sen nyt ottaa. Pakoäänet kyllä vaimenee, mutta imu/painepuolella käy aikamoinen suhina aina silloin kun on ahtoja. Kahden peräkkäisen vaimentimen systeemi on hyvä. Ongelma ei kait yleensä ole se, että miten saisi hiljaisen vaan että miten saisi hiljaisen niin että tehot ei kovin paljoa pienene. Toinen kuva menee ohi aiheen...

 

air.jpg

 

beetausp2.jpg

 

t. Mika

Posted
Ok, onko siinä mitään laippaa tai muuta erikoista kopan sisällä? Ja onko filtteri yhteinen molemmille puolille vai jaettu?

 

 

Kopan sisällä ei varsinaisesti ole mitään sitä en tiedä onko kopan muodolla merkitystä. Putsari kenno on koko kopan kokoinen yhtenäinen ja taitaa olla samaa kokoa kuin jossakin golffissa

 

 

Tuossa Mikan kuvassa muuten samanlainen mutta mulla kannessa kaksi imuputkea

Posted

Se putki (luultavasti ydistettynä suodatinkotelon tilavuuteen) vaikuttaa olevan hiljaisuuden salaisuus. Kokeiltiin just kaverin Transitissa ottaa se trötö pois siinä toivossa että tehoa tulisi heppa tai kaksi lisää. Lopputulos oli ylimiehekäs ääni. Täyty siis löytää jostain sellaiset sarvet, niin eiköhän se siitä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...