Jump to content

Äänieristyksen parannusta


Recommended Posts

Nyt vinkkejä ja myös linkkejä miten ilmajäähdytteisen volkkarin äänimaailmaa saa madallettua. Lähinnä bitumimattojen taikka vastaavien liimailusta kiinnostunut mikä tehoaa parhaiten taikka on helpohkoa asentaa. Mitään Noisekillereitä en kelpuuta enkä myöskään sudi 10 kiloa alustamassaa pohjaan.

 

Biltemastako paras vaimennin vai onko Dynamatin tuotteet aina varma ja paras ratkaisu?! Autohifilehtien luku jäänyt vähemmälle, joten olen voinut jäädä jostain hyvästä tietovinkistä paitsioon.

 

Jelpatkaa tinnityksestä kärsivää:)

Link to comment

Jos kuplasta kyse, niin aivan ensimmäiseksi tukkisin mahdollisimman hyvin ohjaamon ja moottoritilan väliset reiät, erityisesti ne katon takanurkat.

Bitumimatto tai hifistien vastaavat raskaat liimapintaiset toimivat hyvin, mutta koko auton vaimennukseen palaa rahaa aika paljon.

Korvatulpat on halvimmat. :-)

 

t. Mika

Link to comment

Kuplapa hyvinkin. pari vinkkiä tuli puhelimen/privan kautta joita nyt opiskellaan. Koko autoa ei tartte vaimentaa, lähinnä pahimmat/helpoimmat kohteet. Rahaakin saa mennä enemmän mitä korvatulpat maksaa:)

Link to comment

Dynamat on näistä "raskas"vaimennusmatoista todella mainiota paino/vaimennussuhteeltaan, Dynamat Xtreme painaa 2.2kg/neliö ja on todella vaivatonta asentaa. Hyviä vaimennusmateriaaleja ovat mm. Biltemasta saatava huopa (2 neliön rullassa) sekä joistakin etola-ketjun myymälistä saatava solukumi aka. telttapatja, mielellään valmiilla liimalla (kokolailla samaa kuin hifimiesten käyttämä Splen 3007, mutta edullisempaa) joka on todella kevyttä vaimennusmateriaalia -ei tosin vaimenna paljoa mutta ei ime kosteuttakaan. Tämä pellin "sitominen" tällaisellakin materiaalilla itsessään jo vaimentaa jonkin verran.

 

Jos kuplaa haluaisin vaimentaa mahdollisimman pienellä painolla, lähtisin ehkä asentamaan tuota telttapatjaa mm. ovien ulkopelteihin (sisäpuolelle), dynamattia sitten tarvittaessa tukevoittamaan vaikka ovipahvin alla olevaa peltiä ja mahdollisesti pellinpalasilla myös sulkemaan liikoja reikiä, jotka sitten peitetään tuolla dynyllä. Ovipahvin ja oven väliin sitten voisi käyttää tuota huopaa mahdollisimman paljon jos vain mahtuu, mutta se kannattaa olla kosteussulun toisella puolen, siis matkustamon puolella ettei ala keräämään kosteutta niin helposti, joskin huopa ei sitä ihan hetkessä tee, varsinkaan näissä harrastepeleissä jotka usein seisovat pitemmät ajat kuivassa tilassa. Kaikkiin "soiviin" osiin kannattaa laittaa palanen, tai maksimoidaksesi vaimennuksen -enemmänkin tuota dynamattia, mutta monesti tuon soimisen poissaamiseen riittää melko pienikin palanen, selviää helposti vain koputtelemalla peltejä, ja koputtelemalla uudestaan vaimennuksen/veimennusyrityksen tehtyäsi. Kattoverhoilun ja katon väliin voi käyttää taas tuota huopaa, kaikkien verhoilujen alle myöskin. Tämä on suht. edullista, kevyttä ja vaimentaa kohinaa ja kaikua tehokkaasti. Lattiahan olisi myös yksi tärkeä kohta, Dynamatilla itse lähtisin sitä vuoraamaan jos sitä pitäisi saada hiljaisemmaksi. Yksi varteenotettava vaihtoehto on myös Fatmat jota tuntuu ulkomailta saavan tilattua, kyseinen matto on puolet ohuempaa Dynamatista ja näinollen vaimennustehokin on suunnilleen puolet siitä -samoin kuin hintakin.

 

Voin kertoa jo etukäteen että unohda liimailtavat bitumit ja vaahtomuovit, pääset 10 kertaa helpommalla Dynamatilla, Fatmatilla tai Vibroplastilla (em. merkeistä kolmanneksen painavampaa) koska ovat _todella_ paljon helpompia, siistimpiä ja luotettavampia asentaa. Myös vaahtomuovit imee kosteutta hulluna, unohda ne alkuunsa.

 

Linkkivinkit ja kuvaselitteet, sovellettu savuttavaan vesivessaan:

 

Yleiskuvaa vaimennuksesta

Reiänpeittoa

Dynamatilla peittelyä

Link to comment

Laitoin golfiin 17 kiloa bitumia, tarkemmin Kerabit reunakaistaa, liimapintaista :) Hiljensi kyllä merkittävästi, vähän on vielä kesken. Ovet pitäisi laittaa mutta nyt keskityin vaan pyöräkoteloihin, farmarin konttiin ja lattioihin. Tuo 17kg makso vajaa 40e.

 

En ryhtyisi kys operaatioon samalla kamalla uudestaan, onhan se aika helvetillistä asentaa. Sai tosin samalla kivan kitkapinnan (sellasta hiekkapintastahan se), mutta jos on aavistuksenkin massimiehiä niin suosittelen kans noita dynamatteja ym. helppoasenteisia. Miullaki asennusjuomat kiri hintaeron kiinni. Tuo bitumi kun pitää kuumentaa hyvi notkeeks että se tarraa kunnolla kiinni - pysyy kyllä sitten ja aika turhaa taitaa olla yrittää irrottaa.

 

Aika lailla samanlaista kamaa ku motonetin ja bilteman ohuimmat matot mutta tosiaan hiekkapintaista. Näin on miunkin annettu ymmärtää monelta taholta että dynamatit ja vibroplastit ym. ovat tosi mukavia asentaa perinteisiin bitumiloihin verrattuna.

 

LT:hen voisi kyllä kerabit-satsin laittaa lattiaan, siinä on aika hyvin tilaa asentaa.

 

Puavo

Link to comment

ma kaytin Motonetin liimapintaista bitumimattoa ja olen tyytyvainen. Sita laitetaan isot kaistaleet kaikkiin suuriin peltipintoihin, esim. ovien ulkopeltien sisapuolelle. Ei tarvitse laittaa reunoja myoten, kunhan keskelle peltia tulee iso pala. Esimerkiksi ovien sisapintoihin saa jaada 5cm matkaa reunoihin, vaimennustehon karsimatta. Sen jalkeen ovi sulkeutuu todella komeasti naksahtaen, ilman raminoita. Juniksessa teho oli viela suurempi.

 

Bitumimatto kannattaa lammittaa pienella tohottimella notkeaksi ja painella kunnolla kiinni kaikkiin notkoihin ja uriin, ala jata taskuja.

 

Bitumia ei ehka kannata tuhlata pieniin, jaykkiin, muotoon prassattyihin pelteihin jotka eivat "soi" luonnostaan. Niihin voi laittaa jotain kevyempaa kamaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...