Guest Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Öh siis esim. Englen FK 43 nokka, se on tarkoitettu välitetyille keinuille, mutta jos laittais sen vakioilla, meinaan tohon pallikseen tarviis tehä kone ja mietin jotain esim. englen W100 nokkaa tms. siihen mut meneekö ihan metsään jos tuon valmiiks hyllystä löytyvän FK:n tyrkkäis sisälle... Olispahan valmiiks sittten sisällä jos haluaa vaihtee kiukkusemmat kannet ja keinut ja... ;o) Tuossa jotain netistä kaivettuja speksejä noista: FK-43 281º 250º 0,383" 9,83 108º W-100 276º 236º 0,383" 9,73 108º Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Meillä on urtsipadassa vähän samalla sortilla webcam 86c joka on 1.4-1.5 -kiikuille tarkoitettu ja myö ajellaan nyt 1.25 rullilla. Tässä tosin takana meillä lähinnä venakoneiston rasitusten vähentäminen ja tehon rajoittaminen. W-100:n kanssahan tuossa FK-46:ssa näyttäs olevan ihan sama nosto nokalta, eli eikö tuo saman sorttisesti toiminekin kun asteitakaan ei ole ihan hirveesti enempää. Nokkaprofiilin eroista en en tosin sitten osaa sanoa yhtään mitään. Kannet jos pystyisi virtausmittauttamaan niin sieltähän sen optimin venanousin määrän voisi katsoa, ts. missä vaiheessa lisänosto ei enää tuota merkittävästi lisää virtausta. Sinne hollillehan se välitys kannattaisi valita - keinuvivuilla virittäminen on oikein mukavaa kun se on yleensä verrattaen vaivatonta ...mitä nyt teettää uudet työntötangot ja passuuttaa keinuvipugeometrian, sitten kaasari(t) pitää sitten kuitenkin säätää uusiksi ja vanha käärmeenpesäkin rupes ahdistamaan. Venttiilin nousun määrän "siirtäminen" nokalta keinuvivulle ei muutenkaan ole huono idea, koska tällöinhän nostajan ja työntötangon liikemäärä pienenee verrattuna siihen että suurempi nosto "tehtäisiin nokalla" kuten esim. Englen VZ-nokkien kanssa. Suurempivälitteisillä kiikuilla venttiilikoneiston rasitus on pienempi kuin jos vastaava venttiilin nosto tehtäisiin "suoraan nokalta". Puavo @ dwl Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 älä laita vakio keinuja vaan työntötangon puolelta säädettävät 1,25 jos W sarjalaista meinaat mutta FK sarjalaisia 1,4 --> isommalla vipusuhteella niin toimii ( testattu 1,25 mutta ei anna täyttä totuutta ) FK46 on Rock Quote Link to comment
ilmari Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Nokkaprofiilin eroista en en tosin sitten osaa sanoa yhtään mitään. Jos omistaa heittokellon, niin eikös profiilinkin pysty melko helposti tarkastamaan. Pyörittää kampiakselia nolla-täys-nolla nostojen välissä ja syöttää exceliin noston ja kammenkulman, ni saa nokan muodon. Ja siitä sitten derivoimalla nopeutta, kiihtyvyyttä ja jerkkiä... :) Kannet jos pystyisi virtausmittauttamaan niin sieltähän sen optimin venanousin määrän voisi katsoa, ts. missä vaiheessa lisänosto ei enää tuota merkittävästi lisää virtausta. Sinne hollillehan se välitys kannattaisi valita. Itse pikkasen vingutin vakiokannen kanavia ja 10mm noston kohdalla rupes potentiaali loppumaan. (~140hp ja ~103hp) Quote Link to comment
Guest Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Mulla on hyllyssä myöskin 1,25 keinut, 1,4 pitäisi ostaa.... mutten usko että haluan siihen koneeseen niin paljon nostoja, periaatteena kun on muutenkin mennä melko lähellä "vakiota", mutta aavistuksen parannettu. Toi FK43 nokka tuli joskus ostettua noiden 1,25 keinujen kanssa yhteen 1600 koneeseen, radalle jne. kannetkin siihen pakettiin löytyy, ja nimenomaan kansien virtaustulosten valossa ei valittu 1,4 keinuja vaan 1,25 keinut, eli ollut niin paljoa iloa enää lopusta noususta vaan melkeimpä haittaa muuten... Tuohon tehtävään koneeseeen tulee kuitenkin uudet 2-reikäkannet (tai ehjät käytetyt) pitkälti vakiovenoilla ja kanavat tarkistettuna, muttei isompaa höyläystä. Puristukset kenties hivenen 8 paremmalla puolella? Putket näillä näkymin 90,5 ja kärmespesä. Bensaa koitan alkuun hoitaa varmaan vakio 34:lla suuttimet tarkistettuna, joskin tulee varmasti vaihtumaan sitten nurkkabrosoleihin tai vastaaviin. Kampura varmastikin 69 vastapaino ja vauhtis melkolailla vakio 200mm. Kierrättää ei ole siis myöskään tarkoitus vaan että se vähäinen voima pitäis löytyä alhaalta. Tää tulee ensin koeajoon/säätöön -72 kuplaan ja sen jälkeen siirretään palliksen jahka se on jonakin vuonna valmis ;o) Juu ja optionahan tuossa olisi sitten se nokka sisällä (& vatsapainoakseli) jos haluaa myöhemmin laittaa parempia kansia ja bensapuolta hoitaa isommilla rööreillä jne. Ideana kans vain saada nyt pitkälti hyllystä löytyvillä palikoilla kone läjään. Mutta onko tuossa mitään päätä tahi häntää? Niin ja tuohon FK43 nokkaan on mukana tullut piirretty kaavio, W100:sen kaaviota ei ole, onko jollain? jos voisi vaikka skannata niin voisi noita verrata jos se kertoo jotain lisää noiden käyttäytymisestä? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.